تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که روز گذشته گفتیم تحولات مهمی که بر روی قیمت ایجاد شده باعث افزایش قیمت نفت شده است و همانطور که در نمودار پایین مشاهده می کنید قیمت توانسته از سطح مقامت ۶۱٫۵۸ دلار/بشکه عبور کند و پس از شکسته شدن این سطح حرکت افزایشی قیمت آغاز شده و هر چند قیمت مقداری به پایین سطوح ۶۰٫۳۸ برگشت کرده است اما نهایتاً قیمت در پایان روز در نرخهای بالای سطح حمایت ۶۰٫۳۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) تثبیت شده است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این حرکت همراستا با تشکیل الگوی افزایشی در نمودار ساعتی است و بیانگر آن است که بار دیگر حرکت افزایشی شروع خواهد شد. در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۶۰٫۳۸ و تثبیت دو ساعته قیمت پایین آن موجب اصلاح قیمت به سوی سطح ۵۹٫۸۰ و ۵۹٫۵۰ می شود.

به باور ما در کوتاه مدت حرکت افزایشی قیمت تا سطوح ۶۱٫۴۰ و ۶۱٫۷۸ پیش خواهد رفت که این سطح بالاترین سطح در این چند روز گذشته است. باید توجه داشته باشیم تا زمانیکه قیمت بالای سطح حمایت ۶۰٫۳۸ با قدرت تثبیت شده است، هدف ما در ادامه حرکت صعودی به ترتیب سطوح ۶۲٫۰۰ و ۶۲٫۵۸ از طربق عبور از سطح مقاومت ۶۱٫۸۰ (بالاترین سطح روز چهارشنبه) است که در نمودار پایین به وضوح مشخص است.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز همانطور که روز گذشته گفتیم روز چهارشنبه موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا با کاهش مواجه شد که این خبر به همراه گزارش آژانس بین المللی انرژی باعث تقویت قیمت نفت گردید اما پیش بینی کاهش رشد اقتصاد جهانی از %۳ به %۲۸ توسط بانک جهانی در حال حاضر مقداری جلوی رشد قیمت را گرفته است.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی خود از تقاضا جهانی نفت در سال ۲۰۱۵ با ۲۸۰۰۰۰ بشکه افزایش در روز به ۱٫۴۰ میلیون بشکه در روز افزایش داد که در سال جاری تقاضای جهانی نفت را به ۹۴ میلیون بشکه می رساند این خبر هر چند به تقویت قیمت نفت تا سطح ۶۱٫۸۰ کمک کرد اما همانطور که گفته شد پیش بینی کاهش رشد اقتصاد جهانی توسط بانک جهانی مقداری باعث اصلاح قیمت به پایین سطح ۶۰٫۳۸ شده است.

در هر صورت براساس آنچه که در نمودار پایین مشخص است برای امروز اگر سطح مقاومت ۶۱٫۰۰ قاطعانه شکسته شود، فرصت مناسبی برای ورود مجدد خریداران با تارگت ۶۱٫۴۰ ، ۶۱٫۷۰ و پس از آن سطوح ۶۲٫۰۰ و ۶۲٫۵۸ ایجاد خواهد کرد. در حرکت نزولی نیز سطوح حمایت قیمت بر روی نرخهای ۶۰٫۳۸ ، ۵۹٫۸۰ و ۵۹٫۵۰ دلار/بشکه تشکیل شده اند که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که روز گذشته گفتیم همچنان بر این باوریم که به دلیل ملاحظات تکنیکی و تثبیت قیمت بالای خط روند، حرکت افزایشی قیمت ادامه خواهد یافت اما برای این کار، می بایست سطح مقاومت ۶۶٫۳۵ دلار/بشکه (بالاترین سطح روز گذشته) قاطعانه شکسته شود تا بتواند به سطوح ۶۶٫۶۵ و ۶۷٫۵۴ افزایش یابد. هرچند که قبل از افزایش قیمت باید انجام یک حرکت اصلاحی برای قیمت نفت برنت را حتماً مد نظر داشت.

طبق تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی این سطح مقاومت ۶۶٫۳۵ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از حرکت کاهشی ۶۹٫۵۸ به ۶۰٫۹۳ تشکیل شده است که در این چند روز گذشته مانع از افزایش بیشتر قیمت شد و هم اکنون یک حرکت اصلاحی به سوی سطوح ۶۵٫۲۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) ایجاد شده است. سطح حمایت بعدی نیز بر روی ۶۴٫۲۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار دارد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است در حرکت اصلاحی، سطح حمایت مستحکمی بر روی نرخ ۶۴٫۵۰ تشکیل شده و پس از آن سطح حمایت بعدی بر روی سطوح ۶۴٫۲۳ و ۶۴٫۰۰ است که این سطح مماس با خط روند کاهشی رسم شده از کانال شکل گرفته می باشد و اصولاً در این مواقع تقویت نفت برنت را جهت حرکت تکنیکی بازار اعلام خواهد کرد.

بنابراین همچنان در انتظار استمرار حرکت صعودی قیمت نفت برنت دریای شمال هستیم اما همانطور که در بالا گفتیم برای این کار می بایست سطح مقاومت ۶۶٫۳۵ (بالاترین سطح این هفته) با قدرت شکسته شود تا راه برای صعود بیشتر و حرکت به سطح ۶۷٫۵۴ دلار/بشکه هموار گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت