تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا در طی ۲۴ ساعته گذشته قیمت عمدتاً در روندی خنثی مابین سطوح ۱٫۰۹ و ۱٫۱۰ قرار داشته و اکنون همچنان انتظار می رود که در کوتاه مدت شاهد تشکیل این روند خنثی باشیم و بازار به انتظار گزارش اشتغال ماهانه ایالات متحده (Non-Farm Payrolls) که روز جمعه منتشر می شود، باقی مانده است.

با توجه به تثبیت قیمت این زوج پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته، از این رو، فرصتی برای فروش در نرخهای نزدیکی ۱٫۱۰۰۰ (اطراف خط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه) و پس از آن به ترتیب سطوح ۱٫۱۰۳۰ ، ۱٫۱۰۵۰ ، ۱٫۱۰۶۰ ، ۱٫۱۰۹۰ و ۱٫۱۱۰۰ (اطراف خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) بوجود آمده و احتمال کاهش مجدد یورو تا سطوح ۱٫۰۹۳۵ ، ۱٫۰۹۲۰ ، ۱٫۰۹۰۰ و ۱٫۰۸۹۰ وجود دارد.

بطور کلی همچنان در تصویر میان و بلند مدت، حرکت به نفع فروشندگان یورو است و در صورتیکه از پایین سطح ۱٫۰۸۹۰ شکسته شود زمینه را برای بازگشت به روند نزولی به سوی سطح ۱٫۰۸۰۹ (پایین ترین سطح ماه جولای) و پس از آن سطح ۱٫۰۷۷۸ (مماس با خط روند افزایشی رسم شده از نقاط کف مارس) بوجود خواهد آورد.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز امروز به باور ما، سطوح ۱۲۳٫۷۵ ، ۱۲۳٫۷۰ ، ۱۲۳٫۵۰ و ۱۲۳٫۵۰ فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید با حد تارگت در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۴٫۴۰ ، ۱۲۴٫۵۰ ، ۱۲۴٫۷۵ و ۱۲۵٫۰۰ است.

در حرکت زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز امروز فرصت‌هایی برای ورود خرید در سطوح ۱۳۵٫۵۰ ، ۱۳۵٫۲۵ و در ادامه ۱۳۵٫۲۰ و ۱۳۵٫۰۰ ایجاد می‌شود و امروز سفارشات فروش نیز به ترتیب در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۶٫۳۰ ، ۱۳۶٫۳۵ و در ادامه ۱۳۶٫۵۰ ، ۱۳۶٫۸۰ ، ۱۳۶٫۸۵ و ۱۳۷٫۰۰ وجود دارند.

در سایر تحولات برای شاخص قیمت آتی مرکز تحقیقات کالا (CRB) که به شاخص کالاهای اساسی یا شاخص مواد اولیه مورد نیاز در جهان مشهور است و مهمترین فاکتور و مشخصه‌ این شاخص آن است که تغییرات در روند آن چه صعودی، چه نزولی با فاصله زمانی ۲ تا ۴ هفته در بورس‌های دنیا عینا تکرار می‌شود.

نزول ‌این شاخص هشدار کاهش قیمت دارایی های پرریسک و بازار کالا است و همچنین در قیمت نفت تاثیر مستقیم دارد و روند ‌این شاخص با نوسانات قیمت نفت و فلزات کاملا تطبیق دارد و از ‌این رو امروز بر آن شدیم تا با معرفی ‌این شاخص یکی از ابزارهای جهانی پیش‌بینی وضعیت آینده بازار کالا را پیش بینی کنیم.

برای این شاخص جهانی کالا (CRB Index) پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۳ الی ۶ ماهه آینده تا سطح ۱۶۹٫۷۴ و ۱۶۱٫۵۳ کاهش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که قیمت شاخص جهانی کالا یا سی. آر. بی در موج نزولی c قرار گرفته است که سومین موج از چرخه موج بزرگ C تشکیل شده که این موج از سطح ۳۷۰٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۲۹ آوریل ۲۰۱۱) شکل گرفته است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که قیمت این شاخص به پایین سطح حمایت ۲۰۹٫۴۴ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) کاهش یافته است و در حال ریزش به سوی سطح ۱۹۴٫۲۷ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) می باشد. از منظر تحلیل تکنیکال استراتژیک کاهش قیمت به سطح ۱۹۴٫۲۷۵ تاییدی در جهت شکست کامل سطح ۲۰۱٫۵۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C) می باشد و این شکست به معنای سیر نزولی قیمت به سطح ۱۶۱٫۵۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) خواهد بود.

با این حال سطح حمایتی که در نرخ ۱۶۹٫۷۴ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی از موج c) واقع شده است ممکن است به عنوان سطح حمایت قوی عمل کند. به باور ما وقتی که قیمت به سطح ۱۹۴٫۲۴ کاهش یابد، پس از آن اصلاح جزئی قیمت به سوی منطقه ۲۰۱٫۵۰ و ۲۰۹٫۴۴ چندان بعید نخواهد بود تا بعد از آن در طی ۳ الی ۶ ماهه آینده دور جدید سقوط قیمت به سوی سطوح ۱۶۹٫۷۴ و ۱۶۱٫۵۳ شروع شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی شاخص معاملات آتی کالا سی. آر. بی

کالا