تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که روز گذشته گفتیم پیش بینی می کنیم قیمت آن مدتی بین محدوده خنثی ۴۳٫۷۷ و ۴۵٫۶۳ دلار/بشکه در نوسان باشد تا با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت مشخص گردد. قیمت نفت از اواخر هفته گذشته تا کنون در نوار بسیار باریکی حرکت کرده است و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است.

علت اصلی این سکوت در نمودار تایم فریم یک ساعته پایین انتظار برای خروج قیمت از الگوی مثلث است و قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد که انتظار داریم دیر یا زود یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود.

سکوت این چند روز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، در آینده نه چندان دور را تقویت می کند. همانطور که در نمودار پایین مشخص است این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج کاهشی ۵۳٫۵۰ (بالاترین سطح روز ۱۵ جولای) به ۳۷٫۷۵ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اوت) تشکیل شده است.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۴۳٫۷۷ با قدرت شکسته شود منجر به سیگنال فروش به سطح ۴۱٫۴۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می شود که شکست سطح ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح دیروز) این حرکت را بیشتر تایید خواهد کرد و این در حالی است که اگر به هر دلیلی قیمت به بالای سطح مقاومت ۴۵٫۶۳ برسد موجب افزایش قیمت به سطح ۴۷٫۴۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می گردد.

همانطور که روز گذشته گفتیم با توجه به الگوی همگرای مثلث قیمت نفت بیشتر متمایل به کاهش و شکست سطح حمایت ۴۳٫۷۷ است و شکست آن می تواند در جریان حرکت بازار موثر باشد و پایین سطح ۴۳٫۷۷ فرصت هایی برای حرکت کاهشی و ورود به پوزیشن فروش تا سطح ۴۱٫۴۷ وجود خواهد داشت که این موضوع را در نمودار زیر قرار گرفتن قیمت در موج نزولی c یا موج (۳) تا حد زیادی نشان داده است و بدین جهت، شانس عبور قیمت از این سطح حمایت ۴۳٫۷۷ نسبت به عبور از سطح مقاومت ۴۵٫۶۳ دلار/بشکه کمی بیشتر است که دیروز نیز بدان اشاره کردیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن به سطح ۴۵٫۰۸ دلار/بشکه کاهش یابد و این حرکت را شکسته شدن سطح حمایت ۴۶٫۸۵ نشان داده است که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۴۲٫۲۳ (پایین ترین سطح روز ۲۵ اوت) به ۵۴٫۳۲ (بالاترین سطح روز ۱ سپتامبر) قرار داشت که شکسته شد و هر چند دوباره قیمت به بالای آن رسیده است اما پیش بینی می کنیم قیمت آن با مقاومت ۴۷٫۷۵ (خط روند نزولی رسم شده الگوی گوه) مواجه شود.

سطح حمایت قیمت نیز بر روی ۴۵٫۰۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) واقع شده است و برای امروز بهتر است برای ورود به پوزیشن فروش از نرخهای پایین ۴۶٫۲۶ (پایین ترین سطح روز گذشته) با هدف ۴۵٫۰۸ اقدام نمود. از این رو برای امروز تا زمانی که قیمت در زیر خط روند بالایی الگوی گوه قرار دارد، حرکت در روندی نزولی قرار دارد. در حرکت نزولی، سقوط به زیر نرخ ۴۶٫۲۶ فروشندگان را به بازار بازخواهند گرداند.

در شکل پایین یک گوه نزولی داریم که در آن دو خط روند در یک جهت رو به پایین همگرا هستند و اگر قیمت از خط روند بالایی بالاتر رود یک الگوی ادامه دار را تشکیل خواهد داد و اگر به زیر خط روند پایینی حرکت کند، یک الگوی بازگشتی در جهت روند نزولی تشکیل خواهد شد که در چارت پایین دیده می شود.

در طی دو هفته گذشته عموماً قیمت در درون الگوی گوه در حرکت بوده است و خرید یا فروش، بستگی به شکسته شدن قطعی یکی از خطوط رسم شده دارد با این حال احتمال ادامه حرکت نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال با هدف فرود تا نرخ ۴۵٫۰۸ از طریق عبور از سطح ۴۶٫۲۶ دلار/بشکه وجود دارد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت