تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا و کنفرانس خبری یلن ، ارزش دلار آمریکا در برابر تمامی ارزهای اصلی تضعیف شد و در مقابل ارزهای اصلی به پایین ترین سطح در ۱ ماهه گذشته کاهش یافت.

در حال حاضر زوج ارز یورو – دلار آمریکا در بالای سطح ۱٫۱۴۰۰ قرار دارد. سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱٫۱۴۴۰ و سپس ۱٫۱۴۵۰ تشکیل شده است. یلن، رئیس بانک فدرال ایالات متحده، در سخنانی که شب گذشته پس از اعلام نرخ بهره داشت اعلام نمود که نرخ بهره دیرتر از آنچه که بازار انتظار دارد افزایش خواهد یافت و این مساله باعث کاهش دلار آمریکا در بازارها شد.

اخبار مربوط به تورم در ایالات متحده آمریکا (شاخصهای CPI)، مدعیان بیمه بیکاری هفتگی و شاخص صنعتی فیلادلفیای آمریکا مهمترین اخبار این هفته در آمریکا هستند و چنانکه می دانیم، بانک فدرال رزرو آمریکا با دقت بسیار زیاد به آمار تورم توجه خواهد کرد. هنوز هم اصلی ترین شاخص سنجش تورم و در نهایت تعیین نرخ بهره بانکی این شاخص و آمار اشتغال آمریکا هستند که می توانند سرنوشت ایندکس دلار آمریکا را تعیین کنند.

ارزش پوند نیز در مقابل دلار آمریکا به بالاترین سطح در ۷ ماهه گذشته تقویت شده است و باید به خاطر داشت که روند افزایشی پوند به دلیل تقویت آمارهای اقتصاد انگلیس و سخنان مقامات بانک مرکزی انگلیس (BoE) برای افزایش نرخ بهره بوده است. تمایلات بازار برای خرید پوند همچنان مثبت است و افزایش تاریخی دیگری را در کارنامه سال ۲۰۱۵ خود کسب کرده است.

پس از صعود زوج ارز پوند – دلار آمریکا به بالای سطح مقاومت ۱٫۵۸۸۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۷۱۹۲ به ۱٫۴۵۶۷) و تثبیت قیمت در بالای این سطح، انتظار برای امتداد حرکت افزایشی پوند بیشتر و بیشتر شده است. اعلام اخبار قوی اقتصادی انگلیس و انتظار بازار برای افزایش نرخ سود بانکی این کشور در سال آینده از یک طرف و از سوی دیگر بهبود صحبتهای دوپلهوی ریس بانک مرکزی آمریکا و کاهش ایندکس دلار آمریکا و همچنین نگرانی ها از خروج یونان از اتحادیه اروپا، رغبت بازار برای خرید پوند به عنوان ارز مطمئن را بیشتر کرده است.

آقای فوربس از اعضای بانک مرکزی انگلیس با لحنی تند و صریح اظهار داشت که گام بعدی بانک مرکزی افزایش نرخ بهره است که عمده دلیل آن افزایش سطح دستمزدهای انگلیس در ماه آوریل بوده که بیشترین رشد در ۴ ساله اخیر را تجربه کرد. از سوی دیگر افزایش آمار خرده فروشی در این کشور موید این نکته است که نرخ بهره افزایش خواهد یافت.

در سایر تحولات همانطور که دیدیم تلاش اونس طلا برای عبور از سطح مقاومت ۱۲۰۴ تاییدی از ادامه روند صعودی آن است. به این دلیل، هنوز هم در کوتاه مدت سرمایه گذاران نسبت به ورود به خرید اونس طلا رغبت نشان می دهند و تمایلی برای سرمایه گذاری در اونس طلا با هدف ۱۲۰۴ دارند.

در صورت شکسته شدن قاطعانه سطح ۱۲۰۴ راه برای صعود اونس طلا تا سطوح ۱۲۰۹ و ۱۲۱۴ هموار خواهد شد. در نمودار پایین شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا همچنان پایین سطح ۹۵٫۸۵۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) تثبیت شده است که نشاندهنده حرکت اصلاحی و نزولی شاخص دلار آمریکا پس از انتشار بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار