تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای امروز در قیمت جهانی اونس طلا معامله گران در انتظار خروج قیمت از روند خنثی مابین سطوح ۱۱۶۸ و ۱۱۸۰ هستند. به باور ما در صورت عدم توانایی صعود به بالای سطح مقاومت ۱۱۸۰ احتمال سقوط به نرخهای پایین تر وجود دارد و با قرار گرفتن قیمت در زیر نرخ ۱۱۶۸ و شکسته شدن این سطح حرکت نزولی به سطح ۱۱۶۲ تایید بیشتری خواهد یافت. در حال حاضر انتظار می رود، تا آن زمان قیمت در روندی خنثی به حرکت خود ادامه دهد.

مذاکرات دیروز یونان با اتحادیه اروپا نتیجه ی خاصی بدنبال نداشت و ادامه مذاکرات به روز شنبه موکول شد که این خبر فعلا به همراه افزایش موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر از ۷۰۶٫۳۷ تن به ۷۱۳٫۲۳ تن مانع شکست سطح حمایت ۱۱۶۸ شده است.

به باور ما برای امروز خریداران اونس طلا تنها زمانی وارد بازار خواهند شد که قیمت در بالای سطح مقاومت کلیدی ۱۱۸۰ تثبیت شود تا با تارگت ۱۱۸۵ و ۱۱۸۸ وارد شوند در غیر این صورت اگر به خاطر گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا از پایین سطح حمایت ۱۱۶۸ شکسته شود سیگنال فروش اونس طلا تا سطح ۱۱۶۲ صادر خواهد کرد.

هم اکنون انتظار و احساس بازار، ضرورت افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه سپتامبر یا دسامبر سال جاری است و به محض آنکه چنین افزایشی اعمال گردد، قیمت اونس طلا در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. بنابراین در حال حاضر، رنج معاملاتی اونس طلا مابین نرخهای ۱۱۶۸ و ۱۱۸۰ است تا با قدرت شکسته شود و جهت امروز مشخص گردد.

امروز در بازار آمریکا تنها در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان (پیش بینی ۹۴٫۶) اعلام می شود و به دلیل عدم انتشار اخبار مهم در تقویم اقتصادی امروز، سرمایه گذاران به تغییرات قیمت در سایر دارایی های مالی مخصوصا بازار سهام و ایندکس دلار آمریکا توجه خواهند نمود.

برای قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده پیش بینی می کنیم تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۲۲۵ تثبیت شده است، سطح حمایت ۱۱۵۴ را بشکند و پس از آن سطح حمایت ۱۰۸۶ را لمس کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان داده اند.

در نمودار پایین اولین سطح حمایت قیمت یعنی ۱۱۵۴ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۶۸۰٫۸۰ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اکتبر ۲۰۰۸) به ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۱) قرار گرفته است.

این سطح حمایت ۱۱۵۴ توسط سطح دیگری در نرخ ۱۲۰۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی بلند مدت ۳۴٫۹۵ – پایین ترین سطح سال ۱۹۷۰) به ۱۹۲۰٫۳۰ مورد حمایت قرار گرفته است که این سطوح چندین بار باعث اصلاح قیمت از ماه جولای ۲۰۱۳ به بعد شده اند.

برغم این حرکات اصلاحی اما اونس طلا توانسته به نرخهای جدید و پایین تری کاهش یابد که این موضوع نشاندهنده تثبیت روند نزولی است که می تواند حتی در بلند مدت هدفهای نزولی ۹۷۸ و ۷۵۵ را برای اونس طلا نشانه بگیرد که این سطوح در نمودار ماهیانه به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی قرار دارند.

در نمودار ماهیانه مشخص است که قیمت اونس طلا در اولین حمله خود نتوانست با قدرت پایین سطح حمایت ۱۱۵۴ تثبیت شود اما ممکن است در تلاش کنونی خود دوباره موفق به شکست ۱۱۵۴ و این بار کاملا پایین این سطح تثبیت شود و بعد از آن باید منتظر فرود قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۰۸۶ باشیم. قدرت این سطح حمایت ۱۰۸۶ و واکنش احتمالی قیمت به این سطح چندان مشخص نیست اما تا حد زیادی می توان گفت اگر این سطح در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده شکسته شود سیگنال فروش قوی صادر خواهد کرد.

در نمودار روزانه چنین به نظر می رسد که قیمت اونس طلا در محدوده خنثی بین سطوح ۱۱۶۷ و ۱۲۲۵ در نوسان است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی ۱۳۰۶٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) به ۱۱۴۲٫۸۶ (پایین ترین سطح روز ۱۷ مارس) تشکیل شده اند.

بررسی سطوح فیبوناچی در نمودار روزانه نشان می دهد با توجه به آنکه افزایش قیمت از سطح ۱۱۴۲٫۸۶ در قالب موج B صورت گرفته است، قیمت در موج نزولی C به پایین محدوه خنثی کاهش داشته باشد.

لازم به ذکر است در حرکت افزایشی شکست سطح مقاومت ۱۲۲۵ زمانی تایید خواهد شد که قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۳۲ برسد که آن وقت می بایست در سناریوی نزولی چشم انداز ۱ الی ۳ ماهه تجدید نظر کرد و همانطور که اشاره شد شکست قاطعانه ۱۲۳۲ سیگنال خرید به سوی سطح ۱۳۰۶ در بازه زمانی میان مدت صادر خواهد کرد در غیر این صورت قیمت جهانی اونس طلا همچنان در روند نزولی به سوی هدفهای ۱۱۵۴ و ۱۰۸۶ قرار دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا