تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن دوباره به سطوح حمایت ۱۰۹۸ و ۱۰۹۶ کاهش یابد و اگر این سطوح با قدرت شکسته شوند زمینه را برای کاهش قیمت و ورود به پوزیشن فروش با هدف ۱۰۸۹ فراهم می آورد.

همانطور که در نمودار تایم فریم یک ساعته پایین دیده می شود از نظر بررسی سطوح فیبوناچی قیمت اونس طلا توسط دو خطوط فیبوناچی تحت کنترل قرار گرفته است که هر یک از این خطوط مهم هستند.

بررسی سطوح فیبوناچی قرمز رنگ از افزایش ۱۰۷۷ (پایین ترین سطح روز ۲۴ جولای) به ۱۱۶۸٫۴۰ (بالاترین سطح روز ۲۱ اوت) سطح حمایت قیمت را بر روی ۱۰۹۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و سطح حمایت بعدی را بر روی ۱۰۸۹ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) نشان می دهد.

بررسی سطوح فیبوناچی دیگر مشکلی رنگ نشان می دهد که هدف قیمت اونس طلا بر روی سطح ۱۰۹۶ است که بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c قرار گرفته است که این موج باعث ریزش قیمت اونس طلا از سطح ۱۱۴۷٫۱۶ (بالاترین سطح روز ۱ سپتامبر) شده است.

سطوح فیبوناچی قرمز رسم شده در نمودار پایین سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۱۱۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) نشان می دهد و اگر به هر دلیلی این سطح با قدرت شکسته شود تنها موجب اصلاح کوتاه قیمت می شود زیرا مقاومت بعدی بر روی ۱۱۱۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی مشکی) دیده می شود.

در نمودار پایین حرکت اصلاحی روز جمعه قیمت از سطح ۱۰۹۸ با رسیدن قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۱۱ متوقف شده و برای امروز فروشندگان هر کاری برای نگاه داشتن قیمت در زیر سطوح مقاومت ۱۱۱۱ و ۱۱۱۵ انجام خواهند داد. امروز اخبار خاصی در تقویم اقتصادی روز دیده نمی شود.

در هفته جاری، تصمیم کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال رزرو آمریکا FOMC منتشر خواهد شد و هرچند که احتمال تغییر در رقم فعلی نرخ بهره هنوز مشخص نیست اما توجه اصلی بازار به متن بیانیه و اظهار نظر خانم یلن معطوف است. متن بیانیه اصلی FOMC از نشست ماه سپتامبر روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر منتشر می شود و از آنجاییکه می تواند موضع بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیاستهای پولی و چشم انداز نرخ بهره را مشخص نماید، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

بدین ترتیب این مسئله حرکت خنثی قیمت اونس طلا بین سطوح حمایت و مقاومت بیشتر به دلیل همین فضای برزخ گونه ای است که در آستانه بانک فدرال رزرو بازار را احاطه کرده است. در نوشتار های گذشته به این مسئله اشاره کردیم که از نظر تکنیکی عطش شدیدی برای فروش اونس طلا در موج c وجود دارد اما بازار بهانه بنیادی خاصی نیافته است. در چنین وضعیتی ظاهرا بازیگران بزرگ بازار برای روشن تر شدن اوضاع تا قبل از خبر روز پنجشنبه ظاهرا بهترین پوزیشن را صبوری می دانند.

بنابراین انتشار بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا FOMC – که روز پنجشنبه صورت خواهد گرفت- و سخنرانی یلن ریس بانک فدرال ررزو بی تردید مهمترین رویداد خبری این هفته است که به یکی از محرّک های اصلی بازار تبدیل گردیده است و گمانه ها در خصوص احتمال بحث و بررسی و اشاره به زمان افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا یکی از مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه بازار و محافل خبری قرار گرفته است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا