تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

از روز گذشته که یلن در گزارش پایان شش ماه اول سال به کمیته خدمات مالی مجلس آمریکا از چرخه افزایش نرخ بهره در سال جاری سخن گفت، اونس طلا به کمترین سطح خود در ۸ ماهه گذشته سقوط کرد و این روند نزولی همچنان ادامه دارد.

همانطور که می دانیم قوت گرفتن احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار را افزایش می دهد و میزان جذابیت طلا را برای سرمایه گذاران به شدت کاهش می دهد و از سوی دیگر گران شدن ارزش دلار آمریکا موجب افزایش قیمت طلا برای دارندگان سایر ارزهای بین المللی می گردد که در نتیجه تقاضا برای اونس طلا را کاهش می دهد.

به همین خاطر امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سوی سطح ۱۱۳۱ کاهش یابد که این حرکت را شکسته شدن سطح ۱۱۵۰ در تایم فریم روزانه و بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت ویو تایید کرده اند.

همانطور که در نمودار پایین مشاهده می کنید این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی C قرار داشت که دیروز پس از آمارهای مثبت اقتصادی از آمریکا و سخنرانی یلن با قدرت شکسته شد و هم اکنون راه برای سقوط بیشتر قیمت اونس طلا به سطح ۱۱۳۱ هموار شده است.

در واقع این موج سومین موج از چرخه سه موجی است که از سطح ۱۳۰۶٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) شروع شده است و بر اساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک حمایت تا سطح بعدی حمایت حرکت خواهد کرد که سطح بعدی ۵۰ درصدی فیبوناچی در قیمت ۱۱۳۱ یعنی بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی می باشد.

بدین جهت، ما نیز وارد پوزیشن فروش شدیم و با توجه به اینکه سطح ۱۱۵۰ شکسته شده است، هدف سقوط قیمت تا نرخ ۱۱۳۱ و پس از آن به ترتیب سطوح ۱۱۰۷ و ۱۰۶۹ تعیین شده است که هر کدامیک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی مشخص شده اند.

در حرکت افزایشی نیز تنها به شرط شکسته شدن کامل سطح مقاومت ۱۱۵۰ موقتا سناریوی نزولی ۱۱۳۱ را متوقف خواهد کرد. اما از آنجایی که در حال حاضر بانک فدرال رزرو آمریکا همچنان در اندیشه افزایش نرخ بهره است، بنابراین امیدی ازین جهت نیز به وضعیت اونس طلا نیست و اگر همچنان وضعیت اونس طلا در شرایط فعلی پایین سطح ۱۱۵۰ باقی بماند باید انتظار کاهش بیشتر قیمت اونس طلا را داشت که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

بنابراین، همچنان روند حرکت اونس طلا را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت ادامه داشته باشد. با توجه به سخنان ریس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره، تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی نبینیم همچنان روند اونس طلا را نزولی می دانیم.

امروز در تقویم اقتصادی ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تعداد مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا و ساعت ۱۸:۳۰ آمار صنعتی فیلادلیفا را داریم که توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد و در همین ساعت یلن در برابر کمیته بانکی سنای آمریکا دور دوم سخنرانی خود را آغاز خواهد کرد که انتظار می رود همان صحبتهای روز گذشته در برابر کمیته خدمات مالی مجلس آمریکا را تکرار کند و باید انتظار موج دیگری از کاهش قیمت جهانی اونس طلا را داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا