تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

روزهای گذشته بازار به شدت آرام بوده است و شاهد تحرک چندانی نبودیم. رفتار اونس طلا در وضعیتی خنثی قرار دارد و بازار فاقد جهت خاصی است. این مسئله بیشتر به دلیل فضای برزخ گونه ای است که بازار را احاطه کرده است. در نوشتار های گذشته به این مسئله اشاره کردیم که از نظر تکنیکی عطش شدیدی برای نوسانی شدن اونس طلا وجود دارد اما بازار بهانه بنیادی خاصی نیافته است.

در چنین وضعیتی ظاهرا بازیگران بزرگ بازار برای روشن تر شدن اوضاع ظاهرا بهترین پوزیشن را تا قبل از گزارش اشتغال آمریکا صبوری می دانند. بطوریکه هر چند در این دو هفته گذشته اونس طلا برای گذر از مقاومت ۱۱۰۷ تلاشهایی کرد اما موفق نشد و مجددا به محدوده تعادل خود در منطقه ۱۰۸۰ و ۱۱۰۰ بازگشت.

از نمایی بالاتر اگر به تغییرات قیمت اونس طلا نگاه کنیم می بینیم که سطح ۱۱۰۷ مقاومت بسیار مهمی برای اونس طلا محسوب می شود و چندین بار در این دو هفته اخیر به این سطح حمله ور شده که هر بار نا فرجام بوده است. در برخورد اول اونس طلا حتی تا ۱۰۸۰ ریزش داشته که این امر نشاندهنده قدرت این سطح می باشد.

بنابراین به اعتقاد ما گذر از این سطح مقاومت ۱۱۰۷ یا حمایت مهم ۱۰۸۰ نیاز به مومنتوم بالایی دارد که تا قبل خبر امروز تجمیع این انرژی بعید به نظر می رسد . امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تعداد مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی اعلام می شود و همواره این شاخص یکی از محرکین اصلی بازار بوده است.

این شاخص بهترین نماگر بازار کار آمریکا محسوب می شود و به سبب اهمیت فوق العاده این بخش ، این خبر نیز اهمیت بالایی دارد. مسئله ای که برای این ماه مطرح است اینست که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که ضعیف یا قوی بودن NFP می تواند مسئله افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر را روشن کند.

در گزارش امروز اشتغال ماهانه NFP آمریکا که پیش بینی می شود در ماه جولای همانند رقم قبلی در حدود ۲۲۳۰۰۰ و آمار نرخ بیکاری %۵٫۳ اعلام شود، اگر تعداد آمار اشتغال قوی اعلام شود، روند کاهشی اونس طلا پس از شکست سطح حمایت ۱۰۸۰ با اطمینان بیشتری به سوی سطوح ۱۰۶۵ و ۱۰۵۵ صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که در صورت اعلام ضعیف آمار اشتغال آمریکا، می تواند با شکست سطح مقاومت ۱۱۰۷ باعث تقویت قیمت به سوی سطوح ۱۱۱۹ و ۱۱۳۱ گردد. باید توجه داشت چنانچه آمارهای امروز بالاتر از پیش بینی ها اعلام شود، امید زیادی برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو در ماه سپتامبر باقی خواهد ماند.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار آمریکا مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP، تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان به جرات گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است. با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار اونس طلا فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد.

به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، در ماه سپتامبر به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد. در حال حاضر اونس طلا در منطقه مابین ۱۰۸۰ و ۱۱۰۷ همچون حصاری برای اونس طلا عمل کرده و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است و مشکل بتوان تصور کرد که امروز پس از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران این وضعیت حفظ شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا