تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

چنانچه در تحلیل های گذشته بدان اشاره کردیم، در حال حاضر نوسانات یورو تاثیر بسیار زیادی را از تحولات بازارهای مالی می پذیرد، بدین جهت توجه به اختلاف بازدهی اوراق قرضه و سیر حرکت نقدینگی در بازار می بایست مورد توجه قرار گیرد و همانطور که روز گذشته گفتیم اختلاف بین نرخ بهره بانکی ایالات متحده و منطقه اروپا، یکی از عوامل اصلی سقوط یورو در برابر آمریکا محسوب می شود.

طی ۲۴ ساعته گذشته پس از سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که نرخ بهره آمریکا باید افزایش یابد و تنها بر سر زمانبندی آن اختلاف نظر است. شاخص های اقتصادی آمریکا که امروز و فردا اعلام می شوند می تواند تا حدودی این مسئله را مشخص کند.

در مجموع، گزارش دیروز یلن رئیس بانک فدرال رزرو در برابر کمیته خدمات مالی مجلس آمریکا که به افزایش نرخ بهره در سال جاری اشاره کرده بود برای بازار بسیار قابل اهمیت و مهم بود که توانست آینده وضعیت نرخ بهره آمریکا را تا حد زیادی مشخص نماید.

بدین ترتیب سرمایه گذاران بازار برای یافتن بیشتر چشم انداز آتی نرخ بهره و تعیین جهت آن ، در انتظار اخبار اقتصادی ایالات متحده و سخنرانی مقامات ارشد بانک فدرال رزرو – از جمله سخنرانی دور دوم یلن، رئیس بانک فدرال در روز پنجشنبه – در برابر کمیته بانکی سنای آمریکا خواهند بود.

با توجه به اینکه در نمودار پایین شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در حال افزایش است و توانسته از سطوح ۹۷٫۱۰ و ۹۷٫۵۷ عبور کند و هدف ۹۸٫۲۰ و پس از آن سطح ۱۰۱٫۰۷ را نمایان سازد از این رو می توان نتیجه گرفت که یورو ، ین ژاپن ، دلار استرالیا ، دلار نیوزلند ، دلار کانادا و فرانک سویس بیشتر از پوند در مقابل دلار آمریکا تحت فشارهای نزولی قرار گیرند و نیروهایی که آنها به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

اظهارات صریح یلن، تاییدی بر این گمانه است که بانک فدرال رزرو در ماه سپتامبر یا دسامبر نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد و از این رو، به دلیل اختلاف نرخ بهره موجود آمریکا با سایر کشورها، انتظار می رود همچنان حرکت افزایش دلار آمریکا در موج ۳ ادامه یابد.

امروز مهمترین خبر بازار، اعلام نرخ بهره ECB و پس از آن، کنفرانس خبری آقای دراقی رئیس بانک مرکزی است. ما نیز همانند اکثریت بازار بر این باوریم که نرخ بهره بانکی اروپا در همان عدد ۰٫۰۵% تثبیت شود. از این رو، بازار در انتظار سخنان ماریو دراقی در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران خواهد ماند تا مشخص شود آیا بانک مرکزی اروپا وام اضطراری (ELA) به بانکهای یونان را بیشتر خواهد کرد و برنامه خرید ماهیانه ۶۰ میلیارد یورو از اوراق قرضه تا ماه سپتامبر ۲۰۱۶ را افزایش خواهد داد؟

به نظر ما، احتمال اینکه دراقی در سخنان امروز خود به این موضوع اشاره کند زیاد است و انتظار می رود در خصوص سیاست های پولی مواضع ملایمی (Dovish) را اتخاذ کند و لحن سخنان وی طوری باشد که اشاره به تسهیل سیاست های پولی در آینده نماید.

برای امروز پیش بینی می کنیم بار دیگر در نزدیکی نرخهای ۱٫۰۹۴۰ ، ۱٫۰۹۵۰ ، ۱٫۰۹۷۵ ، ۱٫۰۹۸۰ و ۱٫۱۰۰۰ فرصتی برای شروع پوزیشن فروش یورو به ترتیب با تارگت های ۱٫۰۸۷۵ ، ۱٫۰۸۷۰ و ۱٫۰۸۵۰ ایجاد شود و بار دیگر جرقه های فروش یورو در بازار شعله ور خواهد گردید.

قبلا نیز اشاره کردیم که برای بررسی قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا کف ابر ایچیموکوی روزانه در اطراف سطح ۱٫۰۹۹۴ را بخوبی زیر نظر بگیرید و دیروز پس از سخنرانی یلن پایین این سطح تثبیت شد و بنابراین دوباره مثل چند بار گذشته یورو با سقوط مواجه گردیده است و با توجه به مواردی که در بالا گفتیم انتظار داریم برای یورو فشارهای نزولی جدیدی تا سطح ۱٫۰۸۲۰ و حتی پایین تر آغاز شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا