تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اظهارات دیشب خانم یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا که در سخنرانی دیشب خود به افزایش نرخ بهره در سال جاری اذعان کرد و نیز انتظار برای افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه اکتبر یا دسامبر از جمله دلایل تضعیف اونس طلا از بالاترین سطح ۱ ماهه گذشته محسوب می شوند که دیشب شاهد آن بودیم.

خانم یلن همچنین با اشاره به این نکته مهم که تحولات اخیر اقتصاد جهانی و بازار مالی تاثیر قابل توجهی در روند سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا ندارد، احتمال افزایش نرخ بهره را نیز مطرح گردید و اینکه نگه داشتن نرخ بهره در نزدیکی صفر درصد برای مدت طولانی باعث ریسک افزایش های ناگهانی نرخ بهره خواهد شد موجب تشدید فشار نزولی بر اونس طلا و تقویت دلار آمریکا گردید.

به نظر میرسد اونس طلا حرکت اصلاحی اخیر خود را در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۱۵۲ و ۱۱۵۴ به پایان رسانده است و اکنون با توجه به سخنان دیشب یلن وقت کاهش دوباره باشد. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نیز موقعیت قیمت اونس طلا در یک محدوده مقاومت قوی و مستحکم ۱۱۵۲ – ۱۱۵۴ نشان میدهند و به این ترتیب باید بیشتر به احتمال کاهش قیمت فکر کرد و مقاومت های بسیار قوی فیبوناچی نیز در سطوح ۱۱۵۲ و ۱۱۵۴ یک سد محکم جهت افزایش می باشد.

فروش قابل توجه امروز نیز یک سیگنال پایین سطح ۱۱۴۱ می باشد که اگر امروز این سطح با قدرت شکسته شود مؤید احتمال کاهش قیمت اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۱۳۳ و ۱۱۲۹ است و همانطور که اشاره کردیم قرار گرفتن قیمت در زیر نرخ ۱۱۴۱ حرکت نزولی را به همراه خواهد داشت.

در تقویم اقتصادی امروز اخبار نهایی میزان فصلی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران به چشم می خورد که می تواند تعیین کننده جهت وضعیت اقتصادی و مباحث مرتبط با نرخ بهره باشد و پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۳٫۷ اعلام شود و چنانچه بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود ممکن است موجب فرود اونس طلا تا نرخ پایین ۱۱۴۱ گردد.

در چشم انداز میان مدت نیز همانطور که در نمودار پایین مشخص است و در گزارشهای تحلیلی قبلی نیز بدان اشاره کردیم برای قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه آخر سال بعد از پایان یافتن این حرکت افزایشی در نزدیکی سطوح مقاومت بتواند مجدد سطح حمایت ۱۰۸۶ را بشکند و تا حدود سطح حمایت بعدی یعنی سطح ۹۷۷ کاهش یابد که این حرکت را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان داده اند.

همانطور که در چارت ماهیانه پایین مشخص است اولین سطح حمایت قیمت اونس طلا یعنی سطح ۱۰۸۶ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی مشکی رنگ از موج افزایشی ۲۵۱٫۷۰ (پایین ترین سطح اوت ۱۹۹۹) به سطح ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۱) قرار گرفته است. دومین سطح حمایت قیمت یعنی سطح ۹۷۷ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی سبز رنگ از موج افزایشی ۳۴٫۹۵ (پایین ترین سطح سال ۱۹۷۰) به ۱۹۲۰٫۳۰ تشکیل شده است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که قیمت اونس طلا در اولین تلاش خود نتوانسته از سطح حمایت ۱۰۸۶ با قدرت عبور کند و همانطور که در چارت مشخص است به نظر می رسد حرکت اصلاحی که در واکنش به برخورد قیمت به سطح حمایت ۱۰۸۶ رخ داده در نمودار ماهیانه به احتمال زیاد در نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۵۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرمز رنگ از ۶۸۰٫۸۰ – پایین ترین سطح اکتبر ۲۰۰۸ – به ۱۹۲۰٫۳۰) به پایان رسیده است.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال روند افزایشی قیمت از سطح ۲۵۱٫۷۰ در قالب پنج موج تشکیل شده است و بررسی امواج الیوت نشان می دهد موج نزولی قدرتمند کنونی اونس طلا که شاهد آن هستیم به احتمال زیاد بتواند در ماههای آینده قیمت اونس طلا را تا کف موج ۴ یعنی تا سطح ۶۸۰٫۸۰ در نمودار ماهیانه پایین بکشاند.

از این رو حتی اگر هم در این مدت قیمت اونس طلا موفق به شکست سطح مقاومت ۱۱۵۴ شود تنها باعث اصلاح قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۲۰۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۳۴٫۹۵ به ۱۹۲۰٫۳۰) می شود که دسترسی به سطح مقاومت ۱۲۰۰ هم منوط به شکست مقاومت ۱۱۶۸ (بالاترین سطح ۲۴ اوت) می باشد.

بدین ترتیب با مطالعه و بررسی امواج الیوت در نمودار روزانه به این نتیجه می رسیم که ساختار امواج الیوت از موج نزولی ۱۹۲۰٫۳۰ نشاندهنده هدف نزولی تا محدوده قابل پیش بینی ۱۰۰۷ تا ۹۱۸ است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی  ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c در نمودار روزانه قرار دارند.

براساس آنچه که در نمودار روزانه پایین مشخص است این موج سومین موج از موج بزرگتر C است که از سطح ۱۷۹۵٫۶۹ (بالاترین سطح روز ۵ اکتبر ۲۰۱۲) شکل گرفته است و در این موج قادر است قیمت اونس طلا را تا سطح ۷۷۲ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند که در نمودار روزانه مشخص است.

با این حال هدف واقع بینانه نزولی ما برای قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده اهداف ۱۰۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) یا ۹۱۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) هستند که این دو سطح محدوده بین هدف پیش بینی شده یعنی سطح ۹۷۷ است که در بالا بدان اشاره کردیم.

لازم به ذکر است در طی این مدت هر گونه حرکت صعودی به بالای سطح مقاومت ۱۲۰۰ محدود و کوتاه به سطح مقاومت ۱۲۴۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) خواهد بود و بر طبق اطلاعات نمودار پایین محدوده ۱۲۰۰ تا ۱۲۴۳ برای صعودی شدن قیمت اونس طلا دشوارترین ناحیه مقاومت در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ می باشد.

بنابراین نماگرهای تحلیل تکنیکال اونس طلا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ قیمت را در حال تلاش برای شکست سطح حمایت ۱۰۸۶ نشان میدهند و فعلا قیمت از نظر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نزولی است و براساس قضاوت اندیکاتورهای تکنیکال اهداف نزولی قیمت اونس طلا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ بعد از سطح ۱۰۸۶ به ترتیب در سطوح ۱۰۰۷ و ۹۷۷ و ۹۱۸ خواهند بود که در چارتهای پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا