تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در واکنش به تحولات یونان و سخنان نخست وزیر این کشور مبنی بر اینکه دولت یونان آماده است برای دریافت بسته نجات مالی شروط اتحادیه اروپا را بپذیرد، هر چند برای لحظاتی شاهد افزایش ارزش یورو از نزدیکی سطح ۱٫۱۱۰۰ بودیم اما این حرکت صعودی قادر به عبور از مقاومت ۱٫۱۱۷۰ نشد و دوباره به پایین سطح ۱٫۱۱۰۰ کاهش یافت.

از این رو می توان فهمید، پوزیشن های خرید آنقدر نبوده که حرکت صعودی یورو را به سطوح بالای ۱٫۱۲ پایدار نگاه دارد و به خاطر همین موضوع قیمت مجدد به پایین سطوح ۱٫۱۱۳۳ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) و ۱٫۱۱۰۵ (سقف ابر ایچیموکوی روزانه) کاهش یافت.

تحلیل بین بازاری نیز سیگنال فروش یورو صادر کرده است زیرا اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا با آلمان به ۱۶۰٫۵ واحد رسیده که بیشترین اختلاف از اوایل ماه ژوئن به این سو است و از ابتدای هفته تا کنون ۷٫۵ واحد این اختلاف بیشتر شده که نشاندهنده فشارهای نزولی یورو است. برای امروز پایین سطح ۱٫۱۰۵۰ (اطراف خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۰۸۱۹ به ۱٫۱۴۴۰) احتمال ورود فروشندگان به پوزیشن های فروش یورو با هدفهای به ترتیب ۱٫۱۰۰۰ و ۱٫۰۹۶۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) وجود دارد.

در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز اگر امروز قیمت قادر به عبور از مقاومت ۱۲۳٫۲۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) باشد، می تواند فرصتهایی را برای ورود مجدد خریداران با تارگتهای ۱۲۳٫۴۵ ، ۱۲۳٫۵۰ و ۱۲۳٫۸۰ فراهم آورد. در حرکت نزولی نیز سطح حمایت اولیه قیمت بر روی ۱۲۲٫۹۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته) قرار دارد که اگر به هر دلیلی شکسته شود منجر به برگشت قیمت به ۱۲۲٫۵۸ می گردد.

در سایر تحولات برای چشم انداز قیمت جهانی اونس نقره در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ پیش بینی می کنیم که قیمت به حرکت خنثی خود در منطقه محدوده ۱۴٫۰۱ و ۱۸٫۱۲ خاتمه دهد و به سوی سطوح ۹٫۷۸ و ۸٫۴۲ کاهش یابد.

همانطور که در نمودار پایین اونس نقره مشخص است این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۸٫۴۲ (پایین ترین سطح اکتبر ۲۰۰۸) به ۴۹٫۵۱ (بالاترین سطح آوریل ۲۰۱۱) قرار گرفته است.

در واقع می توان گفت روند نزولی فعلی از سطح ۴۹٫۵۱ در جهت خلاف روند افزایشی بلند مدت قیمت از سطح ۳٫۵۳ (پایین ترین سطح سال ۱۹۹۳) است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود سه موج بزرگ و قوی این حرکت افزایشی را تشکیل داده اند که از نظر بررسی امواج الیوت ویو موج سوم یعنی موج C از پنج موج کوچک تر به ترتیب موجهای I ، II ، III ، IV و V ساخته شده اند.

بررسی امواج الیوت نشان می دهد که کف این موج IV یعنی سطح ۸٫۴۲ در کوارتر سوم سال جاری تاچ خواهد شد که البته قبل از کاهش قیمت به این سطح لازم است که سطح حمایت ۹٫۷۸ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از حرکت بلند مدت آبی رنگ) قاطعانه شکسته شود.

این دو هدف فوق تنها زمانی تایید خواهند شد که قیمت بتواند به پایین سطح حمایت ۱۴٫۰۱ کاهش یابد که توسط سطح دیگری در نرخ ۱۴٫۳۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از حرکت بلند مدت آبی رنگ) مورد حمایت قرار گرفته است.

در حرکت افزایشی نیز تنها به شرط آنکه قیمت به بالای سطح ۱۸٫۴۸ (بالاترین سطح روز ۲۱ ژانویه) برسد تاییدی در جهت شکست کامل سطح مقاومت ۱۸٫۱۲ است که می تواند هدف افزایشی ۲۱٫۰۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) را نشانه بگیرد.

در نمودار تایم فریم روزانه حرکت کاهشی قیمت از سطح ۳۵٫۳۶ (بالاترین سطح روز ۱ اکتبر ۲۰۱۲) در قالب سه موج شکل گرفته است که موج کنونی c توانسته تنها تا سطح ۱۴٫۴۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) برسد.

به باور ما قیمت جهانی اونس نقره در این موج در بیشترین حالت کاهشی خود می تواند یا تا سطح ۱۱٫۹۶ ریزش کند یا تا ۷٫۹۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی).

به همین خاطر در کوارتر سوم احتمال وارونه شدن روند نزولی از سطوح فعلی بعید به نظر می رسد. بنابراین ما از هم اکنون روند نزولی را برای اونس نقره ادامه دار پیش بینی می کنیم. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی اونس نقره و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس نقره

اونس نقره

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس نقره

اونس نقره