تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز یلن، ریس بانک مرکزی آمریکا در کنگره شهادت خواهد داد و سخنرانی او به دقت از طرف بازیگران بازار مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و در واقع می توان گفت امروز مهمترین خبر بازار، گزارش (و جلسه پرسش و پاسخ) نیم سالانه رئیس بانک فدرال ایالات متحده، است که در برابر کنگره آمریکا صورت خواهد گرفت.

امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا سطوح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱٫۱۰۵۰ و ۱٫۱۰۶۰ (خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۲۰۰ ساعته گذشته) قرار دارند و پس از آن سطوح مقاومت بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۱۰۹۰ و ۱٫۱۱۰۰ تشکیل شده اند که هر کدام دستورات فروش دارند.

برای یورو سقوط قیمت به زیر سطوح حمایت ۱٫۰۹۷۰ ، ۱٫۰۹۵۰ و ۱٫۰۹۴۰ موجب سقوط بیشتر تا نرخهای ۱٫۰۹۲۰ و ۱٫۰۹۰۰ و در صورت عبور از آن، شروع دور جدیدی برای روند نزولی تا سطح ۱٫۰۸۲۰ خواهد شد. همانطور که گفتیم امروز به غیر از شاخص قیمت تولید کنندگان، امپایر استیت و تولیدات صنعتی آمریکا اخبار خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا منتشر نمی شود و عمده توجه بازار به سخنرانی یلن در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران معطوف خواهد بود و وضعیت عمومی بازار نیز با سخنرانی یلن همچنان پرنوسان پیش بینی می شود.

بی شک مهمترین خبر امروز در بازار اونس طلا شهادت یلن ریس بانک مرکزی آمریکا می باشد که سرنوشت نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را مشخص می سازد. برای مشخص شدن حرکت امروز اونس طلا می بایست روند خنثی فعلی قیمت که مابین نرخهای ۱۱۴۸ تا ۱۱۶۰ است شکسته شود. از این رو چشم انداز کوتاه مدت تا قبل از سخنرانی یلن نامشخص است زیرا هنوز هیچ یک از سطوح حمایت ۱۱۴۸ و سطح مقاومت ۱۱۶۰ با قدرت شکسته نشده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه سوم سال جاری تا زمانیکه پایین سطح مقاومت ۱۲۲۵ تثبیت شده است، سطوح حمایت ۱۱۵۴ و ۱۱۴۶ را بشکند و پس از آن سطح حمایت ۱۰۸۶ را لمس کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان داده اند.

در نمودار پایین اولین سطح حمایت قیمت یعنی ۱۱۵۴ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۶۸۰٫۸۰ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اکتبر ۲۰۰۸) به ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۱) قرار گرفته است که هم اکنون قیمت در تلاش برای تثبیت پایین این سطح است.

در نمودار پایین این سطح حمایت ۱۱۵۴ توسط سطح دیگری در نرخ ۱۲۰۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی بلند مدت ۳۴٫۹۵ – پایین ترین سطح سال ۱۹۷۰) به ۱۹۲۰٫۳۰ مورد حمایت قرار گرفته است که این سطوح چندین بار باعث اصلاح قیمت از ماه جولای ۲۰۱۳ به بعد شده اند.

برغم این حرکات اصلاحی که شاهد بودیم اما اونس طلا توانسته به نرخهای جدید و پایین تری کاهش یابد که این موضوع نشاندهنده تثبیت روند نزولی است که می تواند حتی در بلند مدت هدفهای نزولی ۹۷۸ و ۷۵۵ را برای اونس طلا نشانه بگیرد که این سطوح در نمودار ماهیانه به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی قرار دارند.

در نمودار ماهیانه مشخص است که قیمت اونس طلا در اولین حمله خود نتوانسته با قدرت پایین سطح حمایت ۱۱۵۴ تثبیت شود اما ممکن است در تلاش کنونی خود موفق به تثبیت کامل پایین سطح ۱۱۵۴ شود و بعد از آن باید منتظر فرود قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۱۳۱ و پس از آن سطح ۱۰۸۶ در هفته های آتی باشیم.

قدرت این سطح حمایت ۱۰۸۶ و واکنش احتمالی کاهش قیمت به این سطح چندان مشخص نیست اما تا حد زیادی می توان گفت اگر این سطح ۱۰۸۶ در سه ماهه سوم سال جاری شکسته شود سیگنال فروش قوی صادر خواهد کرد. از سوی دیگر، سخنرانی امروز یلن مورد توجه دقیق بازار است زیرا تحولات اخیر احتمال افزایش نرخ بهره را بوجود آورده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا