تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

نگاهی به چارتهای بازار نفت نشان می دهد معامله گرانی که نفت را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند و نیروهایی که قیمت نفت را به پایین سوق می دهند همچنان قوی تر می باشند و فروشندگان کاملا کنترل بازار را در دست گرفته اند.

در همین راستا سیتی گروپ، بانک و شرکت خدمات مالی آمریکایی در آخرین پیش بینی خود اعلام کرده است که در آینده نزدیک سقوط قیمت نفت خام سبک آمریکا تا کمترین نرخهای سال ۲۰۰۸ یعنی سطح ۳۲ دلار/بشکه یک واقعیت قابل تصور است.

برای امروز ما پیش بینی می کنیم که قیمت آن تا سطح حمایت ۴۰٫۱۵ کاهش یابد و اگر این سطح هم شکسته شود باعث فرود قیمت تا سطح ۳۹٫۳۰ می شود. با این هفته این هشتمین هفته متوالی است که قیمت نفت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است که این مدت زمان سیر نزولی قیمت نفت از سال ۱۹۸۶ به این سو بی سابقه بوده است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح حمایت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۳۸٫۲ درصدی و ۵۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی از سطح ۵۹٫۶۹ (بالاترین سطح روز ۳۰ ژوئن) قرار دارد و بررسی امواج الیوت نشان می دهد که قیمت نفت آمریکا در موج نزولی ۵ امتداد بیشتر پیدا خواهد کرد و با توجه به شیب تند کاهشی قیمت هنوز نمی توان کف محکمی را برای قیمت تعیین کرد.

برای امروز سطح مقاومت قیمت نیز در اطراف سطح مقاومت ۴۱٫۰۱ و ۴۱٫۵۴ دیده می شوند که این منطقه می تواند مانع از هر گونه حرکت اصلاحی و افزایش قیمت گردد و به نظر می رسد که این روند کاهشی نفت همچنان ادامه داشته باشد و تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قوی قیمت نفت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای نفت فروش با هدفهای ۴۰٫۱۵ و ۳۹٫۳۰ است.

بنابراین به نظر می رسد که همه عوامل دست به دست هم داده اند که قیمت نفت خام سبک آمریکا باز هم کاهش یابد و هم کنون در پایین ترین سطح خود در ۶٫۵ ساله گذشته قرار دارد و با توجه به عواملی چون مازاد عرضه نفت در بازار ، افزایش موجودی ذخایر نفتی آمریکا و رشد آمار صادرات نفت عربستان این چرخشی آشکار در روند قیمت نفت است و برای امروز احتمال شروع دور جدیدی از سقوط قیمت به سطوح ۴۰٫۱۵ و ۳۹٫۳۰ دلار/بشکه بعید نخواهد بود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن نیز خبرهای خوب برای فروشندگان همچنان ادامه دارد و امروز برای قیمت نفت برنت پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح حمایت ۴۶٫۹۳ دلار/بشکه را بشکند و تا سطح ۴۵٫۶۶ کاهش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی تایید کرده است.

در چارت پایین مشخص است که قیمت در موج نزولی C قرار دارد که از سطح ۶۶٫۳۶ (بالاترین سطح روز ۱۰ ژوئن) شکل گرفته است و در چارت پایین به وضوح مشخص است که قیمت نفت برنت به زیر سطح حمایت ۴۶٫۹۳ کاهش یافته است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی است.

از منظر تحلیل تکنیکال و تحولات قیمت کمی بعید است که کف قیمت نفت برنت در خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی ساخته شود و به احتمال زیاد این کف ممکن است یا در حوالی سطح ۴۵٫۶۶ (خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی) یا در نزدیکی سطح ۴۳٫۶۱ (خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی) ساخته شود.

در حرکت نزولی چنانچه امروز قیمت نفت برنت به سطح ۴۶٫۶۳ کاهش یابد تاییدی در جهت شکسته شدن سطح حمایت ۴۶٫۹۳ است که به معنای استمرار موج نزولی C به سوی سطح ۴۵٫۶۶ است. سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۴۷٫۷۱ (خط فیبوناچی ۲۱۴٫۶ درصدی) و پس از آن بر روی سطح ۴۸٫۹۸ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) وجود دارند.

بنابراین اکنون فرصتهایی برای ادامه حرکت نزولی وجود دارد و هرچند که باید به انتظار ماند تا شاهد شکسته شدن سطح نزولی جدید در زیر سطح ۴۶٫۶۳ باشیم تا بتوان وارد پوزیشن فروش نفت برنت دریای شمال به ترتیب تا سطوح ۴۵٫۶۶ و ۴۳٫۶۱ دلار/بشکه شد که در چارت پایین مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت