تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در نمودار ایندکس دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم که قیمت آن در ۱ الی ۳ ماه آینده سطح ۹۷٫۷۷۵ (بالاترین سطح روز ۲۷ مه) را لمس کند و در صورتیکه بتواند از این سطح عبور کند سیگنال خرید قوی تا سطح ۱۰۰٫۳۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ مارس) صادر خواهد کرد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است تلاش ایندکس دلار آمریکا برای تثبیت بالای سطح ۹۴٫۳۸۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) تاییدی از ادامه روند صعودی آن به سوی سطح ۹۸٫۸۵ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) در سه ماهه سوم سال است.

در صورت شکسته شدن این سطح، احتمال ادامه حرکت صعودی بیش از پیش قوت خواهد گرفت. در چشم انداز بلند مدت حرکت افزایشی قیمت از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) هنوز از بین نرفته است و برغم حرکت اصلاحی شدیدی که از سطح ۱۰۰٫۳۹ شاهد بودیم همچنان این روند افزایشی پایدار است.

بررسی امواج الیوت نشان می دهد که حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۰۰٫۳۹ در قالب موج ۴ شکل گرفته است که این موج چهارمین موج از موج بزرگ افزایشی C محسوب می شود. براساس آنچه که در نمودار پایین مشخص است به باور ما این موج اصلاحی ۴ در نزدیکی همان سطح حمایت ۹۳٫۸۵۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۷۲٫۶۹۶ به ۱۰۰٫۳۹) خود به کف قیمت رسیده است و از هم اکنون باید منتظر افزایش قیمت در موج ۵ باشیم که در این موج راه برای صعود دوباره قیمت به نرخهای ۹۷٫۷۷ و ۱۰۰٫۳۹ هموار است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که قیمت ایندکس دلار آمریکا در موج ۵ از توانایی و پتانسیل خوبی برای افزایش به سطح ۱۰۳٫۳۱۸ برخوردار است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C است و حتی ممکن است در صورت گسترش موج ۵ حرکت افزایشی در این موج استمرار بیشتری یابد.

لازم به ذکر است که در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت نیز بر روی ۹۳٫۵۶۳ (پایین ترین سطح روز ۱۸ ژوئن) تشکیل شده است و تنها در صورتیکه این سطح شکسته شود باعث نزول قیمت به سطح ۹۱٫۵۰ می گردد. بنابراین به نظر می رسد کماکان روند صعودی ایندکس دلار آمریکا در کوارتر سوم سال ۲۰۱۵ قدرتمندانه ادامه یابد و به سوی سطوح ۹۷٫۷۷ و ۱۰۰٫۳۹ تقویت شود که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا قیمت کماکان مابین نرخهای ۱٫۱۱۴۰ و ۱٫۱۲۳۰ قرار دارد و چشم انداز کلی تغییر چندانی نکرده است و برای امروز ورود به پوزیشن های فروش در نزدیکی نرخهای ۱٫۱۲۳۵ ، ۱٫۱۲۴۰ و ۱٫۱۲۵۰ فرصت مناسبی برای فروشندگان است.

از آنجایی که چشم انداز ایندکس دلار آمریکا را افزایشی در نظر گرفتیم این موضوع نشان می دهد که همچنان فشارهای نزولی بر یورو پابرجاست و تمرکز می بایست بر ادامه روند نزولی یورو باشد و با توجه به واگرایی در سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا با بانک مرکزی آمریکا، یورو در میان مدت متحمل فشارهای نزولی است.

از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی ، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش یورو تلقی می شود. فروشندگان همچنان به فشار برای سقوط بیشتر قیمت ادامه می دهند و هم اکنون قیمت تا سطح ۱٫۱۱۷۰ نیز پایین آمده است و برای امروز سطوح حمایت بعدی به ترتیب در نرخهای ۱٫۱۱۵۰ ، ۱٫۱۱۲۵ ، ۱٫۱۱۱۰ و ۱٫۱۱۰۰ (استاپ) و مقاومت در نزدیکی سطوح ۱٫۱۲۲۰ ، ۱٫۱۲۳۰ ، ۱٫۱۲۳۵ ، ۱٫۱۲۴۰ و ۱٫۱۲۵۰ قرار دارند.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن به باور ما امروز مهمترین سطوح حمایت ۱۲۳٫۲۰ ، ۱۲۳٫۰۰ ، ۱۲۲٫۸۰ ، ۱۲۲٫۷۰ و ۱۲۲٫۵۰ هستند که می تواند در مسیر حرکت نزولی، مانع بسیار جدی و محکم باشند و برای امروز نیز سفارشات خرید به ترتیب در نزدیکی همین سطوح با تارگتهای ۱۲۴٫۰۰ ، ۱۲۴٫۳۵ ، ۱۲۴٫۴۰ و ۱۲۴٫۵۰ قرار دارند.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز امروز اکثر سفارشات خرید به ترتیب در نزدیکی سطوح حمایت ۱۳۷٫۶۵ ، ۱۳۷٫۶۰ ، ۱۳۷٫۵۰ ، ۱۳۷٫۲۵ و ۱۳۷٫۲۰ سفارشات اصلی فروش به ترتیب در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۱۳۸٫۸۰ ، ۱۳۸٫۸۵ و ۱۳۹٫۰۰ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار