تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در آستانه تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره بانکی در روز چهارشنبه قرار داریم و هم اکنون چند روزی است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی بین سطوح ۱۱۷۵ و ۱۱۹۳ در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج کاهشی قدرتمند در واکنش به آمار اشتغال آمریکا ، انتظار بازار برای جلسه بسیار حیاتی بانک مرکزی آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.

وضعیت برای اونس نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم و قیمت نقره در محدوده خنثی بین سطوح ۱۵٫۸۰ و ۱۶٫۲۱ در نوسان است که این مسئله موج احتمالی این هفته را قویتر خواهد کرد.

به اعتقاد ما اونس طلا چندان تمایلی به افزایش ندارد و عمده دلیل آن این است که تقاضای خرید فیزیکی چینی ها بدلیل رشد بازار سهام این کشور به شدت پایین آمده است و همانطور که قبلا گفتیم فعلا معامله گران بزرگ بازار قصد دارند جلوی افزایش قیمت را بگیرند و بتوانند تا جای ممکن در افزایش ها و در نزدیکی سطوح مقاومت بفروشند.

از سوی دیگر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر دوباره کاهش یافته و هفته گذشته مشخص شد که ذخایر طلا این صندوق به ۷۰۴٫۲۳ تن رسیده است که کمترین ذخایر طلای این صندوق از ماه سپتامبر ۲۰۰۸ به این سو محسوب می شود.

این فروش طلا توسط صندوقهای سرمایه گذاری در جهان مانع جدی در مقابل استمرار افزایش قیمت اونس طلا است و از هر گونه تقویت قوی قیمت به بالای سطوح مقاومت جلوگیری خواهد کرد.

حتی منابع طلای هشت صندوق جهانی قابل معامله در بورس (ETF) به کمترین سطح خود در ۵ ساله گذشته کاهش یافته اند. قبلا نیز خدمتتان عرض کردم این روند کاهش صندوق اسپایدر از ذخایر خود برای اونس طلا فوق العاده ترسناک است و در طول هفته جاری می تواند باعث شکسته شدن سطوح ۱۱۷۵ و ۱۱۶۳ شود.

دیگر صندوقهای سرمایه گذاری روی طلا در حال کاهش میزان ذخایر خود هستند. در کل باید دانست که روند کلی قیمت همچنان کاهشی است و هر افزایشی به نزدیکی سطوح مقاومت موقتی و زود گذر است مگر آنکه این هفته قیمت با قدرت به بالای ۱۲۰۴ برسد که فعلا چنین چشم اندازی وجود ندارد.

بنابراین بزرگترین نگرانی در بازار جهانی اونس طلا کاهش میزان سرمایه گذاریها صندوقهای جهانی بر روی اونس طلا و گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر است که واقعا برای اونس طلا نگران کننده است.

جلسه این هفته بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را در خصوص زمان افزایش نرخ بهره و حرکت اونس طلا معین کند.

از آنجاییکه امروز به غیر از شاخص صنعتی امپایر استیت و تولیدات صنعتی آمریکا خبر خاصی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات ایندکس دلار آمریکا و اخبار منتشره در خصوص یونان خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا