تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن سطح ۱۰۹۱ را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر رخ داد و از لحاظ بنیادین ادامه روند نزولی اونس طلا محتمل ترین سناریوی موجود است.

تاریخ نشان داده که حرکتهای اصلاحی نمی تواند جهت ماندگاری در بازار ایجاد کند و تنها موجب امواج اصلاحی مقطعی می شود و از نظر بنیادی اونس طلا همچنان تحت فشار است و تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت اونس طلا ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای اونس طلا فروش است.

تاثیر افزایش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در قیمت طلا و نفت نمود پیدا می کند. این دو کالا که نقش بسیار پر رنگی بر معادلات اقتصادی جهان دارند همواره متاثر از ارزش دلار بوده اند و معمولا نیز جهتی عکس با دلار آمریکا دارند.

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم با توجه به آنکه قیمت توانسته سطح حمایت ۱۰۹۱ را با قدرت بشکند تا سطح ۱۰۶۸ کاهش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و شکسته شدن سطح ۱۰۹۱ تایید کرده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۰۶٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) قرار داشت که با قدرت شکسته شد و در این موج در هفته های آینده راه برای سقوط بیشتر اونس طلا حتی تا سطح ۹۶۷ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) وجود دارد.

با این حال هدف واقع بینانه ما کاهش قیمت به سطح ۱۰۶۸ است که در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی وجود دارد. سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۱۰۹۱ قرار گرفته است و اگر این سطح به هر دلیلی شکسته شود تنها موجب اصلاح کوتاه قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۰۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود که این سناریو کمی بعید به نظر می رسد.

در هر صورت برای امروز با توجه به اینکه قیمت هم اکنون در پایین سطح حمایت ۱۰۹۱ قرار دارد، انتظار می رود حرکت کاهشی کماکان ادامه یابد و در صورت شکسته شدن سطح ۱۰۶۸ هدف بعدی، سقوط قیمت تا نرخ ۱۰۴۵ و ۱۰۳۰ خواهد بود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی وجود دارند.

برای امروز در بازار آمریکا تنها انتظار خبر فروش خانه های نوساز آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران را داریم که بازار همانند آمار روز گذشته مدعیان بیمه بیکاری آمریکا قطعا به آنها توجه خواهد کرد. جلسه بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه برگزار می شود و هفته آینده در یادداشتی که خواهیم داشت نگاهی به این جلسه خواهیم داشت.

در حال حاضر انتظار عمومی اینست که در اواخر سال جاری یک مورد افزایش یا حداکثر دو مورد افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را شاهد باشیم و پس از سخنرانی اخیر یلن ریس بانک مرکزی آمریکا این انتظارات تشدید شده است و باید دید مقامات آمریکا چه زمانی را برای این امر مناسب می دانند، هرچه این زمان جلوتر بیاید ریزش اونس طلا نیز شدیدتر خواهد شد. در نمودار زیر، ادامه حرکت کاهشی قیمت جهانی اونس طلا را در موج نزولی C با اهداف مشخص شده پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا