تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح حمایت ۴۱٫۵۴ دلار/بشکه را بشکند و تا حدود سطح حمایت بعدی یعنی سطح ۴۰٫۶۸ کاهش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و الگوی گوه (wedge) نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است سطح حمایت قیمت بر روی ۴۱٫۵۴ (خط فیبوناچی ۵۰۰ درصدی) از موج نزولی اصلی از سطح ۵۹٫۶۹ (بالاترین سطح روز ۳۰ ژوئن) تشکیل شده است. این سطح حمایت باعث نوسانات قیمت در درون یک الگوی گوه شده است و معمولا این الگو جز الگوهای ادامه دهنده محسوب می شود و اشاره به کاهش بیشتر قیمت به سطح ۴۰٫۶۸ (خط فیبوناچی ۵۲۳٫۶ درصدی) دارد.

سطح مقاومت قیمت نفت آمریکا نیز بر روی ۴۲٫۴۰ (خط فیبوناچی ۴۷۶٫۴ درصدی) دیده می شود و اگر از بالا این سطح شکسته شود تنها موجب اصلاح اندک قیمت به سطح ۴۲٫۹۳ (خط فیبوناچی ۴۶۱٫۸ درصدی) می شود. در هر صورت برای امروز شکسته شدن سطح حمایت ۴۱٫۵۴ می تواند زمینه را برای کاهش قیمت تا سطح ۴۰٫۶۸ هموار سازد.

انتظارات بازار از مصرف پایین پالایشگاه ها پس از فصل تابستان آمریکا و کاهش تقاضا نفت توسط کشورهای آسیایی بدلیل رشد ضعیف اقتصادی و همچنین تولیدات بالای نفت در جهان نگرانی ها در مورد عرضه بیش از حد نفت در بازار را بیشتر کرده است و انتظار می رود در ماهه ای آینده ذخایر نفت آمریکا افزایش یابد که این مساله منجر به کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد شد.

از این رو برای قرار گرفتن قیمت در روندی نزولی و کاهش قیمت به سطح ۴۰٫۶۸ می بایست حتما سطح حمایت ۴۱٫۵۴ با قدرت شکسته شود و قیمت نفت در پایین خط روند الگوی گوه قرار گیرد که در چارت پایین مشخص است و برای امروز معامله گران نفت در زیر سطح ۴۱٫۵۴ اقدام به گرفتن پوزیشن معاملاتی فروش می کنند که در نتیجه آن قیمت نفت خام سبک آمریکا تحت فشار نزولی تا سطح ۴۰٫۶۸ دلار/بشکه قرار خواهد گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن هدف نزولی ۴۷٫۷۱ دلار/بشکه که روز گذشته بدان اشاره کردیم همچنان معتبر است که این حرکت نزولی را بررسی دقیق تر سطوح فیبوناچی و الگوی مثلث نشان داده است.

در چارت تایم فریم ۱ ساعته پایین به وضوح مشخص است که قیمت نفت برنت در موج نزولی C در حرکت است که در واقع سومین موج از موج اصلی نزولی از سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) است.

در چارت پایین قیمت نفت برنت به زیر سطح حمایت ۴۸٫۹۸ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) رسیده است و حمایت بعدی بر روی ۴۷٫۷۱ (خط فیبوناچی ۲۱۴٫۶ درصدی) وجود دارد که ریزش قیمت به این سطح برای امروز پیش بینی می شود.

الگوی مثلث شکلی که بین روزهای ۱۰ اوت تا ۱۴ اوت بوجود آمده است اشاره به کاهش قیمت نفت برنت به سطح ۴۶٫۹۳ (خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی) دارد و حتی ممکن است که دیر یا زود تا سطح ۴۵٫۱۹ (پایین ترین سطح روز ۱۳ ژانویه) کاهش یابد.

در حرکت اصلاحی تنها به شرط آنکه از بالا سطح مقاومت ۴۸٫۹۸ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) با قدرت شکسته شود باعث نقض سناریوی نزولی می شود. از تحولات روزهای ابتدایی بازار و اخبار منتشر شده می توان نتیجه گرفت، حرکت نزولی نفت برنت دریای شمال ادامه خواهد یافت.

حال اگر در این روند نزولی گاهاً توقف و اصلاحی صورت گیرد، اما با توجه به مسایل فاندامنتال و تکنیکال حرکت نزولی نفت برنت پایدار خواهد ماند و در صورتیکه قیمت به همین صورت پایین سطح ۴۸٫۹۸ تثبیت شود، باید منتظر کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال و موقعیت فروش به ترتیب با حد تارگت های ۴۷٫۷۱ ، ۴۶٫۹۳ و ۴۵٫۱۹ دلار/بشکه بود که در چارت پایین مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت