تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا همانطور که روز گذشته گفتیم حرکت اصلاحی پیشین که از سطح ۱٫۰۹۲۰ (پایین ترین سطح روز ۷ جولای) آغاز شده بود، سرانجام در نرخ ۱٫۱۱۲۵ به اتمام رسید و در حال حاضر، انتظار می رود، روند نزولی بار دیگر تا نرخهای پایین ۱٫۱۰۲۰ ادامه داشته باشد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این سطح مقاومت ۱٫۱۱۲۵ و ۱٫۱۱۳۰ بر روی خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته و مماس با سقف ابر اندیکاتور ایچیموکوی روزانه قرار گرفته است و از آنجایی که قیمت یورو پس از لمس سطح مقاومت ۱٫۱۱۲۵ پایین سطح ۱٫۱۰۷۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته) تثبیت شده است می توان گفت که مقاومت ۱٫۱۱۲۵ همچنان در برابر حرکتهای اصلاحی استوار است.

بالاتر از سطوح ۱٫۱۱۲۵ و ۱٫۱۱۳۰ مقاومتهای بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۱۱۶۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) ، ۱٫۱۱۷۸ (خط کین سن) و ۱٫۱۱۹۵ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) قرار دارند.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا امروز بانک مرکزی انگلیس (BoE) ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران تصمیم خود در خصوص میزان نرخ بهره بانکی را اعلام می کند و انتظار می رود، این میزان بدون تغییر همان رقم ۰٫۵۰% باقی بماند و برنامه خرید اوراق قرضه در همان رقم ۳۷۵ میلیارد پوند تثبیت شود.

در حال حاضر جفت ارز پوند – دلار آمریکا در محدوده پایین سطوح مقاومت ۱٫۵۴۳۰ ، ۱٫۵۴۳۵ ، ۱٫۵۴۵۰ قرار گرفته اند و بنابراین برای امروز دستورات فروش پوند در نزدیکی این سطوح با تارگت ۱٫۵۳۷۰ و ۱٫۵۳۵۰ وجود دارند و مقاومتهای بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۵۴۸۵ ، ۱٫۵۴۹۰ و ۱٫۵۰۰ دیده می شوند. در حرکت نزولی شکسته شدن سطوح ۱٫۵۳۳۰ ، ۱٫۵۳۰۰ و ۱٫۵۲۷۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) راه را برای کاهش بیشتر پوند تا نرخ ۱٫۵۱۹۱ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) هموار خواهد ساخت.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز تحولات قیمت در حال حاضر به نفع فروشندگان ادامه دارد و برای امروز می توان در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۱٫۸۰، ۱۲۱٫۸۵ و ۱۲۲٫۰۰ وارد پوزیشن فروش شد و اهداف فروش را در نرخهای ۱۲۱٫۰۰ ، ۱۲۰٫۷۰ و ۱۲۰٫۶۵ تعیین نمود.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز به نظر می رسد که فروشندگان کنترل را به دست گرفته اند و از این رو، باید به انتظار کاهش قیمت به پایین سطح ۱۳۳٫۵۷ (کف ابر ایچیموکو) بود و با تثبیت کامل قیمت پایین این سطح انتظار می رود، فروشندگان را برای ورود به پوزیشن فروش با تارگت ۱۳۳٫۱۰ ترغیب کند.

از منظر تحلیل فاندامنتالی دلیل اصلی تقویت ین ژاپن در بازارها آن است که معمولا در شرایطی که بازارهای سهام رو به افزایش و میزان ریسک پذیری (risk appetite) در بازار بالا باشد، سرمایه گذاران با استقراض ین ژاپن و خرید ارزهای پربازده کسب سود می کنند که این روش به معاملات انتقالی (Carry Trades) معروف است.

در مقابل هنگامی که ریسک سرمایه گذاری افزایش یابد و بازارهای سهام سقوط کنند (همانند سقوط اخیر سهام چین)، سرمایه گذاران برای کاستن از ضررهای خود، معاملات انتقالی را متوقف کرده و به فروش ارزهای پربازده و در عوض خرید ین ژاپن اقدام می کنند که امروزه شاهد چنین پدیده ی در بازار هستیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو