تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز بانک فدرال ایالات متحده کمیته سیاستگذاری پولی (FOMC) را تشکیل خواهد داد و در پایان (۲۲:۳۰)، نرخ بهره بانکی به همراه بیانیه ای (Statement) منتشر خواهد شد. انتظار می رود، نرخ سود بانکی بدون تغییر همان رقم فعلی %۰٫۰ تا %۰٫۲۵ باقی بماند و بیشتر توجه و تمرکز بازار به انتشار بیانیه باشد.

تقریبا تمامی آنچه دلار در روز گذشته در برابر یورو بدست آورده بود دیروز از دست رفت و هنوز در هفته جدید شاهد موج قدرتمندی نبوده ایم و همه منتظر خبر امشب بانک فدرال رزرو آمریکا هستند. این درحالی است که هنوز نمی توان مطمئن بود که امشب بانک فدرال برای نرخ بهره بانکی چه اقدامی خواهد کرد.

اخبار اقتصادی مهمی روز گذشته اعلام شدند که هر چند بعضی از آنها تاثیر مقطعی نداشتند اما به هر حال هیچ خبری از حافظه بازار به این سادگیها پاک نخواهد شد. دیروز شاخص CPI آمریکا که بهترین شاخص نشاندهنده تورم مصرف کنندگان است در دوره ماهیانه به میزان %۰٫۱- کاهش یافت و شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان (Core CPI) در دوره سالیانه تنها به میزان %۰٫۲ رشد یافت. به همین دلیل روز گذشته دلار آمریکا با سقوط خود به این خبر واکنش نشان داد.

در حال حاضر چند روزی است که زوج EURUSD در نوار باریکی حرکت می کند. بالاترین حد این زوج در این چند روز اخیر ۱٫۱۳۷۲ بوده است و پایینترین حد آن ۱٫۱۲۱۳ به عبارتی تنها ۱۶۰ پیپ نوسان داشته ایم و در شرایطی که گاهی اوقات یورو تنها در یک روز به این اندازه حرکت می کند، یک هفته زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم. خبر امشب بانک فدرال رزرو آمریکا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهد بود.

در سایر تحولات هرچند روز گذشته اونس طلا با دستیابی به سطح ۱۱۲۲ موفق ظاهر شد اما در حال حاضر قدرت ماندن در این منطقه مقاومت را نداشته و طولی نکشید که به محدوده نوسان خود به سطح ۱۱۱۵ بازگشت. هر چند در این میان، انتظار چندانی در تغییر نرخ بهره نمی رود اما نقش بیانیه های همراه اعلام نرخ بهره را باید مهم دانست و همچنین امشب بازار توجه خاصی را به کنفرانس خبری ریس بانک فدرال رزرو خواهد داشت.

از نوسانات اخیر اونس طلا تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که بازار همچنان در تردید است و نسبت به تصمیم امروز مقامات بانک فدرال در خصوص نرخ بهره بانکی ایالات متحده چندان مطمئن نیست. این سوالی است که امروز پاسخ آن مشخص خواهد شد و بانک فدرال در نشست شورای سیاستگذاری و تعیین نرخ بهره بانکی (FOMC) چشم انداز آینده را تعیین خواهد نمود.

همانطور که اشاره کردیم انتظار می رود همچنان نرخ بهره بانکی آمریکا بدون تغییر رقم %۰٫۰ – %۰٫۲۵ باقی بماند. لحن بیانیه نیز که بازار بیشتر به آن خواهد پرداخت می تواند جهت دلار آمریکا و اونس طلا و سایر بازارها را تعیین کند. در نمودار پایین وضعیت شاخص دلار آمریکا (DXY) بعد از خبر امشب بهتر مشخص می شود.

این رفتار موئد آن است که معامله گران تا پیش از انتشار بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا و کنفرانس مطبوعاتی یلن چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا واکنش خانم یلن را نسبت به نرخ بهره و وضعیت اقتصادی بدانند. سخنرانی و سوال و جوابهایی که مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند.

سخنرانی امروز یلن به دقت از طرف بازیگران بازار مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. بنابراین خبر امشب می تواند بازار را دچار شوک قابل توجهی بکند و تاثیر بسزایی بر روند بازار خواهد داشت. با نزدیک شدن به زمان اعلام این خبرها گمانه زنیها بازار را هدایت خواهد کرد و امشب شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار خواهیم بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

 ایندکس دلار