تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

موافقت پارلمان یونان برای پذیرش سومین بسته نجات مالی از وام دهندگان بین المللی و بازگشت آرامش به بازار ارز به لطف توقف حرکت نزولی یوان چین مقداری به تقویت یورو کمک کرده است و در ادامه قیمت بار دیگر به بالای سطح ۱٫۱۱۸۰ بازگشت.

برای امروز عدم پایداری این سطح می تواند دوباره به سقوط مجدد قیمت به سوی سطوح ۱٫۱۱۲۰ ، ۱٫۱۱۱۰ و ۱٫۱۱۰۰ بیانجامد هرچند که نوسان نماهای روزانه، وضعیت قیمت را در سطوح اشباع فروش نشان می دهند و در نتیجه، فرصتهای فروش یورو در نزدیکی سطوح ۱٫۱۲۰۰ ، ۱٫۱۲۱۰ ، ۱٫۱۲۲۵ و ۱٫۱۲۳۰ (استاپ بالا) در کوتاه مدت در پیش روی معامله گران قرار گرفته است.

دیروز قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطح ۱٫۱۰۸۰ هم کاهش یافته بود ولی دوباره خریداران جدید هر چند با کمی دو دلی و تردید و عمدتا به خاطر موافقت پارلمان یونان در پذیرش سومین بسته نجات مالی آن را تا سطح ۱٫۱۱۸۰ بالا آورده اند.

بر اساس دستورات خرید و فروش روزانه ، یورو با حمایت موقت در محدوده ۱٫۱۰۸۰ و ۱٫۱۰۷۵ مواجه است و باید برای عبور از آن دوباره عقب نشینی کرده و نفس تازه کند. حالا این محدوده تبدیل شده به محدوده حمایت و در بالا محدوده ۱٫۱۲۱۰ ، ۱٫۱۲۲۵ و ۱٫۱۲۳۰ منطقه مقاومت قیمت است که عبور از هر کدام فعلا سخت است. تثبیت کندل روزانه پایین سطح ۱٫۱۰۹۸ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) فروشندگان را برای شکست سطوح حمایت ۱٫۱۰۸۰ و ۱٫۱۰۷۵ وارد بازار خواهد کرد.

یکی از دلایل تقویت یورو در این چند روز گذشته پدیده ابطال سیستم معاملات انتقالی یورو در مقابل یوان چین است. سیستم معاملات انتقالی (Carry Trade) بدین صورت است که نقدینگی به سمت ارزی حرکت می کند که نرخ بهره بالاتری دارد بنابراین ارزش ارزی که چشم انداز روشنتری از افزایش نرخ بهره دارد ، بالاتر می رود. این روندی بوده که در چند سال گذشته حاکم بوده است اما همیشه نمایشنامه بازار اینگونه نوشته نمی شود.

بسیاری از مواقع مسائلی مانند عدم امنیت ، فقدان نقدینگی ، بحرانهای اقتصادی ، دخالت بانکهای غول پیکر و بسیاری عوامل دیگر موجب بی اعتبار شدن سیستم معاملات انتقالی می شود (Unwinding Carry Trade) که از روز سه شنبه تا پنجشنبه این مساله تا حدودی به تقویت یورو کمک کرد و بهترین عملکرد هفتگی خود را در مقابل دلار آمریکا از اواسط ماه مه به این سو تجربه کرد که این مسئله خود نشاندهنده پدیده Trade Unwinding Carry است.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن حرکت صعودی در بالای سطح ۱۲۴٫۰۰ ادامه دارد و هدف رسیدن به سطوح بالای ۱۲۴٫۵۳ و ۱۲۴٫۵۴ (به ترتیب بالاترین سطح روزانه ، سقف ابر ایچیموکوی یک ساعت و خط تنکان روزانه) است. تا هنگامی که قیمت بالاتر از سطح ۱۲۴٫۱۷ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) تثبیت شده است روند صعودی با اهداف ۱۲۴٫۶۵ ، ۱۲۴٫۷۰ ، ۱۲۴٫۸۵ ، ۱۲۴٫۹۰ ، ۱۲۵٫۰۰ و در ادامه سطوح ۱۲۵٫۲۵ ، ۱۲۵٫۳۰ و ۱۲۵٫۵۰ پایدار است و امروز سفارشات خرید این زوج به ترتیب در نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۴٫۰۰ ، ۱۲۳٫۷۵ ، ۱۲۳٫۷۰ و ۱۲۳٫۵۰ قرار دارند.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز امروز سطوح رزیستنس و مقاومت ۱۳۸٫۸۵ ، ۱۳۸٫۹۰ ، ۱۳۹٫۰۰ ، ۱۳۹٫۲۰ و ۱۳۹٫۲۵ (اطراف خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱۴۱٫۰۶ به ۱۳۳٫۳۰) فرصت مناسب فروش دیده می شوند و سطوح هدف نیز نرخهای حمایت ۱۳۸٫۱۰ (اطراف خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) ، ۱۳۸٫۰۰ ، ۱۳۷٫۷۵ و ۱۳۷٫۷۰ است که این موضوع را تشکیل سقف سه قلو در اطراف سطح ۱۳۸٫۸۷ (بالاترین سطح روز ۲۵ ژوئن) نشان داده است.

در سایر تحولات بازار در قیمت جهانی اونس طلا همانطور که چارت پایین می بینید فعلا محدوده ۱۰۸۶ تا ۱۰۸۰ یک حمایت محکم برای قیمت است و  فعلا توانسته از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کند و در حال حاضر قیمت توانسته در بالای سطح روانی ۱۱۰۰ تثبیت شود و اولین سطح مقاومت بر روی نرخ ۱۱۲۶ قرار دارد و اگر این سطح شکسته شود موجب رسیدن قیمت به سطوح ۱۱۴۱ و ۱۱۵۴ خواهد شد که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا