تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و همانطور که سابقا اشاره کردیم هفته جاری بانک مرکزی آمریکا در روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر تشکیل جلسه خواهد داد و در رابطه با نرخ بهره تصمیم گیری خواهد کرد و در شرایطی این چنین حساس که تقریبا تمامی بازارها از سهام و کالا گرفته تا ارز و نفت و طلا در شرایط بشدت پر نوسانی بسر می برند این نشست و بیانیه و کنفرانس خبری یلن ریس بانک فدرال رزرو می تواند تاثیر بسزایی بر روند بازار داشته باشد که همواره یکی از محرکین پرقدرت بازار محسوب می شود.

در آستانه برگزاری جلسه بانک مرکزی آمریکا ، دلار در مقابل ارزهای اصلی به کمترین سطوح ۳ هفته گذشته رسیده است و این مسئله حکایت از آن دارد که گمانه زنیها درباره افزایش نرخ بهره کمی کاهش یافته است و معامله گران انتظار ندارند تا این هفته بانک مرکزی آمریکا سیگنال افزایش نرخ بهره روانه بازار کند و حداقل تا ماه دسامبر نرخ بهره را در همین رقم فعلی %۰٫۰ تا %۰٫۲۵ ثابت نگه خواهد داشت.

باید توجه داشت از زمانیکه ایندکس دلار آمریکا در ماه مارس به بالاترین سطح ۱۲ ساله گذشته صعود کرد عمدتا به خاطر کاهش انتظارات بازار از افزایش زودهنگام نرخ بهره بانک فدرال رزرو مقداری از حرکت صعودی خود را به نرخهای پایین اصلاح کرده است.

البته هر چند در مورد جلسه روز پنجشنبه هنوز گمانه زنی های وجود دارد اما درصد ناچیزی را شامل می شود و کاهش رشد اقتصاد جهانی ممکن است حتی افزایش نرخ بهره را به سال آینده به تعویق بیاندازد. این موضوع باعث کاهش ایندکس دلار آمریکا به پایین ترین سطوح از اواخر ماه اوت به این سو شده است.

آمارهای اقتصادی دیروز چین نیز در بخش سرمایه گذاری و تولیدات کارخانه ای پایین تر از پیش بینی ها اعلام شدند که این مساله برای اولین بار از زمان بحران مالی جهانی نگرانی های را در خصوص کاهش رشد اقتصاد چین به پایین %۷ در سه ماهه سوم سال بوجود آورده است و برای امروز نیز در بازار آمریکا آمارهای خرده فروشی ، شاخص صنعتی امپایر استیت و آمار تولیدات صنعتی اعلام می شوند.

به باور ما اگر به هر دلیلی نرخ بهره بانک فدرال روز پنجشنبه افزایش یابد اما از سوی دیگر مقامات بانک فدرال رزرو دیدگاه خود را در مورد مسیر مناسب نرخ بهره توسط ” نمودار نقطه ای ” در سال آینده کاهش دهند ، این مساله باعث کاهش ارزش دلار آمریکا می شود و همانطور که در نمودار زیر مشخص است با شکسته شدن سطح حمایت ۹۵٫۵۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) در هفته جاری راه برای کاهش ایندکس دلار آمریکا به سوی سطح ۹۴٫۷۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) هموار شده است که دیروز نیز بدان اشاره کردیم.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا قیمت هم اکنون در نزدیکی سطح ۱٫۱۳۲۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۱۷۱۵ به ۱٫۱۰۸۷) در نوسان است و چنانچه قیمت بتواند این هفته بالای سطوح حمایت ۱٫۱۲۶۲ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) و ۱٫۱۲۳۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت شود ممکن است به سوی سطوح مقاومت ۱٫۱۳۵۰ ، ۱٫۱۳۷۵ ، ۱٫۱۳۹۰ و ۱٫۱۴۰۰ دست یابد و شکست ۱٫۱۴۰۰ قیمت را به سوی سطوح ۱٫۱۴۲۰ ، ۱٫۱۴۳۵ ، ۱٫۱۴۴۰ و ۱٫۱۴۵۰ سپس ۱٫۱۴۷۰ و ۱٫۱۴۸۰ هدایت خواهد کرد.

در این چند هفته اخیر عدم توانایی قیمت در تثبیت پایین سطح حمایت ۱٫۱۱۵۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۰۸۰۸ به ۱٫۱۷۱۵) باعث افزایش یورو شده است و کاهش قیمت سهام و کمرنگ تر شدن برخی گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو در روز پنجشنبه نیز به این مساله و کاهش ایندکس دلار آمریکا انجامیده است.

اندیکاتور تکنیکی ایچیموکو روزانه نقاط سقف و کف ابر یورو را به ترتیب در محدوده نزدیکی ۱٫۱۱۲۴ و ۱٫۰۹۹۶ نشان می دهد. بسته شدن کندل روزانه بالای سطح حمایت اصلی ۱٫۱۲۳۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) نیز چشم انداز قیمت یورو را در کوتاه مدت تغییر داده است.

این گمانه زنیها عامل اصلی تقویت جدی دیروز یورو در برابر آمریکا تا سطح مقاومت ۱٫۱۳۷۵ بوده است. برای امروز سطوح حمایت یورو در مقابل دلار آمریکا به نیز به ترتیب بر روی ۱٫۱۲۷۵ ، ۱٫۱۲۵۰ ، ۱٫۱۲۴۵ و ۱٫۱۲۲۰ ، ۱٫۱۲۱۵ سپس ۱٫۱۲۰۵ و ۱٫۱۲۰۰ تشکیل شده اند و از این رو، می بایست نسبت به حفظ سود و خروج در محوده حمایتی اقدام نمود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار