تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید و دیروز نیز بدان اشاره کردیم قیمت به خط روند افزایشی رسم شده برخورد کرده و از آنجایی نتوانسته این خط روند را بشکند و بالای این سطح تثبیت شود دیروز پس از اعلام قوی خرده فروشی آمریکا، قیمت به سطح ۱۱۷۵ کاهش یافت و هم اکنون در بین سطوح حمایت ۱۱۷۵ و ۱۱۹۳ قرار گرفته است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است حرکت اصلاحی که از سطح ۱۱۶۳ شروع شده صرفا یک حرکت پول بک به سوی خط روند بوده که چندان پایدار نخواهد بود و با توجه به اینکه قیمت به سطح ۱۱۷۵ کاهش یافته، احتمال تشکیل یک حرکت نزولی و سقوط قیمت به سوی سطوح ۱۱۷۰ و ۱۱۶۹ بیشتر شده است.

همانطور که قبلا گفیم احتمالاً فروشندگان طلا در صندوق سرمایه گذاری اسپایدر تلاش خواهند کرد تا از افزایش بیشتر قیمت به بالای سطح ۱۱۹۳ و خط روند رسم شده که به خاطر اوضاع بحرانی یونان صورت گرفته جلوگیری کنند و در چند روز گذشته اقدام به فروش طلا کردند بطوریکه موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۰۴٫۲۳ تن کاهش یافت که کمترین ذخایر طلا این صندوق از ماه سپتامبر ۲۰۰۸ (زمانی که بانک Lehman Brothers ورشکست شد) به این سو می باشد و این بدان معنی است که فروشندگان اونس طلا نسبت به خریداران برتری بیشتری دارند.

بدین ترتیب ترس از فروش طلا توسط صندوق جهانی اسپایدر و سایر صندوقهای سرمایه گذاری که قبلا عنوان شد، باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا شده که اگر این موضوع ادامه دار باشد مخصوصا امروز هم آمار قیمت تولید کنندگان و تمایلات مصرف کنندگان آمریکا بهتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند، احتمالا اونس طلا فروشندگان بیشتری پیدا کند.

بنابراین هم از منظر تحلیل تکنیکال و هم از دیدگاه فاندامنتال، همچنان روند حرکت اونس طلا را نزولی می دانیم و اونس طلا توانسته حرکت اصلاحی خود را از سطح ۱۱۶۳ در نزدیکی همان خط روند رسم شده تکمیل کند و انتظار می رود در صورت شکسته شدن سطح ۱۱۷۵ این حرکت کاهشی نیز ادامه داشته باشد.

با توجه به فروش طلا توسط صندوق جهانی اسپایدر، ما نیز از هم اکنون روند نزولی را برای اونس طلا ادامه دار پیش بینی می کنیم و در نتیجه احتمال سقوط قیمت به زیر نرخ ۱۱۷۵ (پایین ترین سطح روز گذشته) بیشتر است.

تنها یک گزینه می تواند فشار های وارده بر اونس طلا را در کوتاه مدت کمتر سازد و مقداری خریداران را به سوی آن جلب کند و آن نگرانی ها از احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا است. یونان باید تا پیش از پایان ماه ژوئن به توافق برسد در غیر این صورت مجبور است در مورد بدهی ۱٫۶ میلیارد یورویی خود اعلام نکول (عدم پرداخت در بدهی خود) کند که این مساله موقتا می تواند به قیمت اونس طلا کمک کند.

برای امروز سطوح مقاومت قیمت اونس طلا به ترتیب بر روی نرخهای ۱۱۸۵ ، ۱۱۸۸ و ۱۱۹۳ قرار دارند و پس از آن، سطح مقاومت کلیدی بر روی ۱۲۰۰ است. امروز اعلام سایر گزارشهای اقتصادی آمریکا، خصوصاً گزارش آمار قیمت تولید کنندگان و آمار مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان می تواند جهت حرکت آتی اونس طلا را معین کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا