تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در تحلیل های گذشته که در همین ستون صحبت از سقوط اونس طلا به سطح ۱۰۸۷ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست و همانطور که در نمودار پایین ملاحظه می فرمایید قیمت آن پس از شکست سطح حمایت ۱۱۳۱ به شدت به پایین ترین سطح خود در ۵ ساله گذشته سقوط کرده است. این مسئله شاید مهمترین خبر امروز بود که از جهات بسیاری قابل تامل است.

مهمترین حرکت قابل توجه، سقوط امروز اونس طلا بود که قیمت را به پایین ترین نرخهای طی ۵ ساله گذشته رساند. این حرکت قابل پیش بینی بود و هم اکنون هر چند یک حرکت اصلاحی صورت گرفته است، با این حال، روند کاهشی اونس طلا احتمالاً امتداد بیشتری یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال شکسته شدن قیمت در زیر نرخ ۱۱۳۱ می تواند هدف ۱۰۶۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) را نمایان سازد و اگر این سطح هم شکسته شود می بایست منتظر فرود بیشتر قیمت به سوی سطح ۱۰۳۰ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) در روزهای آتی باشیم.

قبلا نیز اشاره کردیم که این موج نزولی C از شدت و نوسانات نزولی شدیدی برخوردار است و در این موج طی روزها و هفته های آتی فرصتهای جدیدی برای فروشندگان اونس طلا حتی تا سطوح ۱۰۰۶ و ۹۶۷ بوجود آورده است. روند کاهش قیمت اونس طلا بی سابقه ترین روزهای خود را در ۵ ساله گذشته طی می کند و از آنجاییکه اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود، با ادامه افزایش دلار آمریکا، دورنمای قیمت جهانی اونس طلا تیره تر خواهد شد.

از این رو، دلیل اصلی سقوط اونس طلا افزایش گمانه زنیها در رابطه با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا پس از سخنرانی هفته گذشته یلن و تقویت ایندکس دلار آمریکا بوده است و همچنان انتظار می رود که قیمت اونس طلا به دلیل گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا تحت فشارهای نزولی باقی مانده و براساس آنچه که در نمودار زیر مشخص است به روند نزولی خود به سطوح فیبوناچی رسم شده ادامه می دهد.

از سوی دیگر چینی ها که قبلا به عنوان بزرگترین مصرف کننده جهان، خریداران طلا در نقاط پایین بودند از امروز اقدام به فروش طلا بیش از ۱ میلیوت لات در بازار معاملات طلا شانگهای چین کردند و انتظار می رود نرخ ۱۱۳۰ از این پس سد محکمی برای هر گونه حرکت اصلاحی اونس طلا باشد و بار دیگر فشارهای نزولی بر اونس طلا آغاز شود.

به همین خاطر همچنان روند حرکت اونس طلا را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت نیز ادامه داشته باشد و جدا از اصلاح امروز قیمت از سطح ۱۰۷۱ به بالای ۱۱۰۷ که صرفا در جهت پر کردن گپ (Gap) امروز صورت گرفته چشم انداز اونس طلا همچنان در موج C نزولی است.

بنابراین حرکت اصلاحی امروز از سطح ۱۰۷۲ را در این مقطع خاص نمی توان به حساب تکمیل موج نزولی C دانست و هنوز این موج تکمیل نشده است و احتمال سقوط قیمت در آینده نزدیک به سطوح ۱۰۶۸ و ۱۰۳۰ بسیار خواهد بود.

بانک مرکزی آمریکا نیز در روز ۲۹ جولای تشکیل جلسه خواهد داد و در خصوص نشست کمیته FOMC این اطمینان وجود دارد که سیاستگذاران پولی آمریکا در اواخر سال جاری (سپتامبر یا دسامبر) نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهند و شوک بسیار قوی بر اونس طلا وارد کند و بار دیگر به سقوط شدید آن بیانجامد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا