تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

حرکت قیمت زوج ارز یورو – دلار آمریکا طی ۲۴ ساعت گذشته در روندی بین سطوح ۱٫۰۹۶۵ و ۱٫۱۱۰۰ ادامه یافته است و برای امروز سطوح حمایت قیمت به ترتیب بر روی نرخهای ۱٫۰۹۵۰ ، ۱٫۰۹۴۰ و پس از آن سطوح ۱٫۰۹۱۵ ، ۱٫۰۹۱۰ و ۱٫۰۹۰۰ قرار دارند اما حرکت اصلاحی، رشد چندانی نداشته است.

تا هنگامیکه سطوح مقاومت ۱٫۱۰۹۰ و ۱٫۱۱۰۰ پابرجاست، با توجه به بازگشت توجهات بازار به مسایل فاندامنتال و واگرایی بین سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا و آمریکا انتظار می رود حرکت کاهشی ادامه یابد. اما اگر در حرکت اصلاحی، سطوح مقاومت ۱٫۱۱۰۰ و ۱٫۱۱۲۰ با قدرت شکسته شوند، سطوح بعدی مقاومت ۱٫۱۲۰۰ و ۱٫۱۲۱۵ خواهند بود.

با توجه به گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری، کماکان بر این باوریم که حرکت یورو در کنترل فروشندگان است و روند کاهشی به نرخهای پایین ۱٫۰۹۶۵ ادامه خواهد یافت.

در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز خریداران همچنان در انتظار رسیدن قیمت به سطوح مناسب برای ورود به پوزیشن خرید هستند و برای امروز سطوح نزدیکی حمایت ۱۲۲٫۹۰ ، ۱۲۲٫۶۰ و ۱۲۲٫۵۰ فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید با تارگتهای ۱۲۳٫۶۵ ، ۱۲۳٫۷۰ ، ۱۲۳٫۸۵ ، ۱۲۳٫۹۰ و ۱۲۴٫۰۰ فراهم می آورد که این موضوع را بسته شدن کندل روزانه قیمت بالای سقف ابر ایچیموکوی تایید کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال کف ابر ایچیموکوی این جفت ارز در نزدیکی سطح ۱۲۲٫۱۸ ساخته شده است و در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن شکسته شدن کامل سطح مقاومت ۱۲۳٫۷۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۲۵٫۸۶ به ۱۲۰٫۴۱) برای حرکت بعدی قیمت مهم محسوب می شود.

امروز به غیر از خبر خرده فروشی آمریکا خبر خاصی اعلام نخواهد شد و فردا مهمترین خبر بازار، گزارش و جلسه پرسش و پاسخ نیم سالانه یلن، رئیس بانک فدرال ایالات متحده، است که در برابر کنگره صورت خواهد گرفت. بر این باوریم که وی بر مواضعی که روز جمعه بیان کرده بود، تاکید کند و با احتیاط بازارها را برای افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر یا دسامبر آماده کند.

از این رو توجه اصلی بازار در سخنرانی وی به مساله زمان افزایش نرخ بهره معطوف خواهد بود که پیش بینی می شود، همان مواضعی که روز جمعه بیان شده بود، تکرار شود. به باور ما، در صورتیکه تغییری در لحن و سخنان وی در خصوص شرایط اقتصادی و نرخ بهره صورت گیرد، می توان انتظار واکنش بازار و نوسانات قیمت را داشت.

در سایر تحولات و در نمودار شاخص دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، پیش بینی می کنیم که قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۷٫۱۰۹ لمس کند و نشانه های تکنیکی از ادامه روند افزایشی و شانس بیشتر قیمت ایندکس دلار آمریکا برای شکست این سطح مقاومت و صعود به سوی سطوح ۹۷٫۵۷۴ و ۹۸٫۲۰ خبر می دهند.

در چارت پایین این سطوح مقاومت هر کدام به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۳ قرار دارند که سومین موج از چرخه پنج موجی است که از سطح ۹۳٫۱۳۳ (پایین ترین سطح روز ۱۴ مه) شکل گرفته است. به باور ما قیمت ایندکس دلار آمریکا در این موج افزایشی ۳ قادر است خود را حتی تا سطوح ۹۸٫۲۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و ۱۰۱٫۰۷۴ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) بالا بکشاند.

در نمودار پایین حرکت کاهشی قیمت از سطح ۹۷٫۲۳۵ (بالاترین سطح روز ۷ جولای) صرفا یک حرکت پول بک (pullback) به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۹۹٫۹۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ آوریل) محسوب می شود و هنوز روند افزایشی قیمت از سطح ۹۳٫۵۶۳ (پایین ترین سطح روز ۱۸ ژوئن) به قوّت خود پایدار است.

بنابراین انتظار داریم که قیمت ایندکس دلار آمریکا در هفته جاری به ترتیب تا سطوح ۹۷٫۱۰ و ۹۷٫۵۷ و ۹۸٫۲۰ صعود کند و این بدان معناست که در هفته جاری ارزهای اصلی مقابل دلار آمریکا در نزدیکی سطوح مقاومت خود با افزایش عرضه و فروش روبرو خواهند شد. فعلاً بهتر است تا تشکیل جهت اصلی حرکت ایندکس دلار آمریکا منتظر سخنرانی یلن در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بمانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا