تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در نمودار ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم که قیمت آن در هفته جاری مقداری به سوی سطح حمایت ۹۴٫۶۵۹ اصلاح کند و بعد از آن به سوی سطح مقاومت ۹۶٫۴۳۲ افزایش یابد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود قیمت ایندکس دلار آمریکا در موج افزایشی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی قرار دارد که از سطح ۹۳٫۱۳۳ (پایین ترین سطح روز ۱۴ مه) آغاز گردیده است. این موج از پتانسیل خوبی برای رسیدن به سطح ۱۰۱٫۰۷۴ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) برخوردار است.

با این حال سطح مقاومت قیمت بر روی ۹۶٫۴۳۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و خط روند نزولی رسم شده از سطح ۹۹٫۹۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ آوریل) با یکدیگر این محدوده یعنی سطح ۹۶٫۴۳۲ را تبدیل به مقاومت و رزیستنس کرده اند که این مساله می تواند مقداری به اصلاح و برگشت قیمت ایندکس دلار آمریکا به سوی سطح ۹۴٫۶۵۹ بیانجامد.

در حرکت افزایشی تنها به شرط آنکه سطح مقاومت ۹۶٫۴۳۲ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت استمرار روند افزایشی در موج ۳ به سوی منطقه ۹۷٫۱۰۹ و ۹۷٫۵۷۴ می باشد که این سطوح در نمودار پایین به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی قرار دارند.

بنابراین برای شروع حرکت افزایشی ایندکس دلار آمریکا همچنان باید منتظر ماند و این هفته در صورت اصلاح قیمت به نزدیکی سطح حمایت ۹۴٫۶۵ فرصتهایی مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید با تارگتهای ۹۶٫۴۳ ، ۹۷٫۱۰ و ۹۷٫۵۷ بوجود خواهد آمد و پنجشنبه با اعلام گزارش اشتغال آمریکا روز پرنوسانی را برای دلار آمریکا و ارزهای رقیب آن ترسیم خواهد کرد.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا که روز جمعه در نرخ ۱٫۱۱۶۰ قرار داشت، امروز صبح در واکنش به بحران بدهی یونان و تصمیم نخست وزیر یونان برای برگزاری همه پرسی ، با گپ نزولی در سطح ۱٫۱۱۳۰ تا ۱٫۱۱۵۰ آغاز بکار کرد و تا سطح ۱٫۰۹۵۰ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) پایین آمد اما موفق به شکست کف ابر ایچیموکوی روزانه نشد و تا بازار بعد ظهر به نرخهای بالای ۱٫۱۱۵۰ رسید و گپ (Gap) بوجود آمده امروز را پر کرد و امروز در بالای سطح ۱٫۱۲۰۰ با مقاومتهای ۱٫۱۲۲۰ و ۱٫۱۲۵۰ (خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته) مواجه است.

اخبار متعددی که این هفته در بازار ارز منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای ارزهای رقیب دلار فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا مخصوصا آمار اشتغال ماهیانه آمریکا در روز پنجشنبه توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

 ایندکس دلار