تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

نوسانات بازار ارز در روزهای گذشته، بیشتر واکنش به حرکات و اخبار بازارهای مالی و موضع گیری مقامات پولی- اقتصادی اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات ناموفق با دولت یونان بوده است. کاهش اخیر یورو در مقابل دلار آمریکا از سطح مقاومت ۱٫۱۴۴۰ در نتیجه واکنش بازار به شکست مذاکرات روز پنجشنبه یونان با طلبکاران خارجی بوده است.

ارزش یورو به دلیل شکست مذاکرات یونان با وام دهندگان بین المللی که روز گذشته مثل دفعات قبل به هیچ نتیجه ی نرسیدند دوباره با کاهش مواجه شد و همانطور که روز گذشته اشاره شد فروشندگان روزانه یورو در سطوح بالای ۱٫۱۴۰۰ مجدداً وارد بازار خواهند شد و برای امروز نزدیکی سطوح ۱٫۱۴۰۰ ، ۱٫۱۴۱۰ ، ۱٫۱۴۳۰ و ۱٫۱۴۵۰ فرصت مناسبی برای فروشندگان با تارگتهای ۱٫۱۳۰۰ و ۱٫۱۲۷۰ خواهد بود و البته برای امروز مقداری از سفارشات خرید یورو در نزدیکی سطوح حمایت ۱٫۳۰۰ ، ۱٫۱۲۷۰ و ۱٫۱۲۴۰ وجود دارند که فعلا مانع از ریزش شدید قیمت شده است.

در واقع باید گفت معامله گران که چندان اعتمادی به یورو نداشتند شروع به بستن پوزیشنهای خرید خود در نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۱۴۴۰ نمودند و این امر سقوط ناگهانی یورو را به همراه آورد. سقوط شدید یورو، باز هم قیمت را در وضعیت روانی خود قرار داده است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است برای امروز سطح ۱٫۱۲۸۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) سطح مهمی محسوب می شود و اگر این سطح شکسته شود و قیمت به زیر سطح ۱٫۱۲۶۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) برسد زمینه را برای کاهش بیشتر به سوی سطوح ۱٫۱۲۴۰ و ۱٫۱۲۰۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۰۸۱۹ به ۱٫۱۴۴۰) فراهم می آورد.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز خریداران روزانه در نزدیکی سطوح ۱۳۸٫۷۰ و ۱۳۸٫۶۰ مجدداً وارد بازار خواهند شد و نزدیکی سطوح ۱۴۰٫۵۰ ، ۱۴۰٫۸۵ ، ۱۴۰٫۹۰ و ۱۴۱٫۰۰ نیز فرصت مناسبی برای فروشندگان خواهد بود.

در شرایطی که بازارهای جهانی همچنان با بحران بدهی یونان دست و پنجه نرم می کنند، تصمیم اخیر مردم یونان برای برداشتن سرمایه های خود از بانکهای این کشور زنگ خطر افزایش مشکلات یونان را می دهد.

خروج بیش از ۱ میلیارد یورو سرمایه سپرده گذاران یونان از بانکهای یونان تنها در روز گذشته نشاندهنده نگرانی یونانی ها از شکست مذاکرات یونان با وام دهندگان اروپا و نگرانی ها از تمدید نشدن برنامه کمک های مالی بین المللی است.

همانطور که می دانیم یونان تا قبل از فرارسیدن ضرب الاجل تعیین شده در ۳۰ ژوئن فرصت دارد تا بدهی ۱٫۶ میلیارد یوروی خود را به صندوق بین المللی پول پرداخت کند، در غیر این صورت دولت یونان عملا ورشکست خواهد شد و زمینه خود را برای خروج از اتحادیه اروپا فراهم می سازد.

چنانچه در ابتدا نیز بدان اشاره کردم، در حال حاضر ، نوسانات بازارها تاثیر بسیار زیادی را از تحولات مذاکرات یونان می پذیرد، بدین جهت، توجه به سیر حرکت نقدینگی در بازار به سوی دارایی های مطمئن تر از جمله اونس طلا می بایست مورد توجه قرار گیرد.

اکنون که ارزش یورو دچار پس لرزه های جدی از ورشکستگی احتمالی یونان شده است، دلیل دیگری برای امتداد حرکت افزایشی اونس طلا در پیش روی بازار است که البته این مورد، در کوتاه مدت بیشتر نمایان خواهد بود و خریداران روزانه اونس طلا در سطح بالای ۱۲۰۵ مجدداً وارد بازار خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو