تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و همانطور که گفتیم با توجه به بازگشت توجهات بازار به مسایل فاندامنتال و واگرایی بین سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و بانک مرکزی اروپا (ECB) انتظار می رود حرکت کاهشی یورو ادامه یابد. در این هفته، اخبار متعددی در بازار منتشر خواهد شد که قطعاً فرصتهای معاملاتی را برای معامله گران فراهم خواهد نمود. سخنرانی دراقی و یلن بیشترین توجهات بازار را به خود جلب خواهد کرد.

از منظر تحلیل تکنیکال اگر امروز در حرکت کاهشی جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطوح ۱٫۱۱۲۴ و ۱٫۱۱۲۱ (سقف ابر ایچیموکوی روزانه و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) با قدرت شکسته شوند، سطوح بعدی حمایت به ترتیب بر روی ۱٫۱۰۹۰ و ۱٫۱۰۸۵ (پایین ترین سطح ماه سپتامبر) خواهند بود. در حال حاضر، جو ناشی از احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا، ایندکس دلار آمریکا را به اندازه کافی قوی کرده است و بنابراین، توجه اصلی بازار بر سخنرانی روز پنجشنبه یلن خواهد بود.

در ادامه مسیر نزولی اگر این سطوح نیز با قدرت شکسته شوند باعث کاهش بیشتر قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا به سوی سطح ۱٫۱۰۵۰ و ۱٫۱۰۰۰ می شود و از منظر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال یورو در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد و قیمت یورو کاملا در پایین خطوط میانگین متحرک ۲۱ ، ۱۰ و ۲۰۰ روزه تثبیت شده است و در تلاش برای شکست سطح ۱٫۱۱۲۱ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) است.

با توجه به گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در اواخر سال جاری که پس از اظهارات چند تن از اعضای بانک فدرال رزرو (جان ویلیامز ، جیمز بولارد و دنیس لکهارت) که طی ۲۴ ساعته گذشته شدت بیشتری گرفت، کماکان بر این باوریم که حرکت یورو در کنترل فروشندگان است و روند کاهشی به نرخهای پایین ۱٫۱۱۵۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر سخنان اخیر پیتر پریت عضو هیت مدیره بانک مرکزی اروپا (ECB) در خصوص واگرایی بین سیاست های پولی بانک فدرال رزرو آمریکا و اروپا باعث ریزش یورو شده است و در چنین اوضاعی ادامه گسترش سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا امری لازم الاجرا می نماید و بالطبع این مساله موجب کاهش یورو خواهد شد. با این پیش فرض، انتظار می رود، حرکت یورو همچنان رو به سقوط باشد و جز چند حرکت اصلاحی ، روند اصلی همچنان نزولی باقی بماند.

با توجه به اینکه سیاست بانک مرکزی اروپا انبساطی می باشد و چشم انداز آن گسترش این سیاست است و از طرفی چشم انداز نرخ بهره ایالات متحده افزایش است به نظر می رسد که از لحاظ عوامل بنیادین زوج ارز EURUSD روند نزولی خود را با شکست سطح ۱٫۱۲۰۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) حفظ کرده است که امروز یورو موفق به شکست این سطح مقاومت نشد.

در کوتاه مدت ظاهرا این جفت ارز در حال نفس گیری برای حمله به سطوح حمایت ۱٫۱۱۲۴ و ۱٫۱۱۲۱ است و با توجه به روشن شدن مواضع بانک مرکزی آمریکا و اروپا احتمالا محرک اصلی بازار در هفته جاری سخنرانی دراقی ریس بانک مرکزی اروپا در روز چهارشنبه و سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا در روز پنجشنبه خواهد بود و در قیمت جهانی اونس طلا نیز انتظار می رود محدوده ۱۱۴۱ و ۱۱۴۲ فعلا سد محکمی برای هر گونه حرکت صعودی اونس طلا تا قبل از سخنرانی یلن باشد.

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته که عموماً حاکی از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه اکتبر یا دسامبر است، گمان می رود بانک فدرال رزرو تمایل زیادی به افزایش نرخ بهره تا پایان سال داشته باشد و با توجه به سخنرانی های اخیر تعدادی از اعضای بانک فدرال در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره ، واقعیت آن است که بانک فدرال در مجموع تمایلی به افزایش نرخ بهره در اواخر سال جاری را دارد و این بدان معنا است که ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو در روند افزایشی باقی خواهد ماند.

این موضوع می تواند روند صعودی دلار را بیشتر به جلو هدایت کند و از سوی دیگر، مسلم است که درصورت عدم افزایش نرخ بهره ممکن است شاخص دلار آمریکا ناگزیر به تغییر جهت حرکت خود گردد و باید باور داشت که همین نظریه تاکنون خریداران ایندکس دلار آمریکا را پیروز بازار نگاه داشته است و شاخص دلار آمریکا به بالای سطح ۹۶٫۳۰ صعود کرده است که بالاترین سطح در ماه سپتامبر محسوب می شود و همین مساله امروز تا بدین لحظه باعث کاهش قیمت اونس طلا به پایین سطح ۱۱۲۵ شده است. با سخنرانی یلن در روز پنجشنبه شاهد نوسانات قابل توجهی خواهیم بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا