تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در صورت شکست سطح ۵۱٫۵۰ دلار/بشکه مجدد سطح حمایت ۵۱٫۰۴ را لمس کند و اگر این سطح شکسته شود منجر به فرود دوباره قیمت نفت به سوی سطح ۵۰٫۱۹ می شود. این در حالی است که در حرکت افزایشی چنانچه سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ با قدرت شکسته شود و حداقل ۲ ساعت بالای آن تثبیت شود می تواند باعث برگشت قیمت به سوی سطح ۵۴٫۶۷ شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی و ۲۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی (۳) یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۶۱٫۵۷ (بالاترین سطح روز ۲۴ ژوئن) قرار دارند.

به اعتقاد ما قیمت نفت در این موج همچنان می تواند تا سطح ۴۸٫۸۰ (خط فیبوناچی ۳۰۰ درصدی) کاهش یابد که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند پایینی از الگوی مثلث شکل است که از روز ۷ جولای به این سو بوجود آمده است مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ با قدرت شکسته شود و حداقل ۲ ساعت بالای آن تثبیت شود تا روند نزولی را موقتا متوقف کند.

برای امروز سطح مقاومت قیمت نفت نیز در اطراف سطح ۵۲٫۴۳ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) دیده می شود و اگر سطح ۵۲٫۸۵ با قدرت شکسته شود تنها موجب افزایش اندک قیمت به سوی سطح ۵۳٫۲۹ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) می شود و اگر سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ نیز شکسته شود و ۲ ساعت بالای آن تثبیت شود باید در لمس سطح ۵۱٫۰۴ تجدید نظر کرد و منتظر برگشت قیمت به سطح ۵۴٫۶۷ بود.

در چنین اوضاعی ادامه کاهش قیمت نفت امری لازم الاجرا می نماید و بالطبع در میان مدت اوضاع نفت چندان مناسب نخواهد بود و نمودار یک ساعته به روشنی نشان می دهد با پایان حرکت اصلاحی در زیر سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ یا ۵۴٫۶۷ احتمال شروع ریزش جدید به سوی سطوح ۵۱٫۰۴ و پس از آن سطح ۵۰٫۱۹ وجود دارد.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز اداره اطلاعات انرژی آمریکا دیروز اعلام کرد که ذخایر نفت خام این کشور به میزان ۴۰۰+ هزار بشکه افزایش یافته است که همین مساله نیز فشارهای نزولی قیمت نفت را بیشتر کرد و قیمت دیروز به سطح ۵۱٫۰۴ کاهش یافت.

هر چند پس از برخورد به این سطح حمایت ۵۱٫۰۴ قیمت نفت هم اکنون مقداری به سطح مقاومت ۵۲٫۴۳ اصلاح کرده است اما همانطور که عرض کردم چشم انداز کلی تغییر چندانی نکرده است و بعد از این حرکت اصلاحی انتظار داریم در موج نزولی (۵) قیمت نفت خام سبک آمریکا تحت فشارهای نزولی به ترتیب به سوی سطوح ۵۱٫۰۴ ، ۵۰٫۱۹ و پس از آن سطح ۴۸٫۸۰ دلار/بشکه قرار گیرد که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح حمایت ۵۵٫۹۹ دلار/بشکه را بشکند و تا حدود سطح ۵۴٫۷۷ کاهش یابد که این حرکت را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که قیمت نفت برنت در موج نزولی C قرار دارد که سومین موج از موج اصلی نزولی است که از سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) آغاز شده است و در این موج قادر است به سوی سطح ۵۲٫۷۸ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) کاهش یابد.

در نمودار پایین این روند خنثی قیمت مابین سطوح ۵۵٫۹۹ و ۵۷٫۹۷ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۰۰ درصدی) در قالب موج ۴ صورت گرفته است که یکی از موجهای موج نزولی C است و این احتمال وجود دارد که بار دیگر فرصتی برای ورود مجدد فروشندگان ایجاد شود.

به اعتقاد ما قیمت نفت برنت بزودی در موج نزولی ۵ قرار خواهد گرفت که می تواند هدف نزولی ۵۲٫۷۸ را نشانه بگیرد و در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۵۷٫۹۷ باعث تقویت قیمت به سوی سطح ۵۹٫۱۱ می شود که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی می باشد و دیروز نیز بدان اشاره کردیم.

از آنجاییکه فشارهای نزولی نفت برنت بیشتر است، انتظار می رود در ادامه شاهد سقوط قیمت تا نرخ ۵۵٫۹۹ و پس از آن به سطح ۵۴٫۷۷ باشیم و براساس آنچه که در نمودار پایین دیده می شود تا هنگامیکه قیمت در زیر سطح مقاومت اصلی ۵۷٫۹۷ قرار دارد، روند کلی همچنان نزولی است.

همانطور که در چارت پایین مشاهده می کنید به نظر می رسد سقف قیمت نفت برنت در حوالی سطح مقاومت ۵۷٫۹۷ ساخته شده باشد و روند نزولی مجدداً شروع شود و بار دیگر توجه بازار به فروش نفت برنت دریای شمال با تارگتهای ۵۵٫۹۹ و ۵۴٫۷۷ دلار/بشکه معطوف شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت