تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح حمایت ۵۱٫۵۷ دلار/بشکه را با قدرت بشکند و به سوی سطوح ۵۱٫۰۴ و ۵۰٫۱۹ کاهش یابد که این موضوع را شکست خط پایینی الگوی گوه و تثبیت قیمت پایین سطوح مقاومت ۵۲٫۴۳ و ۵۳٫۲۹ تایید کرده است و روند نزولی با قدرت ادامه دارد.

از منظر فاندامنتالی نیز با افزایش احتمال انعقاد توافق میان ایران و گروه ۱+۵ انتظار داریم که قیمت نفت همچنان تحت فشارهای نزولی قرار گیرد. با حصول توافق شاهد اضافه شدن بیشتر نفت ایران به فزونی عرضه نفت در بازارهای جهانی خواهیم بود که همین امر به کاهش بیشتر قیمت نفت تعبیر می شود و در این صورت، انتظار می رود، فشارهای نزولی بر قیمت نفت همچنان ادامه دار باقی بماند.

از نگاه تکنیکال همانطور که در نمودار زیر دیده می شود نوسانات قیمت از ۷ جولای به این سو در درون یک الگوی گوه در نوسان بوده است که جز الگوهای ادامه دهنده است و به این بدان معناست که سیر نزولی قیمت نفت پایدار است و احتمال تشکیل حرکت اصلاحی مجدد به سوی نرخ ۵۳٫۲۹ بعید است. در نمودار پایین نوسانات اخیر قیمت نفت تحت تاثیر سطوح فیبوناچی براساس طول موج a یا موج (۱) که از سطح ۶۱٫۵۷ (بالاترین سطح روز ۲۴ ژوئن) شروع شده قرار گرفته است.

محتمل ترین سناریوی ممکن بازار آن است که امروز قیمت تا منطقه ۵۱٫۰۴ و ۵۰٫۱۹ کاهش یابد و اکنون به نظر می رسد، روند نزولی قیمت نفت خام سبک آمریکا در حال تثبیت است و چنانچه امروز قیمت در محدوده های پایین ۵۱٫۵۷ قرار گیرد، امکان پایداری روند نزولی نفت به سوی سطوح ۵۱٫۰۴ و ۵۰٫۱۹ دلار/بشکه بیشتر خواهد شد.

این موضوع تکنیکال به همراه توافق امروز میان ایران و گروه ۱+۵ پایه اصلی تغییرات و ایجاد واکنشهای منفی قیمت نفت و نوسانات بازار است که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح حمایت ۵۶٫۷۵ دلار/بشکه را بشکند و تا حدود سطح ۵۵٫۹۹ کاهش یابد که در تایم فریم ۱ ساعته پایین مشخص گردیده است.

به باور ما حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۵۵٫۱۰ (پایین ترین سطح روز ۷ جولای) در پشت سطح مقاومت ۵۹٫۹۵ به پایان رسیده است که این موضوع را تشکیل الگوی پرچم که جز الگوهای ادامه دهنده است تایید کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال روند نزولی قیمت به سوی سطح ۵۲٫۷۸ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C) از سر گرفته شده است که این موج در واقع سومین موج از موج اصلی نزولی قیمت از سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) می باشد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است اولین سطح حمایت قیمت بر روی ۵۶٫۷۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) دیده می شود که موقتا جلوی ریزش قیمت به سوی سطح ۵۵٫۹۹ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) را گرفته است که انتظار داریم امروز این سطح با قدرت شکسته شود و منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۵۵٫۹۹ شود.

در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۵۷٫۹۷ باعث اصلاح جزئی قیمت نفت برنت به سوی سطح ۵۹٫۱۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) می شود که این سناریو برای امروز بعید است.

لازم به ذکر است همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم این سقوط قیمت نفت در واکنش به احتمال توافق میان ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفته است و در نتیجه، این وضعیت موجب امتداد فشارهای نزولی بر قیمت نفت برنت دریای شمال بوده و احتمال شروع روند نزولی به ترتیب به سوی سطوح ۵۵٫۹۹ و ۵۴٫۷۷ و پس از آن سطح ۵۲٫۷۸ دلار/بشکه را بیشتر خواهد نمود که این اهداف را در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت