تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

حرکت اصلاحی یورو که پس از سخنرانی دیروز دراقی ریس بانک مرکزی اروپا و تاکید ایشان بر عدم تعجیل در اجرای سیاست های انبساطی (QE) آغاز شده بود، امروز نیز ادامه یافت و ارزش یورو در مقابل دلار به بالای سطح ۱٫۱۱۹۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) رسید و بعد از آن توانست با کاهش بازارهای سهام از سطوح مقاومت ۱٫۱۲۳۶ و ۱٫۱۲۶۴ (خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۱۰ روزه گذشته) عبور کند.

کاهش شاخص سهام بورس آلمان (داکس) که در واکنش به رسوایی شرکت بزرگ خودروسازی فولکس واگن آلمانی صورت گرفته بود به کاهش بازارهای سهام بین الملل دامن زده است و امروز نیز شاخصهای سهام آتی آمریکا از کاهش قیمتها در هنگام باز شدن خبر می دهند.

چنانکه در گزارش تحلیلی اشاره کردیم، با کاهش شاخصهای سهام بین الملل تقاضا برای یورو در مقابل دلار مقداری افزایش می یابد و فردا نیز بازار خود را آماده واکنش به سخنرانی یلن، ریس بانک فدرال رزرو آمریکا در ساعت ۱۲:۳۰ بامداد به وقت تهران کرده است و نیز بحثهای مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره در سال جاری اهمیت خاصی دارد.

در حال حاضر قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا در نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته در نوسان است که بعد از آن سطوح مقاومت بعدی به ترتیب در منطقه ۱٫۱۳۰۰ و ۱٫۱۳۳۰ قرار دارند و باید دید موفق به شکست و تثبیت بالای این سطوح می شود یا نه.

برای امروز سطح حمایت اولیه قیمت نیز بر روی ۱٫۱۱۸۵ و ۱٫۱۱۸۰ و پس از آن سطوح ۱٫۱۱۴۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و در ادامه سطوح ۱٫۱۱۲۵ و ۱٫۱۱۲۴ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه و سقف ابر ایچیموکو) است و اگر قیمت به پایین سطوح حمایت اولیه ۱٫۱۱۸۵ و ۱٫۱۱۸۰ برسد، حرکت صعودی قیمت یورو را متوقف خواهد کرد و قیمت به نرخهای پایین بازمی گردد.

فردا عمده توجهات بازار به سخنرانی یلن ریس بانک فدرال رزرو آمریکا در ساعت ۱۲:۳۰ بامداد به وقت تهران معطوف است و اظهار نظر درباره اینکه ریس بانک مرکزی آمریکا چگونه خوهند اندیشید امریست سخت ناممکن و نمی توان اظهار نظر خاصی کرد اما در صورتی که همانند هفته پیش مسئله تثبیت نرخ بهره در همین نرخهای فعلی %۰٫۰ – %۰٫۲۵ در اولویت باشد حکایت از عزم آنها برای تثبیت نرخ بهره دارد که منجر به کاهش ایندکس دلار آمریکا و تقویت اونس طلا خواهد شد.

از این رو در صورتی که ریس بانک فدرال آمریکا در لابه لای صحبتهای امروز خود کاهش رشد اقتصادی چین و نوسانات اخیر بازارهای مالی را خطر اصلی بداند اقدامی در جهت افزایش نرخ بهره نخواهند کرد و در صورتیکه کندل روزانه اونس طلا بالای سطوح مقاومت ۱۱۵۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۱۵۴ بسته شود این خود به معنی شروع حرکت صعودی به سوی سطح ۱۱۶۸ (بالاترین سطح ۲۱ اوت) است.

در حال حاضر این مسائل همگی دست به دست هم داده اند تا اونس طلا بعد از شکسته شدن سطح مقاومت ۱۱۳۶ افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و به بالاترین سطوح ۱ ماهه اخیر صعود کند و اگر خریداران اونس طلا بار دیگر نبض بازار را در اختیار گیرند، سطوح مقاومت کلیدی بر روی ۱۱۵۲ و ۱۱۵۴ و پس از آن سطح ۱۱۶۸ خواهند بود و باید دید امروز قیمت موفق به تثبیت بالای سطوح مقاومت ۱۱۵۲ و ۱۱۵۴ می شود یا نه. سخنرانی یلن می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا