تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز روز سرنوشت سازی برای بازار اونس طلا، سهام و کالا خواهد بود. جلسه FOMC امشب تشکیل خواهد شد و سرنوشت نرخ بهره ایالات متحده مشخص خواهد شد. در حال حاضر نرخ بهره آمریکا نزدیک به صفر درصد است و برای امروز هر چند انتظار تغییری در میزان نرخ بهره را نداریم اما اکثریت اقتصاددانان انتظار ۰٫۲۵ واحد افزایش در ماه سپتامبر را دارند.

جدای از میزان نرخ بهره ، بیانیه ای که فدرال رزرو در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صادر می کند نیز از اهمیت بالایی بر خوردار است. هرچند امشب انتظار تغییر نرخ بهره آمریکا را نداریم اما سخنان یلن در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه همواره محرک بازار بوده است و اینبار نیز مستثنی نخواهد بود.

در حال حاضر، حرکت قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین نرخهای ۱۱۷۲ و ۱۱۹۲ قرار دارد و از این رو، تا زمان شروع یک حرکت مشخص، می بایست به انتظار خبر امشب بانک مرکزی آمریکا ماند. جلسه امروز به نوعی تکلیف بازار و موضع رسمی بانک مرکزی آمریکا را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند بازار خواهد بود.

همانطور که می دانیم تصمیمات بانک مرکزی آمریکا همواره از محرکهای اصلی بازار اونس طلا محسوب می شود و در واقع نگاه بازار به شاخصهای اقتصادی نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم مقامات بانکی این کشور دارد.

امشب بیانیه بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و خانم یلن ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت که در لابه لای صحبت های ایشان جزییات مباحث مطرح شده در خصوص چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره اعلام می شود.

این رویداد بالواقع رویداد های مهم این هفته محسوب می شوند. با توجه به آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا اگر تمایل به افزایش نرخ بهره داشته باشد، نظریه بازار دال بر افزایش در ماه سپتامبر تایید خواهد شد و اونس طلا مجددا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

بنابراین اگر در بیانیه امشب اشاره بیشتری به رشد تورم  نسبت به رشد اقتصادی شود، این چرخشی آشکار در سیاست فدرال رزرو آمریکا است و افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر امری مسلم تلقی می شود.

با توجه به اینکه چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا افزایش است به نظر می رسد که از لحاظ عوامل بنیادین قیمت اونس طلا روند کاهشی خود را حفظ کند و در کوتاه مدت ظاهرا در حال نفس گیری برای حمله مجدد به سطوح ۱۱۷۲ و ۱۱۶۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) است که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

بنابراین در حال حاضر اونس طلا در منطقه ۱۱۸۰ قرار دارد و احتمال ریزش آن تا سطح ۱۱۷۲ وجود دارد و در صورتیکه این سطح نیز شکسته شود می توان موج کاهش را تا سطح ۱۱۶۲ انتظار داشت و تا زمانی که پایین سطح مقاومت ۱۱۹۲ باشد هنوز اونس طلا در موج نزولی قرار دارد. سطوح مقاومت اونس طلا به ترتیب در ۱۱۹۲ ، ۱۱۹۷ و ۱۲۰۰ پس از آن سطح ۱۲۰۴ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا