تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

روز سه شنبه گفتیم که حرکت نفت خام سبک آمریکا به سوی نرخهای پایین ۵۲٫۴۳ فرصتهای فروش جدیدی را با هدف ۵۱٫۵۷ و ۵۱٫۰۴ بوجود خواهد آورد و چنانکه دیدیم، با رسیدن قیمت به پایین این سطح، قیمت به سطوح پایین رسید و حتی تا سطح ۵۰٫۵۶ سقوط کرد. نگاهی به چارتهای بازار نفت نیز موئد این مطلب است.

قیمت نفت در این چند روز گذشته ضعیف ترین کالا بوده و معامله گرانی که نفت را از بالای سطح ۶۰ فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند. هر چند قیمت پس از سطح سطح ۵۱٫۰۴ (خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی) مقداری به سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) اصلاح کرد اما انتظار می رود، بار دیگر فروشندگان در نرخهای بالا به فروش اقدام کنند.

برای امروز حرکت اصلاحی ممکن است در نزدیکی سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ تکمیل شده باشد و هر چند احتمال لمس مجدد سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ و حتی در صورت شکست آن احتمال اصلاح تا سطح ۵۴٫۶۷ بعید نیست اما آیا این حرکت اصلاحی قدرت کافی برای مقابله با پوزیشن های فروشی که به سرعت در حال باز شدن هستند، خواهند داشت؟ به احتمال زیاد نه!

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی (c) قرار دارند که سومین موج از چرخه سه موجی است که از سطح ۶۱٫۵۷ (بالاترین سطح روز ۲۴ ژوئن) شکل گرفته است و چنین به نظر می رسد که حرکت اصلاحی کامل شده باشد و این موضوع را تکمیل شدن حرکت پنج موجی نشان داده است.

در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۵۱٫۵۷ و تثبیت حداقل ۲ ساعت پایین آن می تواند منجر به کاهش قیمت به سوی سطوح ۵۱٫۰۴ و ۵۰٫۵۶ گردد. امروز در تقویم اقتصادی، خبر قابل توجه بازار آمار موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا دیده می شود و ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران تمرکز بازار به این خبر خواهد بود.

پیش بینی می شود آمار موجودی ذخایر نفتی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از ۲٫۴+ میلیون بشکه به ۶۰۰ – هزار بشکه تغییر یابد و در این چند هفته اخیر بازار نفت عمدتا تحت تاثیر بحران بدهی یونان و کاهش بازار سهام چین قرار گرفته است و با توجه به تکمیل شدن این چرخه پنج موجی بعد از تکمیل حرکت اصلاحی در نزدیکی سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ یا ۵۴٫۶۷ دلار/بشکه احتمال شروع مجدد حرکت کاهشی قیمت نفت خام سبک آمریکا بیشتر خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن بین محدوده ۵۵٫۹۹ و ۵۷٫۹۷ دلار/بشکه در نوسان باشد تا پس از آن به سوی سطح ۵۹٫۱۱ اصلاح کند که این موضوع را تکمیل شدن حرکت پنج موجی قیمت در نمودار پایین نشان داده است.

در طی ۲۴ ساعته گذشته قیمت نفت برنت قاطعانه از سطح حمایت ۵۷٫۹۷ سقوط کرد و با پشت سر گذاشتن این سطح و سطوح حمایت بعدی تا سطح ۵۵٫۱۰ پایین آمد. روند حرکت هر چند همچنان کاهشی است اما از آنجاییکه قیمت تمام اهداف نزولی را پشت سرگذاشته است، به نظر می رسد که زمان آغاز حرکت اصلاحی فرا رسیده است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که این حرکت پنج موجی قیمت که از سطح ۶۳٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۳۰ ژوئن) شروع شده است قبل از رسیدن قیمت به سطح ۵۴٫۷۷ تکمیل شده است که همین مساله به ایجاد یک حرکت اصلاحی کمک کرده است.

این حرکت اصلاحی ممکن است برای امروز موجب برگشت قیمت نفت برنت به سوی سطح ۵۹٫۱۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C – سومین موج از موج اصلی نزولی ۶۹٫۶۳ – بالاترین سطح روز ۶ مه) شود که البته برای پتانسیل این حرکت  اصلاحی لازم است که حتما سطح مقاومت ۵۷٫۹۷ با قدرت شکسته شود.

از منظر تحلیل تکنیکالی چنانچه قیمت نفت برنت موفق به شکست سطح مقاومت ۵۷٫۹۷ شود هدف ۵۹٫۱۱ تایید بیشتری پیدا خواهد کرد و این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۵۵٫۹۹ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) باعث کاهش قیمت به سوی سطوح ۵۵٫۱۰ و ۵۴٫۷۷ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) می شود.

با این حال بعد از این حرکت اصلاحی باز هم کنترل اصلی حرکت قیمت نفت برنت دریای شمال دست فروشندگان خواهد بود و در مسیر حرکت اصلاحی همانطور که در نمودار پایین مشخص است سطوح مقاومت قیمت بر روی نرخهای ۵۷٫۹۷ و ۵۹٫۱۱ و پس از آن سطح مقاومت ۵۹٫۹۵ دلار/بشکه قرار گرفته اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت