تحلیل چشم انداز قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری

در نمودار شاخص دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، پیش بینی می کنیم که قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۷٫۱۰۹ لمس کند و نشانه های تکنیکی از ادامه روند افزایشی و شانس بیشتر قیمت ایندکس دلار آمریکا برای شکست این سطح مقاومت و صعود به سوی سطوح ۹۷٫۵۷۴ و ۹۸٫۲۰ خبر می دهند.

در چارت پایین این سطوح مقاومت هر کدام به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۳ قرار دارند که سومین موج از چرخه پنج موجی است که از سطح ۹۳٫۱۳۳ (پایین ترین سطح روز ۱۴ مه) شکل گرفته است. به باور ما قیمت ایندکس دلار آمریکا در این موج افزایشی ۳ قادر است خود را حتی تا سطوح ۹۸٫۲۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و ۱۰۱٫۰۷۴ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) بالا بکشاند.

در نمودار پایین حرکت کاهشی قیمت از سطح ۹۷٫۲۳۵ (بالاترین سطح روز ۷ جولای) صرفا یک حرکت پول بک به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۹۹٫۹۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ آوریل) محسوب می شود و هنوز روند افزایشی قیمت از سطح ۹۳٫۵۶۳ (پایین ترین سطح روز ۱۸ ژوئن) به قوّت خود پایدار است و انتظار داریم که قیمت ایندکس دلار آمریکا در هفته جاری به ترتیب تا سطوح ۹۷٫۱۰ و ۹۷٫۵۷ و ۹۸٫۲۰ صعود کند و این بدان معناست که ارزهای اصلی مقابل دلار آمریکا با افزایش عرضه و فروش روبرو خواهند شد.

علاوه بر تحلیل تکنیکال و تارگت های که در نمودار زیر مشخص شده اند، احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری احتمال صعود بیشتر ارزش ایندکس دلار آمریکا را نیز بیشتر کرده است و این همان نکته مهمی است که خریداران دلار آمریکا باید بدان توجه داشته باشند. در چنین شرایطی که با توجه به اظهارات اخیر یلن ریس بانک مرکزی آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره و تقویت دلار آمریکا است، خریداران ایندکس دلار آمریکا از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

این هفته بازیگران بازار در انتظار اعلام گزارشهای اقتصادی ایالات متحده و اظهار نظرات مقامات بانک فدرال رزرو و مخصوصا سخنرانی یلن خواهند بود تا با توجه به نگرش آنان در خصوص سیاستهای پولی کشور، زمان افزایش نرخ  بهره مشخص شود تا مسیر حرکت صعودی ایندکس دلار آمریکا به سطوح ۹۷٫۱۰ و ۹۷٫۵۷ و ۹۸٫۲۰ هموارتر گردد.

اخبار این هفته، از جمله اخبار مهم میزان خرده فروشی، قیمت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، میزان تولیدات صنعتی ، شاخص صنعتی امپایر استیت و بازار مسکن، می توانند وضعیت اقتصادی آمریکا را مشخص کرده و تا حدی، نشان دهنده تصمیمات آتی بانک فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره بانکی باشد. لازم به ذکر است امتداد این حرکت افزایش ایندکس دلار آمریکا به سطوح ۹۷٫۱۰ و ۹۷٫۵۷ می تواند به سقوط بیشتر قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۱۴۶ و در ادامه ۱۱۳۱ منتهی شود که امروز بدان اشاره کردیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا