تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت همچنان با سطوح مقاومت ۱۱۶۴ و ۱۱۷۰ مواجه است و این منطقه همانطور که در چارت پایین مشخص است مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۰۶ می باشد که هنوز اجازه پیشروی بیشتر به اونس طلا را نداده است. این منطقه باید با قدرت شکسته شود تا خریداران وارد بازار شوند در غیر این صورت ممکن است مقداری به سطح ۱۱۵۲ اصلاح کند.

در چارت تایم فریم روزانه مشخص است که سطح مقاومت ۱۱۷۰ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۰۶٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) است و هنوز قیمت موفق به عبور از این سطح نشده است.

به باور ما منطقه مقاومت ۱۱۶۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱۳۰۶ به ۱۰۷۷) تا ۱۱۷۰ فعلا تبدیل به رزیستنس و مقاومت مهم شده است و این محدوده باعث اصلاح جزئی قیمت به سوی سطح ۱۱۵۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) شده است.

اگر از پایین سطح حمایت ۱۱۴۸ (پایین ترین سطح روز جمعه) شکسته شود موجب اصلاح به سوی سطوح ۱۱۴۲ و ۱۱۳۵ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می شود و این در حالی است که برای امروز بسته شدن قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۱۷۰ می تواند به افزایش قیمت به سطح ۱۱۷۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) بیانجامد.

از منظر تحلیل فاندامنتال با توجه به اینکه بازارهای سهام در روندی نزولی قرار گرفته اند و نگرانی ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی بیشتر شده است و همچنین انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه سپتامبر کمتر شده است، قیمت اونس طلا همچنان در نزدیکی بالاترین سطح ۷ هفته اخیر در نوسان است.

در خبری دیگر موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر با ۲٫۳۹ تن افزایش به ۶۷۷٫۸۳ تن افزایش یافت که در مجموع پس از تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش ارزش یوان و انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا موجودی ذخایر طلا صندوق اسپایدر رو به افزایش بوده است.

در صورتیکه بازارهای سهام به همین صورت با کاهش مواجه شوند و از بالا نیز سطوح مقاومت ۱۱۶۴ و ۱۱۷۰ با قدرت شکسته شوند در هفته جاری زمینه را برای رسیدن قیمت به سطح ۱۲۰۰ بیشتر می سازد. در تقویم اقتصادی روز نیز خبر قابل توجهی گنجانده نشده است و بازار اونس طلا عمدتا تحت تاثیر ریزش بازار سهام و کاهش شاخص دلار آمریکا حرکت خواهد کرد و اونس طلا که همواره به عنوان پناهگاه (Safe Haven) بازار محسوب می شود در صورت شکست سطوح مقاومت ۱۱۶۴ و ۱۱۷۰ تقویت خواهد شد.

فروپاشی بازار سهام چین و کاهش رشد اقتصاد این کشور به اقتصاد آمریکا نیز لطمه می زند و بعید است که مقامات فدرال رزرو این موضوع را تحمل کنند. در ثانی مسئله ای که بسیار مهم است اینست که اکنون آفتی که در چین بوجود آمده گریبانگیر تمامی بورس های جهان شده است.

ظاهرا این بیماری مسری بوده و به عبارتی در صورتی که مسئله مشکلات اقتصادی چین حل نشود چین مسبب نوعی کاهش رشد اقتصاد جهانی خواهد شد که تمامی جهان را فرا خواهد گرفت و زمان افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا به تعویق خواهد افتاد. اکنون باید با دقت بررسی نمود که آیا امروز قیمت اونس طلا موفق به شکست این خط روند نزولی ۸ ماهه و سطح مقاومت ۱۱۷۰ خواهد شد یا نه.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا