تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم با توجه به گمانه زنی ها از احتمال توافق در مذاکرات امروز بعد از ظهر یونان و خوش بینی های اولیه در این خصوص، قیمت آن با افزایش روبرو شود و با شکست سطح مقاومت ۶۰٫۰۰ دلار/بشکه به نزدیکی سطوح ۶۰٫۳۹ و ۶۰٫۸۰ صعود کند و این در حالی است که در حرکت نزولی نیز سطوح حمایت به ترتیب در ۵۸٫۷۹ و ۵۸٫۰۷ قرار دارند.

برای چشم انداز ۲ الی ۳ ماهه نفت همچنان پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح حمایت ۵۱٫۸۵ را تاچ کند که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت قوی ۶۳٫۸۹ تایید کرده است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است قیمت در موج نزولی قدرتمند C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی بزرگ قرار دارد که این چرخه از سطح ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) شکل گرفته است.

بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که این موج نزولی می تواند قیمت را تا سطح ۳۲٫۴۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند. با این حال سطح حمایت قیمت که بر روی نرخ ۴۳٫۶۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) قرار گرفته است که فعلا باعث ایجاد این حرکت اصلاحی شده در موج ۴ از الگوی موج نزولی C شده است.

به باور ما این موج ۴ به سقف خود در تونل نزولی برخورد کرده است و پس از آن می بایست منتظر فرود قیمت در موج ۵ باشیم که آخرین موج از موج نزولی C خواهد بود. طبق بررسی سطوح فیبوناچی سطح ۶۳٫۸۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) مقاومت بسیار قوی می باشد که حتی در صورت افزایش قیمت در موج ۴ باعث جلوگیری از تقویت بیشتر قیمت می شود.

در نمودار پایین مشخص است که موج نزولی C در درون یک تونل نزولی تشکیل شده است که سقف این تونل در حوالی سطح مقاومت ۶۳٫۸۹ ساخته شده است و این موضوع نشان می دهد که در چشم انداز ۲ تا ۳ ماهه آینده احتمال شکست سطح ۶۳٫۸۹ و صعود قیمت به سوی مقاومت بعدی ۷۳٫۶۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) بسیار ضعیف است و محتمل ترین سناریوی بازار آن است که قیمت مجدد تحت فشارهای نزولی به سوی سطوح ۵۱٫۸۵ و پس از آن سطح ۴۳٫۶۱ قرار گیرد.

در نمودار اول نزدیک ترین سطح حمایت قیمت بر روی ۵۱٫۸۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) دیده می شود و اگر شکسته شود سیگنال فروش به سطح ۴۳٫۶۱ تایید می شود و در نمودار روزانه تحولات قیمت نفت بین سطوح ۵۶٫۵۱ تا ۶۲٫۵۸ (پایین ترین سطح روز ۲۸ مه و بالاترین سطح روز ۶ ژوئن) بیشتر شبیه یک الگوی سقف است تا الگوی ادامه دهنده.

از این رو قویا پیش بینی می شود که سقف دو قلو در نزدیکی همان سطح مقاومت ۶۲٫۵۸ ساخته شده باشد و به محض اینکه قیمت به پایین سطح ۵۶٫۵۰ برسد هم الگوی سقف دو قلو بیشتر تایید خواهد شد و هم سیگنال فروش به سطح ۵۰٫۴۲ که این سطح در نزدیکی همان هدف نزولی ما یعنی سطح ۵۱٫۸۵ است.

در نمودار دوم تا زمانیکه قیمت نفت خام سبک آمریکا پایین سطح مقاومت مهم ۶۲٫۵۸ قرار دارد، قیمت در موج نزولی ۳ در جریان است که می تواند در طی ۲ الی ۳ ماهه آینده قیمت را تا سطح ۵۱٫۸۵ دلار/بشکه پایین بکشاند که این سطح در نمودار اول مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن در طی ۲ الی ۳ ماهه آینده پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح حمایت ۶۰٫۵۰ دلار/بشکه را بشکند و تا حدود سطح حمایت بعدی ۵۱٫۰۹ کاهش یابد.

همانطور که در چارت زیر مشخص است این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C قرار دارند که سومین موج از چرخه سه موجی است که از سطح ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح روز ۱ مارس ۲۰۱۲) آغاز گردیده است.

همانگونه که مشخص است قیمت نفت برنت در نزدیکی ۵۱٫۰۹ مورد حمایت قرار گرفته است که همین مساله به اصلاح قیمت انجامیده که البته به نظر می رسد این حرکت اصلاحی به پایان رسیده است و این موضوع را ناتوانی قیمت در شکست سطح مقاومت ۶۹٫۹۲ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) تایید کرده است.

این حرکت اصلاحی در قالب سه موج تشکیل شده است که نشانه ی معتبری در جهت تکمیل این حرکت اصلاحی محسوب می شود. در نمودار روزانه بررسی نظریه امواج الیوت بیانگر آن است که کف موج b در اطراف سطح حمایت ۵۲٫۵۰ ممکن است که دوباره لمس شود و این احتمال قویا وجود دارد که این سیر نزولی قیمت به محض نفوذ قیمت به زیر سطح ۵۲٫۵۰ به سطح ۵۱٫۰۹ ادامه یابد و این دو هدف ۵۲٫۵۰ و ۵۱٫۰۹ پس از شکسته شدن سطح ۶۰٫۵۰ تایید خواهند شد.

با نگاهی به نمودار روزانه متوجه می شویم که احتمال گسترش موج اصلاحی که از سطح ۴۵٫۱۹ (پایین ترین سطح روز ۱۳ ژانویه) آغاز شده بسیار کم است. همانطور که مشخص است حرکت اصلاحی از سطح ۴۵٫۱۹ در قالب یک الگوی زیگزاگی شکل در جریان بوده است که طبق بررسی سطوح فیبوناچی طول موج اول a با طول موج سوم c یکسان بوده اند.

این تجزیه و تحلیل همچنین سطح حمایت قیمت را بر روی نرخ ۶۱٫۴۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) نشان می دهد که باعث اصلاح قیمت و به تبع توقف این حرکت اصلاحی در اطراف سطح مقاومت ۶۶٫۱۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) شده است.

بنابراین روند نزولی قیمت از سطح ۶۹٫۹۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) نشانه ی در جهت آن است که روند افزایشی قیمت از سطح ۴۵٫۱۹ وارونه خواهد شد و تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۶۶٫۱۱ می بایست منتظر افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۷۰٫۳۱ دلار/بشکه باشیم که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت