تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده 

با عرض سلام ، میلاد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را به تمامی هموطنان و کاربران سایت تبریک عرض مینمایم. اللهم عجل لولیک الفرج…

همانطور که در یادداشتهای پیشین اشاره کردم موجی که بعد از جلسه بانک مرکزی آمریکا ( FOMC ) و سخنرانی برنانکی ، بازار جهانی اونس طلا را در نوردید اولین موج نزولی از سلسله امواجی خواهد بود که اونس طلا را به قهقرا خواهد برد . هفته گذشته آقای برنانکی صراحتا اعلام نمود که بانک مرکزی اقدام به کاهش میزان برنامه خرید اوراق قرضه در اواخر امسال خواهد کرد و این به معنی ادامه سیر نزولی قیمت جهانی اونس طلا و نقره خواهد بود.

این سیگنال برنانکی را بازار طلا و نقره نمی تواند در یک ساعت یا یک روز و یا حتی در یک هفته و ماه هضم کند و انتظار چنین تضعیفی برای اونس طلا می رفت و ای بسا که در صورت شکست سطح ۱۲۸۲ دلار ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۲۵۱ به ۱۹۲۰)  کار برای اونس طلا از اینها هم مشکلتر شود و قیمت آن تا نرخهای ۱۱۵۱ و حتی ۱۰۸۶ دلار سقوط کند.

در چارت زیر و از دیدگاه امواج الیوت می بینیم که قیمت اونس طلا در موج بسیار بزرگ نزولی C قرار دارد و پیش بینی می کنیم در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده قیمت آن به حدود نزدیکی منطقه ۱۱۵۱ الی ۱۰۸۶ کاهش یابد که این هدف را بررسی موجهای الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده است.

دو نموداری که در زیر می بینید به ‌خوبی از پایداری حرکت نزولی این فلز زرد رنگ خبر می‌ دهند و حتی اگر هم در این مدت یعنی در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده افزایشی هم در کار باشد این امر موقتی و بسیار محدود خواهد بود و حداقل تا زمانیکه قیمت به این منطقه ۱۱۵۱ و ۱۰۸۶ نرسیده است ، شاهد موج بزرگ اصلاحی و افزایشی در قیمت اونس طلا نخواهیم بود.

در نمودار اول کاملا به وضوح مشخص است که حرکت نزولی فعلی قیمت اونس طلا در خلاف جهت روند افزایشی می باشد که در بیش از ده ساله گذشته یعنی از سطح ۲۵۱٫۷۰ ( پایین ترین سطح سال ۱۹۹۹) رالی صعودی خود را تا سطح ۱۹۲۰٫۳۰ ( بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۱) شروع کرده بود. با این تفسیر این حرکت نزولی را می توان در دو حالت تکنیکی بررسی کرد. یکی حالت تند و سریع و دیگری حالت یک طرفه یا یکسویه.

اگر حالت تند و سریع (Sharp Mode) را در نظر بگیریم این بدان معناست که شاهد یک حرکت بسیار تند و تیز و سریعی در جهت استمرار روند نزولی و سقوطی دیگر برای قیمت اونس طلا به سوی منطقه ۱۱۵۱ و ۱۰۸۶ خواهیم بود و این در حالی است که اگر حالت یک طرفه یا یکسویه (Sideways Mode) را در نظر بگیریم این به معنای آن است که حرکت نزولی کوتاه است و زمان زیادی طول خواهد کشید تا این حالت پایان یابد.

در هر صورت حرکت کاهشی قیمت اونس طلا که از سطح ۱۷۹۵٫۶۹ ( بالاترین سطح روز ۵ اکتبر ۲۰۱۲ ) آغاز شده به این موج نزولی سرعت زیادی داده است و این خود بیانگر آن است که قیمت اونس طلا در حالت اول یعنی حالت تند و سریع قرار گرفته است و این مساله نشان می دهد که این حرکت نزولی به این زودی ها تمام نمی شود.

در تایید این سناریوی نزولی باید گفت که حرکت افزایشی قبلی که در نمودار اول مشخص است در قالب پنج موج با شمارش موجهای I , II , III , IV , V  شکل گرفته است. این چرخه پنج موجی معمولا در بازارهای کالا خیلی کم و به ندرت اتفاق می افتاد و زمانی هم که رخ می دهد این موضوع موید آن است که قیمت سریعا در جهت مخالف روند افزایشی به نرخهای پایین برگشت خواهد کرد.

هر چند تحلیل سطوح فیبوناچی از سطح ۲۵۱٫۷۰ به ۱۹۲۰٫۳۰ نشان می دهد که سطح حمایت بر روی منطقه ۱۲۸۲ ( خط فیب ۳۸٫۲ درصدی ) قرار گرفته است اما با توجه به شدت حرکت نزولی و موج بسیار قدرتمند نزولی C می توان متوجه شد که این سطح نمی تواند مانع قوی و مستحکمی در برابر ریزش قیمت باشد ( همانند اطراف سطح ۱۵۲۶ – خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی ) و به احتمال زیاد قیمت از این سطح نیز عبور خواهد کرد و تا منطقه ۱۱۵۱ الی ۱۰۸۶ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) پایین خواهد آمد.

بررسی امواج الیوت نیز حکایت از آن دارد که قیمت اونس طلا همچنان در موج بسیار بزرگ نزولی C در حال کاهش است و در این موج براحتی توانسته به زیر سطح ۱۳۹۷ ( خط فیب ۱۰۰ درصدی ) سقوط کند و به خاطر همین موج نزولی فعلی گسترش خواهد یافت و همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم می تواند در این موج بزرگ نزولی به ترتیب به سطوح ۱۱۵۱ ( خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی ) و ۱۰۸۶ (  خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) کاهش یابد و حتی ممکن است تا منطقه ۷۵۳ ( خط فیب ۲۶۱٫۸ درصدی ) یعنی نزدیک به کف موج IV سقوط کند که البته فعلا برای ۱ الی ۳ ماهه آینده هدف ما کاهش قیمت اونس طلا تا نزدیکی منطقه فوق الذکر یعنی محدوده ۱۱۵۱ الی ۱۰۸۶ می باشد .

در نمودار دوم نیز می بینیم که از روز ۱۶ آوریل تا ۱۹ ژوئن الگوی مثلث متقارن (symmetrical triangle) شکل گرفته است. در توضیح این الگو باید گفت که این الگو معمولا بعد از یک روند کاهشی یا افزایشی به وجود می آید. در این الگو کاملا مشخص است که حرکات صعودی و نزولی داخل الگو به حمایت ها یا مقاومت های قبل از خود نمی رسند به همین جهت امتداد این خطوط ، الگوی مثلثی متقارن را ایجاد می کند.

با توجه به اینکه در نمودار دوم نیز شاهد شکسته شدن امتداد نقاط به هم متصل شده پایینی هستیم می توان انتظار داشت که قیمت اونس طلا موج جدید نزولی به اندازه فاصله اولین قاعده درونی مثلث پیش روی داشته باشد که هدف آن سطح ۱۲۰۰ می باشد و از سوی دیگر الگوی پرچم از سطح ۱۶۱۶٫۳۶ ( بالاترین سطح روز ۲۱ مارس ) شکل گرفته است که برای قیمت اونس طلا هدفهای نزولی پایین تری یعنی منطقه نزدیکی ۱۰۵۵ دلار را نشانه گرفته است

بنابراین همانطور که قبلا نیز عرض کردم در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده منتظر حرکات تکنیکی و کاهش قیمت جهانی اونس طلا به نزدیکی منطقه ۱۱۵۱ و ۱۰۸۶ دلار خواهیم بود. در نمودارهای زیر، روند احتمالی حرکت آتی این فلز و هدفهای بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار اونس طلا