تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا مابین نرخهای ۱۰۹۱ و ۱۱۰۷ در حال تثبیت است و همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم به نظر می رسد حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۰۷۷ (پایین ترین سطح روز ۲۴ جولای) در اطراف سطح مقاومت ۱۱۰۷ به پایان رسیده است و امتداد این حرکت نزولی در زیر نرخ ۱۰۹۱ می تواند به سقوط بیشتر تا نرخ ۱۰۷۷ و در ادامه ۱۰۶۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) منتهی شود که این موضوع را از نظر بررسی تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ویو قرار گرفتن قیمت در موج نزولی C تایید کرده است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۰۶٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) قرار گرفته است و امتداد بیشتر حرکت نزولی اونس طلا می تواند موجب سقوط بیشتر قیمت تا سطح کلیدی ۱۰۶۸ گردد و زمینه سقوط بیشتر تا سطوح ۱۰۴۵ و پس از آن در طی هفته های آینده احتمالاً نرخهای ۱۰۳۰ ، ۱۰۰۶ و حتی ۹۶۷ را فراهم نماید.

برای امروز برای اینکه از کاهش قیمت به سوی سطح ۱۰۷۷ مطمئن شویم اولاً قیمت می بایست خود را در زیر سطح حمایت ۱۰۹۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) تثبیت کند و ثانیا ً پایین ترین سطح دیروز یعنی سطح ۱۰۸۸ باید شکسته شود. اما اگر قیمت همچنان بالای سطح ۱۰۹۱ در نوسان باشد احتمال رسیدن مجدد به سطح مقاومت ۱۱۰۷ نیز وجود دارد.

با این همه حال سقوط بهای نفت، راه را برای کاهش پرقدرت قیمت اونس طلا هموار کرده است و موج نزولی C هدف بعدی یعنی فرود قیمت به نرخ ۹۶۷ را در هفته های آینده برای بازار به تصویر کشیده و از این رو انتظار می رود، حرکت نزولی اونس طلا باز هم ادامه داشته باشد.

چنانچه اشاره کردیم، قرار گرفتن قیمت در زیر نرخ ۱۰۹۱ به معنای شروع حرکت نزولی است و با شکسته شدن سطح ۱۰۸۸ این حرکت نزولی بیشتر تایید خواهد شد و در مجموع حرکت نزولی بسیار قدرتمند است و با توجه به اینکه به جلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه نزدیک می شویم و گمانه زنی ها نیز در مورد افزایش نرخ بهره به شدت بالا گرفته است، احتمال شروع موج جدیدی از فشارهای نزولی اونس طلا وجود دارد.

ما هنوز هم بر این باوریم که بازار در واکنش واقعی خود به افزایش نرخ بهره، موضوع افزایش نرخ سود بانک مرکزی آمریکا را مورد توجه قرار دهد و توجه زیادی به این مساله داشته باشد و در این صورت، انتظار می رود، فشارهای نزولی بر اونس طلا همچنان ادامه دار باقی بماند.

برای فردا که بانک مرکزی آمریکا تشکیل جلسه خواهد داد و بیانیه آن منتشر می شود تا حدی می توان چشم انداز آتی نرخ بهره و تصمیم بانک فدرال رزرو در ماه سپتامبر را حدس زد و با توجه به انتظارات بازار در مورد افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، نتیجه ساده آن، سقوط اونس طلا خواهد بود.

بنابراین، همچنان روند حرکت اونس طلا را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت به سوی هدف اولیه ۱۰۷۷ (پایین ترین سطح روز ۲۴ جولای) ادامه داشته باشد و خریداران کوتاه مدت تنها زمانی وارد بازار خواهند شد که قیمت در بالای سطوح مقاومت کلیدی ۱۱۰۷ و ۱۱۱۰ تثبیت شود.

در تقویم اقتصادی امروز ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران شاخص بهای مسکن Case-Shiller و ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران میزان ضریب اطمینان مصرف کنندگان اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا