تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سطح ۴۵٫۹۳ دلار/بشکه کاهش یابد و از آنجایی که دیروز سطح حمایت ۴۷٫۳۶ شکسته شد، فشارهای نزولی بر قیمت نفت کماکان ادامه دارد.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۶۲٫۵۸ (بالاترین سطح روز ۶ مه) تشکیل شده بود که دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم با قدرت شکسته شد و از هم اکنون راه برای سقوط بیشتر قیمت نفت به سوی سطح ۴۵٫۹۳ (خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی) فراهم شده است.

در مجموع، قیمت تمامی کالاها رو به کاهش گذاشته اند و هم اکنون قیمت نفت آمریکا فاصله بسیار اندکی با نرخ ۴۲٫۰۳ (پایین ترین سطح روز ۱۸ مارس) دارد و همانطور که دیروز گفتیم دیر یا زود می بایست منتظر فرود بیشتر قیمت نفت به زیر سطح ۴۲٫۰۳ باشیم.

برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی بسیار کوتاه و محدود به سطوح مقاومت ۴۷٫۳۶ و ۴۸٫۲۵ (خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی) خواهند بود. براساس آنچه که در چارت پایین تایم فریم روزانه دیده می شود معامله گران به دلیل بسته شدن قیمت در پایین سطح ۴۷٫۳۶ کماکان متمایل به فروش نفت هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی، به معنای فرصتی برای ورود دوباره به پوزیشن فروش تلقی می شود و به خاطر همین همچنان بر این باوریم که در شرایط فعلی حرکت هنوز هم به نفع فروشندگان است.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز مازاد عرضه نفت در بازار و کاهش شدید بازار سهام چین می تواند فشار های وارده بر قیمت نفت را بیشتر سازد و باز هم فروشندگان را وارد بازار کند به همین خاطر ما از هم اکنون روند نزولی را برای قیمت نفت ادامه دار پیش بینی می کنیم. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی ۴۵٫۹۳ دلار/بشکه در موج نزولی ۳ مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سطح ۵۱٫۵۶ دلار/بشکه کاهش یابد که این موضوع را بررسی دقیق تر امواج الیوت و خط روند رسم شده نشان داده است. روز گذشته نیز سناریوی فرود قیمت تا سطوح ۵۳٫۷۸ و ۵۲٫۷۸ را محتمل تر دانستیم و رفتار نزولی بازار را تنیجه منطقی این امر تحلیل نمودیم.

برای امروز همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح ۵۱٫۵۶ دقیقا مماس با خط روند نزولی رسم شده و همچنین بر روی خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از روند اصلی از سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) قرار گرفته است.

در نمودار زیر می بینیم که این موج، قیمت نفت برنت را تا نزدیکی سطح ۵۲٫۷۸ (حط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) پایین کشانده است و خط روند نزولی رسم شده نیز به هدف ۵۱٫۵۶ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) اشاره دارد. امروز هر گونه حرکت اصلاحی و بازگشتی محدود به سطح مقاومت ۵۳٫۸۰ خواهد بود.

از این رو اکنون به نظر می رسد، روند نزولی نفت برنت در حال تثبیت است و چنانچه تا پایان این هفته قیمت نفت برنت در محدوده های پایین سطح ۵۲٫۷۸ قرار گیرد، امکان پایداری روند نزولی نفت برنت بیشتر خواهد شد.

بنابراین باید هم از منظر تحلیل تکنیکال و هم از منظر تحلیل فاندامنتال منتظر ادامه فشارها بر نفت برنت باشیم و اکنون به نظر می رسد با توجه به کاهش بازار سهام چین شاید هنوز هم باید در انتظار ادامه فشارهای نزولی نفت برنت باشیم.

همانطور که می دانیم نگرانی درباره تقاضای جهانی، عرضه فراوان و سقوط سهام چین همچنان بر قیمت نفت برنت دریای شمال فشار می‌آورد. آنگاه باید به انتظار فرود بیشتر نفت برنت تا سطح ۵۱٫۵۶ دلار/بشکه که در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی مشخص است باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت