تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سوی سطح ۹۳٫۸۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) کاهش یابد که این حرکت را شکسته شدن سطح حمایت ۹۴٫۷۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) در نمودار پایین تایید کرده است.

بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) که شب گذشته منتشر شد، در مجموع نظر خوشبینانه ای به اوضاع چشم انداز اقتصادی بلند مدت نداشت و در بخشی از این گزارش آمده بود که ارزیابی کلی بانک فدرال از فعالیتهای آتی اقتصادی و نیز وضعیت تورم تغییر چندانی نسبت به گذشته نکرده است اما در کوتاه مدت تحولات اخیر اقتصادی و مالی بین الملل منجر به کاهش تورم در کوتاه مدت خواهد شد.

اعضای بانک فدرال پیش بینی خود را از چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره در بلند مدت کاهش دادند و در مجموع، این بیانیه نکته ی جدیدی را در خصوص زمان افزایش نرخ بهره منعکس نکرد و از این رو، سیاست تثبیت نرخ بهره در سطوح فعلی %۰٫۰ – %۰٫۲۵ همچنان برای یک دوره دیگر ادامه خواهد یافت که این مساله از شب گذشته منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا به پایین ترین سطح ۳ هفته گذشته در برابر ارزهای اصلی شده است.

در چارت روزانه پایین کاهش مجدد ایندکس دلار آمریکا (DXY) به پایین سطح ۹۴٫۷۰ همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودم. در حال حاضر، دلار آمریکا همچنان در سطوح پایین ۹۴٫۷۰ قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی شاخص جهانی دلار آمریکا و هدف بعدی آنها مشخص شده است.

در زوج یورو – دلار، بار دیگر شاهد بازگشت یورو به سوی سطح ۶۱٫۸ درصدی فیبوناچی از نرخهای (۱٫۱۷۱۵ تا ۱٫۱۰۸۷) در سطح ۱٫۱۴۷۵ بودیم که نشان دهنده تلاش مجدد خریدارن برای عبور از این سطح و حرکت به سوی سطح ۷۶٫۴ درصدی فیبوناچی ۱٫۱۵۶۶ می باشد.

برای امروز سطوح ۱٫۱۳۷۵ ، ۱٫۱۳۵۰ و ۱٫۱۳۴۰ نقش حمایت بسیار قوی را برای یورو در مقابل دلار آمریکا بازی می کنند که اکثر سفارشات خرید روزانه در نزدیکی این سطوح چیده شده اند و احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند صعودی یورو باشیم، در این صورت اولین هدف سطوح مقاومت ۱٫۱۴۷۵ و ۱٫۱۴۸۰ و هدف بعدی سطح مقاومت ۱٫۱۵۰۰ خواهد بود. در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز با توجه به اینکه سطح ۱۱۹٫۰۰ حمایت بسیار مستحکمی خواهد بود، انتظار می رود که خریداران از نزدیکی این نقطه وارد بازار شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار