تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار انتشار خبری مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا وام اضطراری به بانکهای یونان را ثابت نگه داشته است، قیمت این زوج ارز را در معرض نوسانات نزولی قرار داده است و هم اکنون قیمت به پایین ترین سطح خود در ۱ ماهه گذشته کاهش یافته است.

اقدام امروز بانک مرکزی اروپا بدان معناست که تمایلی برای افزایش نقدینگی بانک‌های یونان ندارد و موجودی بانکهای یونان رو به اتمام است و این کشور ناچار است همچنان بانک‌های خود را تعطیل و برداشت‌های نقدی از بانک‌ها را محدود کند.

همین مساله در کنار کاهش بازدهی اوراق قرضه ده ساله آلمان باعث شد که قیمت یورو قاطعانه از سطح ۱٫۰۹۹۴ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) سقوط کند و با پشت سر گذاشتن این سطح، راه برای سقوط به سطح ۱٫۰۹۵۰ هموار شده است و هدف بعدی در ادامه روند نزولی، نرخ ۱٫۰۸۷۰ و ۱٫۰۸۲۰ است.

اکنون قیمت در پشت سطح ۱٫۰۹۵۰ قرار دارد که گذر کردن از آن نشانه تغییر انتظارات سرمایه گذاران است و باید توجه داشت با توجه به اختلاف نرخ بهره آمریکا با اروپا پایین آمدن یورو در زیر ۱٫۰۹۵۰ نشانه آغاز روند کاهشی دیگر خواهد بود.

در بحث تامین مالی تغییرات ساختاری اوراق قرضه یا بدهی یونان به روندی اطلاق می شود که طی آن ایجاد کننده بدهی یا منتشره کننده اوراق بجای اعلام ورشکستگی، قروض خود را استمهال یا حتی درخو است بخشودگی بخشی از بدهی خود از بستانکاران را می نماید.

بطور مثال منتشرکننده اوراق قرضه زمان بازپرداخت اصل و فرع مبلغ استقراضی را به تعویق می اندازد و یا در روش دیگر صادر کننده اوراق قرضه با انتقال بخشی از ضرر خود (ضرر در امور مالی انجام شده بوسیله مبلغ استقراضی) به خریداران اوراق قرضه، از پرداخت بخشی از بدهی خود سرباز می زند.

البته در روش اخیر صادر کننده اوراق قرضه (بطور مثال یک بانک تجاری) می تواند به جای مبلغ بازپرداخت نشده، بستانکاران را بر اساس میزان طلب، تبدیل به سهام دار نموده که این روش در اصطلاح بین الملل به این عملیات Debt Haircutting گفته می شود.

دلار استرالیا نیز بار دیگر تحت فشارهای نزولی قرار گرفته و پس از آنکه در بیانیه امروز بانک مرکزی استرالیا اشاره به تضعیف دلار استرالیا و کاهش نرخ بهره گردید، حرکت نزولی آن در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای اصلی ادامه یافت و به کمترین سطح ۶ ساله گذشته کاهش یافته است.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز دیروز گفتیم که انتظار داریم سطوح ۱٫۵۶۰۰ تا ۱٫۵۶۲۵ منطقه مقاومتی را در مسیر حرکت اصلاحی این زوج ایجاد کند. پس از رسیدن قیمت به نرخ ۱٫۵۶۲۵ حرکت اصلاحی متوقف شد و قیمت به محدوده سطوح پایین ۱٫۵۵۵۰ رسید.

در پایین سطح ۱٫۵۵۵۰، بار دیگر فروشندگان پوند به بازار وارد شدند و پوند به شدت به پایین سطح ۱٫۵۵۰۰ کاهش یافت که در نتیجه، تاییدی بر استمرار حرکت نزولی به سوی سطح ۱٫۵۲۰۰ خواهد بود. بسته شدن قیمت پایین سطح ۱٫۵۴۴۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) می تواند زمینه حرکت نزولی جدیدی را پوند به سوی سطوح ۱٫۵۳۶۶ و ۱٫۵۲۹۲ فراهم کند.

در سایر تحولات همانطور که در نمودار پایین ایندکس دلار آمریکا مشخص است همچنان پیش بینی می کنیم که قیمت آن در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ سطح ۹۷٫۷۷۵ (بالاترین سطح روز ۲۷ مه) را لمس کند و در صورتیکه بتواند از این سطح عبور کند سیگنال خرید قوی تا سطح ۱۰۰٫۳۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ مارس) صادر خواهد کرد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است تلاش ایندکس دلار آمریکا برای تثبیت بالای سطح ۹۴٫۳۸۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) تاییدی از ادامه روند صعودی آن به سوی سطح ۹۸٫۸۵ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) در سه ماهه سوم سال است. در صورت شکسته شدن این سطح، احتمال ادامه حرکت صعودی بیش از پیش قوت خواهد گرفت.

در چشم انداز بلند مدت حرکت افزایشی قیمت ایندکس دلار آمریکا از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) هنوز از بین نرفته است و برغم حرکت اصلاحی شدیدی که از سطح ۱۰۰٫۳۹ شاهد بودیم همچنان این روند افزایشی پایدار است.

بررسی امواج الیوت نشان می دهد که حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۰۰٫۳۹ در قالب موج ۴ شکل گرفته است که این موج چهارمین موج از موج بزرگ افزایشی C محسوب می شود.

براساس آنچه که در نمودار پایین مشخص است به باور ما این موج اصلاحی ۴ در نزدیکی همان سطح حمایت ۹۳٫۸۵۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۷۲٫۶۹۶ به ۱۰۰٫۳۹) خود به کف قیمت رسیده است و از هم اکنون باید منتظر افزایش قیمت در موج ۵ باشیم که در این موج راه برای صعود دوباره قیمت به نرخهای ۹۷٫۷۷ و ۱۰۰٫۳۹ هموار است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که قیمت ایندکس دلار آمریکا در موج ۵ از توانایی و پتانسیل خوبی برای افزایش به سطح ۱۰۳٫۳۱۸ برخوردار است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C است و حتی ممکن است در صورت گسترش موج ۵ حرکت افزایشی در این موج استمرار بیشتری یابد.

لازم به ذکر است که در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت ایندکس دلار آمریکا نیز بر روی ۹۳٫۵۶۳ (پایین ترین سطح روز ۱۸ ژوئن) تشکیل شده است و تنها در صورتیکه این سطح شکسته شود باعث نزول قیمت به سطح ۹۱٫۵۰ می گردد.

بنابراین به نظر می رسد کماکان روند صعودی ایندکس دلار آمریکا در کوارتر سوم سال ۲۰۱۵ قدرتمندانه ادامه یابد و به سوی سطوح ۹۷٫۷۷ و ۱۰۰٫۳۹ تقویت شود که این اهداف را در نمودار پایین مشاهده می فرمائید و این مساله باعث کاهش بیشتر ارزش یورو ، پوند ، فرانک سویس و مخصوصا ارزهای متکی به کالا نظیر دلار استرالیا، دلار نیوزلند و دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا