تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت پس از لمس سطح حمایت ۵۱٫۰۴ دلار/بشکه تا سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ اصلاح کرد و هنوز نتوانسته این سطح مقاومت را با قدرت بشکند و همچنان پشت این سطح در نوسان است.

اگر امروز به هر دلیلی قیمت بتواند ۲ ساعت بالای ۵۳٫۵۰ تثبیت شود این حرکت باعث اصلاح قیمت به سوی سطح ۵۴٫۶۷ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) می شود اما اگر قیمت کماکان پشت مقاومت ۵۳٫۲۹ تثبیت شود و به زیر سطح ۵۲٫۴۳ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) برسد منجر به کاهش مجدد قیمت به سوی سطح ۵۱٫۵۷ و ۵۱٫۰۴ می شود.

از نوسانات روز گذشته قیمت این طور به نظر می رسد که کف سه قلو در اطراف سطح ۵۱٫۰۴ ساخته شده است و اگر دو ساعت قیمت بالای ۵۳٫۵۰ تثبیت شود هم شکست سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ را تایید خواهد کرد و هم به تقویت قیمت به سطح ۵۴٫۶۷ کمک خواهد کرد.

از منظر فاندامنتال نیز روز گذشته پس از انتشار خبر توافق ابتدا شاهد کاهش قیمت نفت به سطح ۵۱٫۰۴ بودیم اما پس از این که این گمانه زنی در بازار بوجود آمد که توافق ایران با گروه ۱+۵ نمی تواند بلافاصله باعث برداشته شدن سریع تحریم های صادرات نفتی ایران شود و مدتی (احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۱۶) طول خواهد کشید تا صادرات نفت ایران وارد بازارهای جهانی شود، همین مساله به اصلاح قیمت نفت از سطح ۵۱٫۰۴ به سوی ۵۳٫۲۹ نیز کمک کرد.

در نمودار پایین این سطح حمایت ۵۱٫۰۴ بر روی خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی c دیده می شود که به تشکیل کف سه قلو انجامیده و در صورت تایید می تواند هدف ۵۶٫۵۵ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) را نشانه بگیرد و در صورت عدم موفقیت نفت به صعود بالای سطح مقاومت ۵۳٫۲۹ بار دیگر فشارهای نزولی به کاهش قیمت تا محدوده حرکت ۵۱٫۵۷ و ۵۱٫۰۴ از طربق عبور از سطح حمایت ۵۲٫۴۳ منجر خواهد شد.

امروز در تقویم اقتصادی اخبار سخنرانی یلن و آمار موجودی ذخایر نفتی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (پیش بینی ۲٫۰۰- میلیون بشکه ، رقم قبلی ۴۰۰+ هزار بشکه) مورد توجه بازار نفت خواهد بود و هم اکنون سطح ۵۳٫۲۹ دلار/بشکه همچنان به عنوان مقاومت مهم قیمت نفت خام سبک آمریکا عمل می کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن اگر موفق به شکست سطح مقاومت ۵۹٫۱۱ دلار/بشکه شود زمینه را برای تقویت به سوی سطح ۵۹٫۹۵ فراهم آورد اما اگر موفق به شکست این سطح مقاومت نشود این بدان معناست که حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۵۵٫۱۰ (پایین ترین سطح روز ۷ جولای) در پشت سطح مقاومت ۵۹٫۱۱ به پایان رسیده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C یتشکیل شده اند که در واقع سومین موج از موج نزولی اصلی محسوب می شود که این موج از سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) آغاز گردیده است.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که سه موج کوچک این حرکت اصلاحی را بوجود آورده اند و موج سوم یعنی موج c در حال کشاندن قیمت به سوی سطح ۶۱٫۱۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) است که برای تایید این حرکت لازم است قیمت نفت برنت حتما از سطح مقاومت اولیه ۵۹٫۱۱ با قدرت عبور کند در غیر این صورت باید با احتیاط عمل کرد زیرا تثبیت قیمت پایین سطح ۵۹٫۱۱ می تواند شروع مجدد روند کاهشی را معین کند.

اگر امروز قیمت به پایین سطح حمایت ۵۷٫۹۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برسد منجر به کاهش مجدد قیمت به سوی سطح ۵۶٫۷۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) می شود. جدای از رفتار دیروز و تقویت نفت برنت نباید فراموش کرد که نفت برنت همچنان تحت فشار قرار دارد و تا زمانیکه پایین سطح مقاومت ۵۹٫۱۱ دلار/بشکه قرار دارد، نیروهایی که آنرا به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت