تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در نمودار قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که می بینیم قیمت توانسته سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ دلار/بشکه را بشکند و در صورتیکه امروز قیمت حداقل ۲ ساعت بالای خط روند الگوی گوه (wedge) تثبیت شود موجب تقویت قیمت به سوی سطح ۵۴٫۶۷ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) می شود.

در چارت تایم فریم ۱ ساعته زیر این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c قرار داشت که دیروز شکسته شد و این موج سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۶۱٫۵۷ (بالاترین سطح روز ۲۴ ژوئن) آغاز شده است.

لازم به ذکر است که از منظر تحلیل تکنیکالی الگوی قیمت از سطح ۵۰٫۵۸ (پایین ترین سطح روز ۷ جولای) به این سو بیشتر شبیه یک الگوی گوه است که خط روند پایینی و بالایی این الگو به عنوان ناحیه حمایت و مقاومت جدی قیمت محسوب می شوند.

در الگوی گوه افزایشی شیب خط امتداد بالایی نقاطی که به هم متصل می شوند باید حتما کمتر از شیب خط پایینی باشد که در نمودار پایین مشخص است و تثبیت قدرتمند قیمت بالای سطح ۵۳٫۲۹ مقدمه ی در جهت رسیدن به سطح ۵۴٫۶۷ است.

در طی ۲۴ ساعته گذشته قیمت از سطح حمایت ۵۲٫۴۳ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) بازگشت کرده و عمدتا به خاطر خوش بینی ها از توافق یونان و بهبود جریان ریسک پذیری تا نرخ ۵۳٫۲۹ نیز پیش روی نموده است و چنانچه کندل ۲ ساعته بالای سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ بسته شود، می تواند راه را برای افزایش قیمت به سطح ۵۴٫۶۷ هموار نماید.

این در حالی است که در حرکت نزولی کاهش قیمت به زیر سطح ۵۲٫۴۳ می تواند در ادامه به ریزش قیمت نفت خام سبک آمریکا تا محدوده ۵۱٫۵۷ دلار/بشکه منتهی شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی قرار گرفته است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن با توجه به آنکه در نمودار پایین قیمت توانسته خود را بالای سطح مقاومت ۵۹٫۱۱ دلار/بشکه تثبیت کند، انتظار داریم که قیمت آن تا نزدیکی سطح ۵۹٫۹۵ افزایش یابد و از این رو معامله گران وارد پوزیشن خرید جزئی با هدف نزدیکی سطح ۵۹٫۹۵ می شوند.

در نمودار زیر این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C قرار داشت که امروز شکسته شد و در واقع این موج جز سومین موج از موج نزولی اصلی از سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) محسوب می شود.

این در حالی است که در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۵۷٫۹۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می بایست منتظر فرود قیمت به سطح ۵۶٫۷۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) بود.

در هر صورت از منظر تحلیل تکنیکال از آنجایی که نوسانات اخیر قیمت نفت برنت در قالب سه موج کوچک صورت گرفته است برای امروز احتمال امتداد حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت در موج c به نزدیکی سطح ۵۹٫۹۵ وجود دارد.

بنابراین برای امروز باید توجه داشت که امکان تشکیل حرکت اصلاحی به سوی سطح ۵۹٫۹۵ نیز وجود دارد و اگر قیمت به همین صورت خود را بالای سطح مقاومت ۵۹٫۱۱ تثبیت کند، می بایست در انتظار رسیدن به هدف اشاره شده ۵۹٫۹۵ دلار/بشکه بود و این سطح مقاومت مستحکم در حرکت صعودی قیمت نفت برنت دریای شمال است  که در نمودار زیر دیده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت