خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا و شاخص دلار آمریکا پس از آمار NFP

امروز وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد که بازار کار این کشور در ماه جولای به میزان ۲۱۵۰۰۰+ شغل ایجاد کرده است که تقریبا در حد انتظارات بود و بار دیگر بالای ۲۰۰۰۰۰ اعلام شد.

هر چند برخی از پیش بینی ها رقم ۲۲۳۰۰۰ بود اما در مجموع در حد انتظارات اعلام شد و آمار نرخ بیکاری آمریکا نیز مطابق پیش بینی %۵٫۳ تثبیت شد که پایین ترین سطح در ۷ ساله گذشته محسوب می شود و در خبری دیگر آمار میانگین درآمدهای ساعتی آمریکا در ماه جولای به میزان ۰٫۲%+ رشد یافت.

آمارهای اشتغال ماه مه و ژوئن نیز در مجموع به میزان ۱۴۰۰۰+ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفتند. آمار متوسط ساعت کار در هفته نیز از ۳۴٫۵ ساعت به ۳۴٫۶ ساعت رشد یافت که بالاترین میزان ساعت کار در هفته از ماه فوریه به این سو است.

همانطور که اشاره شد آمار میانگین سطح دستمزدهای آمریکا به میزان ۵ سنت یا %۰٫۲+ رشد یافته که نسبت به سال گذشته %۲٫۱ رشد نشان می دهد اما هنوز از سطح %۳٫۵ که سطح اشتغال کامل از نظر اقتصادانان محسوب می شود فاصله دارد.

با انتشار مثبت آمارهای اشتغال ماهانه در ایالات متحده و شروع حرکت صعودی دلار در برابر ارزهای اصلی، اکنون گمانه زنی در خصوص زمان افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر دوباره افزایش یافته است.

واکنش بازار به آمارهای اشتغال بسیار سریع و شدید بود و دلار در برابر ارزهای اصلی صعود کرد و در مقابل ین ژاپن در آستانه شکست سطح مقاومت ۱۲۵ یعنی بالاترین سطح ۲ ماهه گذشته قرار دارد و یورو در مقابل دلار آمریکا نیز در تلاش برای شکست منطقه ۱٫۰۸۵۰ است.

بهبود وضعیت اشتغال و رشد سطح دستمزدها، انتظارات بازار را برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو در ماه سپتامبر بار دیگر تقویت کرده است و براساس بازار قراردادهای سواپ %۵۲ پیش بینی می شود که نرخ بهره در ماه سپتامبر افزایش یابد این در حالی است که قبل از خبر این میزان %۴۷ بود.

در قیمت جهانی اونس طلا در حال حاضر همانطور که در نمودار زیر مشخص است حرکت در روندی خنثی قرار دارد و از این رو، تا زمان شروع یک حرکت مشخص، می بایست به انتظار ماند. سطح حمایت اولیه همچنان بر روی ۱۰۸۰ است و پس از آن سطوح بعدی به ترتیب بر روی نرخهای ۱۰۷۷ ، ۱۰۶۵ و ۱۰۵۵ قرار دارند.

در حرکت صعودی اونس طلا هنوز سطح مقاومت اولیه نرخ ۱۱۰۰ است و پس از آن سطوح بعدی به ترتیب نرخهای ۱۱۰۴ ، ۱۱۰۷ ، ۱۱۱۰ ، ۱۱۱۹ و ۱۱۳۱ هستند و اگر به تایم فریم یک ساعته اونس طلا نگاه کنید متوجه سکوت بازار در روزهای پیشین در درون الگوی گوه (wedge) می شوید.

البته هر چند در تایمهای کوچکتر شاهد امواجی بودیم اما این حرکات الاکلنگ گونه بیشتر نشاندهنده حالت بدون روند بازار بوده است تا ایجاد روندی قوی. بطوریکه مقاومت ۱۱۰۷ و حمایت ۱۰۸۰ هنوز دست نخورده باقی مانده اند. در قیمت جهانی اونس نقره نیز منطقه مابین ۱۴٫۳۶ و ۱۵٫۰۰ همچون حصاری برای اونس نقره عمل کرده و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است.

قبلا نیز اشاره کردیم قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد و سکوت این دو هفته بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، در آینده نه چندان دور را تقویت می کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا