انتشار فوری : تحلیل بازار پس از بیانیه بانک مرکزی آمریکا و اظهارات برنانکی

بیانیه جلسه بانک مرکزی آمریکا دقایقی پیش منتشر شد و مسئله ای که باعث شد تا اونس طلا پس از این جلسه ضعیف شود و دلار در مقابل ارزهای اصلی قوی شود سخنان بن برنانکی رئیس FOMC در کنفرانس  مطبوعاتی پس از نشست بود . در واقع این بیانیه فدرال رزرو و سخنرانی برنانکی بود که محرک اصلی بازار محسوب می شد .

در این بیانیه هر چند هم به کاهش تورم به زیر هدف مورد نظر بانک فدرال (۲%) اشاره شده بود و هم مشکلات مربوط به بالا بودن نرخ بیکاری مد نظر قرار داده شده بود اما به نظر می رسد که نگرانی مقامات از ادامه سیاستهای انبساطی بیشتر است و بانک مرکزی آمریکا صراحتا اعلام نمود در صورتیکه پیش بینی های اقتصادی بانک فدرال رزرو طبق انتظارات باشد حتی ممکن است این نهاد در اواخر سال جاری نسبت به کاهش برنامه خرید دارایی ها اقدام نماید.

به باور ما بیانیه امشب تغییری در سرنوشت سیاستهای انبساطی کمّی ( QE ) خواهد بود و زمینه را برای اقدامات آتی بانک فدرال برای کاهش میزان برنامه خرید اوراق قرضه ( احتمالا از ماه سپتامبر)  هموار می کند و اونس طلا همانطور که در نمودار زیر مشخص است به روند کاهشی خود در موج نزولی C همچنان ادامه خواهد داد.

این مسئله  را می توان ازینجا فهمید که پارگرافی که اشاره به خرید ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه در هر ماه می کرد همان سبک و سیاق بیانیه های قبلی را داشت اما جملاتی که کاهش خطرات رشد اقتصادی و همچنین کاهش نگرانی ها از بازار اشتغال را نشانه می رفتند نسبتا به گوش بازار جدید می آمدند  و در واقع به نظر برنانکی ریسک کاهش در مورد رشد اقتصادی و بازار کار کمتر شده است.

بعد از اعلام نرخ بهره ایالات متحده و بیانیه نسبتا صریح بانک مرکزی آمریکا به توقف برنامه خرید اوراق قرضه در اواسط سال ۲۰۱۴ معامله گران ترجیح دادند به فروش اونس طلا و خرید دلار بپردازند.  

واکنش دلار به این جلسه کاملا منطقی بود و به میزان قابل توجهی تقویت شد و در برابر ین ژاپن به بالاترین نرخهای یک هفته گذشته صعود کرد . یورو و پوند نیز به شدت کاهش یافتند و هم اکنون زوج یورو – دلار  فاصله چندانی تا عدد ۱٫۳۲۵۰ ندارد و احتمال کاهش به این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود یورو کاهش قابل ملاحظه ای دیگر خواهد داشت و خود را به نرخهای پایین ۱٫۳۲۵۰ می کشاند.

شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا نیز هم اکنون تا نرخهای بالای ۸۱٫۵۰ افزایش یافته است که این مساله به کاهش بیشتر قیمت اونس طلا به سوی نرخهای ۱۳۵۴ و ۱۳۳۸  منجر خواهد شد.

در حال جاضر قیمت اونس طلا در زیر منطقه ۱۳۶۰ قرار دارد و احتمال ریزش آن وجود دارد . در صورتیکه امشب زیر منطقه ۱۳۶۰ ( ضلع پایین خط روند در تونل رسم شده ) بسته شود می توان موج تضعیف اونس طلا را انتظار داشت و همانطور که قبلا نیز عرض کردم تا زمانی که پایین سطح ۱۳۷۸ و ۱۳۹۵ باشیم هنوز قیمت جهانی اونس طلا و نقره در موج نزولی قرار دارند .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلااونس طلا