تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا عمدتا بدلیل کاهش ارزش دلار آمریکا و خوش بینی ها از احتمال توافق یونان با افزایش روبرو شده است. تنش های منطقه خاورمیانه نیز به این افزایش قیمت در کوتاه مدت دامن زده است و دیروز آمار موجودی ذخایر نفتی اداره اطلاعات آمریکا نشان داد که موجودی ذخایر نفت به میزان ۲٫۷ – میلیون بشکه کاهش یافته است.

برای معاملات امروز چنانچه قیمت بتواند با قدرت از سطح مقاومت ۶۰٫۴۰ دلار/بشکه عبور کند زمینه را برای افزایش قیمت به سوی سطوح ۶۱٫۰۰ و ۶۱٫۳۵ فراهم می آورد. سطح حمایت قیمت نیز به ترتیب بر روی ۵۹٫۲۰ و ۵۸٫۷۰ تشکیل شده است و در حال حاضر مانع از ادامه حرکت کاهشی گردیده است.

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا در چشم انداز میان مدت تر کماکان پیش بینی می کنیم حرکت اصلاحی قیمت در اطراف مقاومت ۶۲٫۵۸ به پایان رسیده باشد و قیمت اکنون به پایان حرکت اصلاحی خود رسیده و به منطقه بیش خرید وارد شده است.

بر اساس سیگنال اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نمودار قیمت نفت خام سبک آمریکا قیمت وارد موج نزولی b شده و فشار فروش سنگین در قیمت نفت یک انرژی بالا برای سقوط بیشتر را برای نفت ایجاد خواهد کرد که می تواند در طی ۱ الی ۲ ماهه آینده هدف نزولی ۵۱٫۸۵ را نشانه بگیرد که قبلا نیز بدان اشاره کردیم.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود شرط پایان ریزش قیمت ، خروج معنی‌ دار قیمت از سطح مقاومت ۶۲٫۵۸ و صعود به بالای سطح مقاومت اصلی ۶۳٫۸۹ است و علاوه بر اتمام فشار فروش ، باید یک انرژی خرید برای نفت ایجاد شود تا با ورود خریداران جدید قیمت بتواند در برابر فروش سنگین دوام بیاورد.

از منظر تحلیل فاندامنتال برغم کاهش تعداد دکل حفاری شرکتهای حفاری آمریکا قیمت نفت با کاهش مواجه شد و این بیست و هفتمین هفته ای است که شمار دکل های فعال در میدان های نفتی آمریکا به طور متوالی تقلیل می یابد و هم اکنون تعداد دکل های فعال آمریکا به ۶۳۵ دکل کاهش یافته که کمترین تعداد دکل های فعال در میدان های نفتی آمریکا از ماه اوت ۲۰۱۰ تاکنون است.

از سوی دیگر نگرانی فعالان بازار از احتمال افزایش تولیدات نفت عربستان نیز به فزونی عرضه جهانی نفت دامن زده است. در ماه مه تولیدات نفت عربستان به رکورد ۱۰٫۳ میلیون بشکه در روز رسید و این در حالی است که سازمان اوپک نیز ۱ تا ۲ میلیون بشکه بیشتر از سقف ۳۰ میلیون بشکه خود در روز نفت تولید می کند.

بنابراین در میان مدت عمده توجه بازار به این مساله یعنی فزونی عرضه جهانی نفت است و این درحالی است که موضوع کاهش تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا چندان برای فعالان بازار نگران کننده به نظر نمی رسد و تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۶۲٫۵۸ قرار دارد، همچنان روند حرکت نفت را نزولی می دانیم و انتظار می رود در موج نزولی ۵ این حرکت در کوتاه مدت و میان مدت نیز ادامه داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همچنان پیش بینی می کنیم که قیمت آن در چشم انداز میان مدت تر به سوی سطوح ۵۹٫۶۲ و ۵۴٫۶۰ دلار/بشکه کاهش یابد که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در پایین سطح مقاومت ۶۹٫۸۴ تایید کرده است.

با توجه به این شرایط، امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۶۴٫۴۰ پیش بینی حرکت مثبت تا سطوح ۶۵٫۰۰ و ۶۵٫۵۰ داریم و اگر این سطح نیز با قدرت شکسته شود موجب تقویت به سوی سطح ۶۶٫۳۴ می شود که دیروز بدان اشاره کردیم.

در تحلیل و چشم انداز میان مدت براساس آنچه که در نمودار زیر مشخص است قیمت نفت برنت در حرکت اصلاحی اخیر خود نتوانسته از سطح مقاومت ۶۹٫۸۴ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) عبور کند و با توجه به اینکه به پایین سطح ۶۴٫۰۱ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) رسیده است، از این رو انتظار می رود فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش در محدوده نرخهای پایین سطح ۶۰٫۹۰ ایجاد شود.

این موضوع نشان می دهد که همچنان فشارهای نزولی پابرجاست و از این رو، تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۶۶٫۳۴ (بالاترین سطح روز ۱۰ ژوئن) تثبیت شده است، تمرکز می بایست بر ادامه روند نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال باشد مگر آنکه از بالا این سطح با قدرت شکسته شود که آن وقت می بایست در سناریوی نزولی در میان مدت تجدید نظر کرد.

بسته شدن قیمت در پایین سطح ۶۳٫۳۰ می تواند نشانه ای از استمرار این حرکت نزولی در آینده باشد و از این رو، ورود به پوزیشن های فروش در پایین سطح ۶۳٫۳۰ فرصت مناسبی برای فروشندگان در موج نزولی قدرتمند C با هدفهای ۶۲٫۵۰ و ۶۰٫۹۲ و حتی پایین تر است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این موج نزولی از سطح ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح ماه مارس ۲۰۱۲) آغاز شده است و براساس بررسی سطوح فیبوناچی در بیشترین کاهش خود از قدرت و توانایی خوبی در این موج برای کاهش به سوی سطح ۱۷٫۱۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برخوردار است که این هدف بیشتر در بلند مدت مورد توجه است ، نه در کوتاه مدت یا میان مدت.

لازم به ذکر است که برای نوسان گیری روزانه نیز در حرکت افزایشی همانطور که در بالا گفته شد تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۶۴٫۴۰ موجب تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به ترتیب به سوی سطوح ۶۵٫۰۰ ، ۶۵٫۵۰ ، ۶۶٫۰۰ و ۶۶٫۳۴ دلار/بشکه می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت