تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار ارزهای عمده 

EurUsd:

خوب دیروز پس از سخنرانی برنانکی ، یورو سرانجام سطح ۱٫۳۳۰۰ را در هم شکست و در حال حاضر قیمت در زیر ۱٫۳۲۰۰ قرار دارد و به نظر می آید که این ارز هدف ۱٫۳۱۷۷ ( پایین ترین سطح روز ۱۰ ژوئن ) را نشانه گرفته است و همانطور که در یادداشتهای روزهای پیشین اشاره کردم موجی که بعد از جلسه FOMC بازار را در نوردید اولین موج از سلسله امواجی خواهد بود که یورو را به قهقرا خواهد برد .

دیشب آقای برنانکی صراحتا اعلام نمود که بانک مرکزی اقدام به کاهش میزان برنامه خرید اوراق قرضه در اواخر امسال خواهد کرد. به باور ما این سیگنال برنانکی را بازار نمی تواند در یک ساعت یا یک روز هضم کند و انتظار چنین تضعیفی برای یورو می رفت و ای بسا که در صورت شکست سطح  ۱٫۳۱۵۴ کار برای یورو از اینها هم مشکلتر شود و قیمت آن تا نرخهای ۱٫۳۰۷۳ ( خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه  ) سقوط کند .

برای امروز حتی در صورت برگشتهای تکنیکی سفارشهای فروش یورو در منطقه ۱٫۳۳۰۰ و ۱٫۳۳۲۰ الی ۱٫۳۳۳۰ بسیار بالا است و عمده سفارش های فروش یورو در این منطقه چیده شده اند و به همین خاطر تمایل بازار به نزول یورو آشکار است اما برای این کار می بایست قیمت یورو از محدوده حمایت ۱٫۳۱۵۴ عبور کند تا شاهد سقوط دیگری باشیم. همانطور که در تصویر پایین ملاحظه می شود خط بولینگر باند ۳۰ روزه بسیار گسترده و پهن شده است که همین نشاندهنده پتانسیل نزولی یورو است.

برای امروز از نوع وارد کردن سفارشهای فروش در سیستم های الکترونیکی بازار جهانی ارز اینطور به نظر می رسد که با توجه به سفارشات فروش سنگین که در نزدیکی منطقه ۱٫۳۳ چیده شده اند ، هنوز احتمال کاهش یورو وجود دارد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) نیز به بالای ۸۲ رسیده است این موضوع می تواند روند نزولی یورو را بیشتر به سمت پایین هدایت کند.

بنابراین با حرکت روز گذشته و سقوط شدید یورو ، دور جدیدی از روند نزولی برای آن رقم خورده است و می بایست منتظر بمانیم و ببینیم که آیا یورو موفق به شکست و نفوذ قیمت به زیر سطح ۱٫۳۱۵۴ ( خط میانگین متحرک ۲۱ روزه ) خواهد شد ؟ اگر سطح ۱٫۳۱۵۴  شکسته شود و حداقل ۲ ساعت زیر آن تثبیت شود باید در انتظار یک سقوط جدی دیگر برای یورو تا حدود منطقه ۱٫۳۰۹۵ و ۱٫۳۰۷۳ ( اطراف خط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه ) باشیم که در نمودار زیر به وضوح روشن است.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو

UsdJpy :

صعود شدید این زوج ارز در واکنش به خبر بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی برنانکی که بیان کننده کاهش محرکهای اقتصادی بود، تقاضای بسیار زیادی را برای خرید دلار در مقابل ین ژاپن وارد بازار کرد و حتی ممکن است با ادامه روند افزایشی بازدهی اوراق قرضه این زوج ارز فعلا با افزایش قیمت روبرو شود.

برای امروز سفارشهای خرید که وارد سیستم شده اند نشان می دهند که در این زوج ارز منطقه حدود نزدیکی ۹۷٫۲۰ تا ۹۷٫۰۰ اکثر معامله گران سفارشات خرید خود را در این محدوده چیده اند و در انتظار صعود قیمت به سطوح ۹۷٫۵۶ و ۹۸٫۴۱ ( خط میانگین متحرک ۲۱ روزه ) و ۹۸٫۷۴ ( فیب ۵۰ درصدی از ۱۰۳٫۷۴ به ۹۳٫۷۵ ) هستند.

 در این صورت ، امکان تقویت این زوج ارز تا منطقه ۹۸٫۴۱  و ۹۸٫۷۴ چندان بعید نخواهد بود، مضافاً اینکه ممکن است بازار افزایش بازدهی اخیر اوراق قرضه و رشد بازدهی دلار را نیز در نظر بگیرد و همین محرکی برای صعود بیشتر دلار در مقابل ین ژاپن باشد و هم اکنون شاخص جهانی ایندکس دلار تا سطح ۸۲٫۲۰ بالا آمده است و هدفهای بالاتری را نشانه گرفته است.

بنابراین در صورتیکه امروز قیمت در بالای سطح ۹۷٫۵۶ تثبیت شود و از آنجایکه پس از آن سطح مقاومت خاصی در مقابل آن نخواهد بود، امکان صعود بیشتر تا  ۹۸٫۴۱ و ۹۸٫۷۴ وجود خواهد داشت.

در زوج ارز EurJpy نیز فعلا اکثر سفارشهای خرید در منطقه ۱۲۷٫۸۰ و ۱۲۷٫۷۰ الی ۱۲۷٫۵۰ قرار دارند و انتظار داریم که قیمت آن تا حدود ۱۳۰ افزایش یابد و برای زوج GbpJpy نیز محدوده کف قیمت در ۱۴۸٫۸۰ و ۱۴۸٫۵۰ قرار دارد و بدلیل تاثیر ارزهای متقاطع با یکدیگر می بایست در انتظار افزایش به سوی منطقه ۱۵۲٫۰۰ و ۱۵۲٫۵۰ باشیم.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن

GbpUsd :

با تشدید جریان ریسک گریزی و کاهش بازارهای سهام آمریکا ، دیروز معامله گران اقدام به بستن پوزیشن های خرید پوند در همان اطراف سطح ۱٫۵۷۰۰ ( خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه ) کردند و در نتیجه، این زوج به نرخهای پایین کاهش یافت.

خبری که باعث شد تا پوند به زیر سطح ۱٫۵۵ سقوط کند بیانیه بانک مرکزی آمریکا بود که دیشب اعلام شد و پس از اظهارات برنانکی از آنجایی که بازار به این قطعیت رسیده است که برنامه  سیاستهای انبساطی و محرکهای اقتصادی بانک فدرال رزرو آمریکا باید متوقف شود پوند نیز چاره ی جز کاهش نیابد چون از سوی دیگر شاخص ایندکس دلار در حال تقویت است.

در حال حاضر، تمایلات فروش پوند مانع از هر گونه حرکت اصلاحی و بازگشتی به بالای ۱٫۵۵ خواهد شد و با توجه به شدت حرکت نزولی احتمال استمرار حرکت کاهشی قیمت تا سطوح ۱٫۵۴۰۰ و ۱٫۵۳۸۰ ( خط میانگین متحرک ۵۰ روزه ) وجود دارد . حتی هر گونه برگشت قیمت به بالای سطح ۱٫۵۵ می تواند بار دیگر زمینه را برای ورود به پوزیشن فروش فراهم کند

البته امروز سطوح حمایت در حدود ۱٫۵۴۱۰ و ۱٫۵۴۰۰ قرار دارند که فعلا به عنوان سدی در برابر کاهش قیمت عمل کرده است و تنها شکسته شدن سطح ۱٫۵۴۰۰ و تثبیت قیمت در پایین سطح ۱٫۵۳۸۴ ( پایین ترین سطح روز ۴ ژوئن ) می تواند به منزله شروع روند نزولی دیگر برای پوند به ترتیب به سطوح ۱٫۵۳۵۹ ( خط میانگین متحرک ۳۰ روزه ) و ۱٫۵۳۰۰ تلقی شود .

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز پوند – دلار آمریکا

پوند