تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سطح ۴۷٫۴۱ دلار/بشکه کاهش یابد که این موضوع را از نظر تکنیکالی شکسته شدن کامل سطح حمایت ۴۸٫۲۷ تایید کرده است.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح حمایت ۴۸٫۲۷ بر روی خط فیبوناچی ۳۱۴٫۶ درصدی قرار داشت که امروز شکسته شده است و هم اکنون در موج نزولی بعدی راه برای کاهش بیشتر قیمت به سطح ۴۷٫۴۱ و پس از آن سطح ۴۶٫۵۶ هموار شده است.

در چارت پایین خط روند نزولی که از سطح ۶۱٫۵۷ (بالاترین سطح روز ۲۴ ژوئن) رسم شده هنوز مستحکم باقی مانده است و اجازه پیشروی به قیمت نفت را نداده است و در این چند روز گذشته نیز قیمت نفت نتوانسته خود را به بالای این خط برساند.

از این رو این تثبیت قیمت نفت پایین خط روند نزولی رسم شده و شکسته شدن سطح حمایت ۴۸٫۲۷ به معنای از سرگیری روند نزولی به ترتیب به سوی سطوح ۴۷٫۴۱ و ۴۶٫۵۶ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۳۳۸٫۲ درصدی و ۳۶۱٫۸ درصدی) است.

در حرکت صعودی نیز تنها به شرط آنکه از بالا سطح مقاومت ۴۹٫۲۹ با قدرت شکسته شود و به بالای سطح ۴۹٫۵۰ برسد سیگنال افزایش به سوی سطوح ۵۰٫۱۹ و ۵۱٫۰۴ صادر خواهد کرد که این سناریو فعلا مورد توجه ما نیست.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم این احتمال وجود دارد که بازار به حرکتی اصلاحی در اطراف سطح مقاومت ۴۹٫۲۹ که مماس با خط روند نزولی رسم شده است خاتمه دهد و بار دیگر شاهد بازگشت قیمت به سطوح پایین و احیای روند نزولی قیمت به سوی سطوح ۴۷٫۴۱ و ۴۶٫۵۶ باشیم.

بنابراین این حرکت کاهشی قیمت از سطح ۴۹٫۲۹ نشان دهنده شروع روندی جدید و نزولی برای قیمت نفت خام سبک آمریکا برای شکست سطوح ۴۶٫۵۶ و ۴۲٫۰۳ دلار/بشکه (پایین ترین سطح روز ۱۸ مارس) است که در چارت پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به اینکه نتوانسته به بالای سطح مقاومت ۵۴٫۳۵ دلار/بشکه برسد، سطح حمایت ۵۲٫۳۰ را بشکند و موقعیت فروش جدیدی ایجاد کند.

این سطح حمایت و مقاومت همانطور که در چارت پایین مشخص است به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۳۸۲ درصدی از موج نزولی C وجود دارند که سومین موج از روند نزولی اصلی از سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) محسوب می شود.

براساس تغییر و تحولات اخیر قیمت نفت برنت سه بار تلاش کرده از سطح مقاومت ۵۴٫۳۵ عبور کند اما در هر بار ناموفق بوده است و بعید است که برای بار چهارم به این سطح نزدیک شود و این احتمال قویا می رود که سطح حمایت ۵۲٫۳۰ شکسته شود و فروشندگان با هدف ۵۱٫۰۳ وارد بازار شوند.

در حرکت صعودی تنها به شرط آنکه از بالا سطح مقاومت ۵۴٫۳۵ شکسته شود می تواند باعث افزایش قیمت به سطح ۵۵٫۶۲ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) شود اما این سناریو کمی بعید است و بیشتر پیش بینی می کنیم با شکسته شدن سطح ۵۲٫۳۰ بار دیگر جرقه های فروش نفت برنت در بازار شعله ور گردد.

با این پیش فرض، هم از منظر تحلیل تکنیکال و هم از نظر تحلیل فاندامنتال انتظار می رود، حرکت نفت برنت دریای شمال همچنان رو به سقوط باشد و جز چند حرکت اصلاحی، روند اصلی همچنان نزولی باقی بماند.

بدین دلیل حرکت قیمت نفت برنت دریای شمال کاملاً نزولی است، خصوصاً تثبیت قیمت در زیر ۵۲٫۳۰ روندی کاملاً نزولی را به همراه خواهد داشت و همانطور که در بالا گفتیم در حرکت کاهشی معامله گران برای فروش نفت برنت از پایین سطح ۵۲٫۳۰ با هدف ۵۱٫۰۳ دلار/بشکه وارد عمل خواهند شد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت