تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا در هفته جاری پیش بینی می کنیم قیمت آن سطح حمایت ۹۳٫۸۴ را بشکند و تا حدود سطح ۹۲٫۷۹ کاهش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت تایید کرده اند.

اولین سطح حمایت قیمت همانطور که در چارت پایین مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C قرار دارد که این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۰٫۳۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ مارس) محسوب می شود که انتظار داریم بزودی این سطح حمایت ۹۳٫۸۴ شکسته شود و قیمت ایندکس دلار آمریکا تا سطح ۹۲٫۷۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) کاهش یابد.

سطوح مقاومت ایندکس دلار آمریکا نیز در هفته جاری به ترتیب بر روی سطوح ۹۴٫۷۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۹۵٫۵۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار دارند که بسیار بعید است این سطوح در هفته جاری لمس شوند و برای این هفته محتمل ترین سناریوی موجود در بازار کاهش ایندکس دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به خصوص در مقابل ین ژاپن و یورو است و قویا پیش بینی می شود در هفته جاری ارزش یورو و ین ژاپن عمدتا بدلیل ابطال معاملات انتقالی (unwinding carry trade) با افزایش چشمگیری روبرو شوند.

امروز شاخص سهام داوجونز آمریکا به پایین سطح ۱۶۰۰۰ واحد سقوط کرد و یک سقوط تاریخی را در کارنامه سال ۲۰۱۵ خود ثبت کرد و این سقوط سهام آمریکا نشانه ی خوبی برای اقتصاد اول جهان نیست و این مسئله به همراه کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا به زیر ۲% مهمترین اخبار امروز بوده اند که از جهات بسیاری قابل تامل است و این موضوع امروز تا بدین لحظه منجر به کاهش شدید دلار آمریکا به پایین ترین سطح ۷ ماهه گذشته در مقابل یورو و ین ژاپن شده است.

این مسئله هنگامی محتمل تر می شود که شاخص داوجونز نیز به تبعیت از بورسهای دیگر به شدت در حال سقوط است و به نظر می رسد که روزهای خوشی را در انتظار نداشته باشد.  اما تاثیر همه اینها بر ایندکس دلار آمریکا چیست؟

حالت معمول آنست که با افزایش احتمال گسترش مشکلات اقتصادی چین به آمریکا ، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر کاهش می یابد که این مسئله منجر به کاهش ارزش دلار می شود و نباید فراموش کرد که در صورت جدی شدن مسئله سقوط سهام آمریکا فرمول فوق که معمولا از آن به عنوان سیستم معاملات انتقالی (Carry trade) یاد می کنند دیگر حاکم نخواهد بود و سراسیمه بدنبال پناهی امن گشتن سناریوی حاکم خواهد شد.

در شرایطی که بورسهای بین المللی سقوط کنند سرمایه گذاران مایلند تا سرمایه خود را به جایی امن منتقل کنند که یکی از این هدفها ین ژاپن ، فرانک سویس و حتی یورو خواهد بود و اصطلاحا پناه امن (Safe Haven) بازار خواهند شد زیرا در زمان سقوط بازار سهام جهان، این ارزها جز ارزهای کم بازده و کم ریسک محسوب می شوند و قبلا که در زمان رشد بازار سهام سرمایه گذاران با استقراض از ارزهای کم بازده برای سرمایه گذاری به ارزهای پربازده اقدام به معاملات انتقالی می کردند این جریان در زمان سقوط بازار سهام سریعا وارونه می شود و تقاضا برای خرید ارزهای کم بازده (ین ژاپن ، فرانک سویس و یورو) به شدت افزایش می یابد.

به سنت بازار اخلال در بازارهای مالی خصوصاً گردش سرمایه در بازار سهام و اوراق بهادار، موجب هجوم سرمایه گذاران به ارزهای کم بازده و کم ریسک تر خواهد شد. در واقع چنانچه مشخص است، سرمایه گذاران برای تضمین سرمایه خود و خروج از بازار پرریسک سهام، به این دو روی آورده اند و بدین جهت، می توان پیش بینی کرد، تا زمانی که وضعیت ثبات، با قرائن و شواهد مطمئن در بازارهای مالی جهانی مخصوصا در بازار سهام بوجود نیاید، روند افزایش قیمت ین ژاپن و یورو (همانند اتفاقی که امروز شاهد آن بودیم) ادامه داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا