تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

قیمت نفت خام سبک آمریکا فعلا در روندی خنثی مابین سطوح ۵۱٫۰۴ و ۵۲٫۴۳ دلار/بشکه قرار دارد و نوسانات آن طی چند روز اخیر بین این سطوح بوده است هرچند که شیب حرکت در مجموع نزولی است.

این منطقه خنثی همانطور که در چارت پایین دیده می شود بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی و ۲۰۰ درصدی از موج نزولی c قرار دارد که این موج از سطح ۵۹٫۶۹ (بالاترین سطح روز ۳۰ ژوئن) تشکیل شده است.

برای امروز چنانچه قیمت به زیر سطح ۵۱٫۰۴ برسد تاییدی در جهت استمرار این موج نزولی به سوی سطح ۵۰٫۱۹ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی قرار دارد و این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۵۲٫۴۳ موجب افزایش جزئی قیمت به سوی سطح ۵۳٫۲۹ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) می شود.

محتمل ترین سناریوی موجود آن است که قیمت تا زمانیکه پایین سطح مقاومت ۵۲٫۴۳ تثبیت شده است بتواند به زیر سطح ۵۱٫۰۴ کاهش یابد و فرصتهای معاملاتی فروش بیشتر شود و اکنون به نظر می رسد که فروشندگان نفت دوباره کنترل بازار را در دست گرفته اند.

از منظر تحلیل فاندامنتال گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا که باعث صعود دلار آمریکا شده است این موضوع می تواند بار دیگر، موج سقوط قیمت نفت را به راه اندازد. برای انجام معاملات موفق، شکست یکی از سطوح حمایت ۵۱٫۰۴ یا مقاومت ۵۲٫۴۳ را در معاملات امروز بدقت مد نظر خواهیم داشت.

بنابراین با توجه به اینکه انتظار تغییر روند بازار را نیز نداریم فضای بازار همانند روزهای گذشته است و ما در یک روند نزولی قرار داریم و برای ورود به پوزیشن فروش بهتر است از پایین سطح ۵۱٫۰۴ با هدف ۵۰٫۱۹ دلار/بشکه اقدام نمود که این هدف در نمودار پایین به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن برای مدت کوتاهی بین سطوح ۵۶٫۷۵ و ۵۹٫۱۱ دلار/بشکه در نوسان باشد تا پس از آن جهت قیمت مشخص گردد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی مابین خطوط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی c قرار گرفته است که سومین موج از چرخه سه موجی است که از سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) شکل گرفته است.

دو خط روندی که در الگوی گوه رسم شده اند این محدوده را به روشنی مشخص کرده اند و این الگو معمولا جزو الگوهای کاهشی محسوب می شود که پس از روند نزولی شکل گرفته است که البته برای تایید آن می بایست منتظر شکسته شدن سطح ۵۶٫۷۵ باشیم که خبر خوشی برای فروشندگان نفت برنت محسوب می شود.

در حرکت افزایشی نیز اگر به هر دلیلی سطح مقاومت ۵۹٫۱۱ با قدرت شکسته شود می تواند باعث تقویت قیمت به سوی سطوح ۵۹٫۹۵ و ۶۱٫۱۷ (خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) شود که این سناریو اندکی بعید به نظر می رسد.

بدین دلیل حرکت قیمت کاملاً نزولی است، خصوصاً تثبیت قیمت در زیر ۵۶٫۷۵ روندی کاملاً نزولی را به همراه خواهد داشت و معامله گران برای فروش نفت برنت دریای شمال از پایین سطح ۵۶٫۷۵ به ترتیب با هدفهای ۵۵٫۹۹ و ۵۴٫۷۷ پس از آن سطح ۵۲٫۷۸ دلار/بشکه وارد عمل خواهند شد که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت