تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز با توجه به بازگشت توجهات بازار به مسایل فاندامنتال و واگرایی بین سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و بانک مرکزی اروپا (ECB) انتظار می رود حرکت کاهشی یورو ادامه یابد. در این هفته، اخبار متعددی در بازار منتشر خواهد شد که قطعاً فرصتهای معاملاتی را برای معامله گران فراهم خواهد نمود.

از منظر تحلیل تکنیکال اگر امروز در حرکت کاهشی جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطوح ۱٫۱۲۱۶ و ۱٫۱۲۱۴ (بر روی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه و پایین ترین سطح روز ۱۶ سپتامبر) با قدرت شکسته شوند، سطوح بعدی حمایت به ترتیب بر روی ۱٫۱۱۸۵ ، ۱٫۱۱۷۰ (پایین ترین سطح روز ۱۰ سپتامبر) ۱٫۱۱۶۵ و ۱٫۱۱۵۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) خواهند بود.

در ادامه مسیر نزولی اگر این سطوح نیز با قدرت شکسته شوند باعث کاهش بیشتر قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا به سوی سطح ۱٫۱۱۲۰ (بر روی خط میانگین متحرک ۵۵ روزه ، سقف ابر ایچیموکوی روزانه و پایین ترین سطح روز ۷ سپتامبر) و پس از آن سطوح ۱٫۱۰۹۰ و ۱٫۱۰۸۵ می شود.

با توجه به گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در اواخر سال جاری که پس از اظهارات چند تن از اعضای بانک فدرال رزرو (جان ویلیامز و جیمز بولارد) که امروز شدت بیشتری گرفت، کماکان بر این باوریم که حرکت یورو در کنترل فروشندگان است و روند کاهشی به نرخهای پایین ۱٫۱۲۱۶ و ۱٫۱۲۱۴ ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر سخنان اخیر پیتر پریت عضو هیت مدیره بانک مرکزی اروپا در خصوص واگرایی بین سیاست های پولی بانک فدرال رزرو آمریکا و اروپا باعث ریزش یورو شده است و در چنین اوضاعی ادامه گسترش سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا امری لازم الاجرا می نماید و بالطبع این مساله موجب کاهش یورو خواهد شد.

با توجه به اینکه سیاست بانک مرکزی اروپا انبساطی می باشد و چشم انداز آن گسترش این سیاست است و از طرفی چشم انداز نرخ بهره ایالات متحده افزایش است به نظر می رسد که از لحاظ عوامل بنیادین زوج ارز EURUSD روند نزولی خود را با شکست سطح ۱٫۱۲۱۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) حفظ کرده است.

در کوتاه مدت ظاهرا این جفت ارز در حال نفس گیری برای حمله به سطوح ۱٫۱۱۸۰ و ۱٫۱۱۷۰ ، ۱٫۱۱۶۵ و ۱٫۱۱۵۰ است و با توجه به روشن شدن مواضع بانک مرکزی آمریکا و اروپا احتمالا محرک اصلی بازار در هفته جاری سخنرانی دراقی ریس بانک مرکزی اروپا در روز چهارشنبه و سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا در روز پنجشنبه خواهد بود.

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته که عموماً حاکی از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه اکتبر یا دسامبر است، گمان می رود بانک فدرال رزرو تمایل زیادی به افزایش نرخ بهره تا پایان سال داشته باشد و در سخنرانی های اخیر تعدادی از اعضای بانک فدرال در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره ، واقعیت آن است که بانک فدرال در مجموع تمایلی به افزایش نرخ بهره در اواخر سال جاری را دارد و این بدان معنا است که ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو در روند افزایشی باقی خواهد ماند.

این موضوع می تواند روند صعودی دلار را بیشتر به جلو هدایت کند و از سوی دیگر، مسلم است که درصورت عدم افزایش نرخ بهره ممکن است شاخص دلار آمریکا ناگزیر به تغییر جهت حرکت خود گردد و اظهارات ویلیامز در روز شنبه و سخنان امروز جیمز بولارد موجی از سردرگمی را در بازار اونس طلا ایجاد کرد و اکنون بازار برای آینده حرکت افزایشی اونس طلا که پس از انتشار بیانیه هفته پیش بانک فدرال صورت گرفت، تا زمانیکه نتوانسته از سطوح مقاومت ۱۱۴۱ و ۱۱۴۲ و ۱۱۴۶ عبور کند با تردیدهایی مواجه است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا